Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-09, 02:31
  #1
Medlem
Har hört att de första 20 minuterna (ca) när man tränar kondition förbränner man bara kolhydraterna som finns lagrade i musklerna. Först efter dessa är förbrända börjar kroppen ta från fettet. Så 15 minuters löpning/gång ger 0 fettförbränning mao.

Först, stämmer detta?

Om det stämmer. Säg att man orkar springa i 30 min. Istället för att börja springa på en gång och bara få 10 min effektiv fettförbränning. Vad tror ni om att gå raskt i ca 20 min (och förbränna kolhydraterna), sen springa 30. Syftet här är att bränna kolhydraterna innan man börjar springa.

Tankar någon?

//Reno
Citera
2008-11-09, 07:25
  #2
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renovatio
Har hört att de första 20 minuterna (ca) när man tränar kondition förbränner man bara kolhydraterna som finns lagrade i musklerna. Först efter dessa är förbrända börjar kroppen ta från fettet. Så 15 minuters löpning/gång ger 0 fettförbränning mao.

Först, stämmer detta?

Om det stämmer. Säg att man orkar springa i 30 min. Istället för att börja springa på en gång och bara få 10 min effektiv fettförbränning. Vad tror ni om att gå raskt i ca 20 min (och förbränna kolhydraterna), sen springa 30. Syftet här är att bränna kolhydraterna innan man börjar springa.

Tankar någon?

//Reno

Är du ute efter att bränna kolhydrater kan du börja springa med en gång. Sålänge pulsen är såpass hög så att syreupptagningen blir svårare för kroppen så förbrukas kolhydrater till detta ändamål.
Citera
2008-11-09, 08:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renovatio
Har hört att de första 20 minuterna (ca) när man tränar kondition förbränner man bara kolhydraterna som finns lagrade i musklerna. Först efter dessa är förbrända börjar kroppen ta från fettet. Så 15 minuters löpning/gång ger 0 fettförbränning mao.

Först, stämmer detta?

Om det stämmer. Säg att man orkar springa i 30 min. Istället för att börja springa på en gång och bara få 10 min effektiv fettförbränning. Vad tror ni om att gå raskt i ca 20 min (och förbränna kolhydraterna), sen springa 30. Syftet här är att bränna kolhydraterna innan man börjar springa.

Tankar någon?

//Reno

Runt 65-75% av din maxpuls bränner du mest fett under löpning/promenad, desto högre intensitet över detta och ju mindre fett kommer du att förlora under själva träningen.

Men om du vill gå ner i vikt kommer det ändå att handla om kalorier, så om du kan hålla en högre intensitet och därav bränna mer under själva träningsperioden så ger det bättre effekt.
Citera
2008-11-09, 10:41
  #4
Medlem
du tänker för mycket om du springer bränner du mer energi än om du går lika länge. Dessutom får du högre ämnesomsättning om du springer och bränner mer när du inte tränar.
Citera
2008-11-09, 10:53
  #5
Medlem
smhi2s avatar
Ut och spring med dig. Det du vill är att förlora kalorier, vilket du gör när du springer. Dessutom kan du inte bränna mer än X g fett/dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback