Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-08-13, 10:42
  #49
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Nu har min mamma en undersökning/kolopskopi imorgon den 14 augusti. Hon har fastat sen igår den 12 augusti. Det står att hon inte får äta äpplen. Hur är det med äppeljuice? Tänkte köpa något hon kan svälja ner laxeringsmedlet med.

Rikligt med krångel innan umdersökningen
__________________
Senast redigerad av UsamaBinNorrland 2014-08-13 kl. 10:48.
Citera
2014-08-13, 12:28
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Nu har min mamma en undersökning/kolopskopi imorgon den 14 augusti. Hon har fastat sen igår den 12 augusti. Det står att hon inte får äta äpplen. Hur är det med äppeljuice? Tänkte köpa något hon kan svälja ner laxeringsmedlet med.

Rikligt med krångel innan umdersökningen
Ja, blåbärsdrycker och liknande ger avföringen färg, det gör däremot inte äppeldrycker och annan "genomskinlig" dryck. Hon kan alltså dricka äppeljuice, tänk dock på att tex Laxabon dricks separat, inte med en dryck.
Citera
2014-08-13, 18:49
  #51
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Ja, blåbärsdrycker och liknande ger avföringen färg, det gör däremot inte äppeldrycker och annan "genomskinlig" dryck. Hon kan alltså dricka äppeljuice, tänk dock på att tex Laxabon dricks separat, inte med en dryck.

Tack Det verkar gå ned, Laxabon. Är inte avundsjuk på henne. 4 l :-D
Citera
2014-08-13, 19:37
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Tack Det verkar gå ned, Laxabon. Är inte avundsjuk på henne. 4 l :-D

Det förstår jag haha, jag har själv gjort koloskopi fyra eller fem gånger, då kan du tänka dig hur mycket jag har fått i mig.
Citera
2014-08-13, 23:30
  #53
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Det förstår jag haha, jag har själv gjort koloskopi fyra eller fem gånger, då kan du tänka dig hur mycket jag har fått i mig.

Muma Lite gott är det nog. Luktar till och med illa. Känns själva ingreppet? Försökt lugna henne med att det är rutin. Relativt snabbt och smärtfritt. Bra att få det bortgjord. Folk betalar dyrt för att rensa tarmarna. Ni gör det i princip gratis
Citera
2014-08-14, 09:03
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Muma Lite gott är det nog. Luktar till och med illa. Känns själva ingreppet? Försökt lugna henne med att det är rutin. Relativt snabbt och smärtfritt. Bra att få det bortgjord. Folk betalar dyrt för att rensa tarmarna. Ni gör det i princip gratis
Absolut, om du gillar smaken av vatten blandat med salt
Ska undersökningen göras i vaket tillstånd? Jag har testat både i full narkos samt lätt narkos, dvs endast lugnande, det går snabbt och är smärtfritt.
Citera
2014-08-16, 13:27
  #55
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Det var i vaket tillstånd. Gick bra och är över Gjorde dessvärre ont sa hon. Läkaren sa att hon har kurviga tarmar. Ska annars inte känna något enligt doktorn. Normalt gör det inte ont.
Citera
2014-08-31, 14:10
  #56
Medlem
Ska göra koloskopi imorgon...... har fått två tabletter som jag ska ta analt typ eller vafan man säger haha. Fy jag är jätte nervös..... tycker sånt är så jävla pinsamt. Kan man gå dit med en påse på huvudet?
Citera
2018-11-08, 18:32
  #57
Medlem
Gjorde en koloskopiundersökning idag, tyckte inte alls det var så jobbigt som folk skriver att det är.

Laxeringen gick lätt ner dagen innan och på morgonen. Jag kylde ner skiten med is en timme innan och ställde i kylen. Sen är det bara att hålla för näsan och svepa glas efter glas, easy peasy. Drack läsk emellan också.

De frekventa toabesöken var inte så jobbiga heller, man gick in och krystade sen var man klar och väntade tills man kände det igen.

Själva undersökningen gick snabbt, doktorn förklarade först hur man gör och om det är något jag var orolig över. Väl på sängen fick jag lite lugnande och fasen vad nice det var. Man blev varm i kroppen, all nervositet och bekymmer försvann och pulsen sjönk. Sedan tryckte doktorn lite på rövhålet och helt plötsligt var kameran inne. Man känner knappt när de för in kameran och vandrar längs tarmen men däremot känns det när doktorn blåser in luft för då spänns magen och det gör rätt ont. Men bara i några sekunder sen dämpar det sig. De bad mig att trycka hårt mot magen när den spände sig och då blev det lite lättare att hantera. Allt som allt tog det väl 20 minuter, rätt coolt att kunna se sin insida och det gjorde totalt riktigt ont typ 3 gånger i några sekunder men verkligen inte så man börjar böla, få panik och annat trams som folk skriver. Vägen ut kändes knappt, helt smärtfri.

Klart att man har lite ont i magen efteråt och rätt gasig, men jag är fortfarande förvånad över hur lätt hela utmaningen var. Jag läste mycket på nätet och var beredd på värsta D-day, det är så folk beskriver detta vilket inte alls är sant.

Sammanfattningsvis, intressant upplevelse och inte alls så jobbigt som man tror det är. Det jobbigaste är att man måste gå hungrig i 24 timmar och att dricka stor mängd. Om en gammal kärring klarar detta ska fan vem som helst klara det, man up.
Citera
2018-11-14, 05:45
  #58
Medlem
Meyvens avatar
Jag har gjort både koloskopi och gastroskopi ett par gånger i USA. Där görs koloskopi på alla som fyllt 50 och sedan upprepas det 10 år senare. Jag fick dock göra det då man misstänkte inre blödningar eller glutenintolerans. Vid båda procedurerna så fick man dropp med lugnande samt med ett medel som gör att man glömmer allt.

Vid gastroskopi så sprejar de något i halsen innan de trycker in slangen. Det smakar fruktansvärt illa men bedövar tydligen svalget. Resten kommer jag inte ihåg då glömskemedlet tog över.

När det gäller koloskopi så får man välja om man vill vara vaken och se på skärmen eller få glömskemedlet och lugnande. Jag tog det senare. Kommer inte ihåg någonting. Kollade på sjukhusräkningar efteråt och kunde se hur många gånger jag bett om påfyllning av de olika medlen. Det enda som inte var så bra var att läkaren gav en muntlig redovisning för vad hon sett under koloskopin och den glömde jag snabbt. Kom på det efter ca en månad och ringde och bad om ett skriftligt utlåtande. Nu är det snart dags för en koloskopi till. Den här gången blir det i Sverige och jag bävar lite då jag verkligen gillar det där preparatet som gör att man inte kommer ihåg nåt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback