Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-08, 15:22
  #1
Medlem
Mekanisks avatar
Jag sitter nu och pillar med Fluxbox och blir mer och mer imponerad. Allt är så enkelt att anpassa. Det är inte så att man måste klicka här och där för att komma fram till en ruta som ska bockas i utan allt ligger i några textfiler i ~/.fluxbox/. Man anpassar menyn efter vilka program som används mest och kategoriserar efter sin egen logik. Passar mig perfekt.

Hur som helst, för att få fler idéer om vad som kan förbättras och anpassas så startade jag den här tråden. Det kan vara allt från distributionsval till kortkommandon i favoritprogrammet. Allt som anpassats för att passa dig bäst. Jag har anpassat mitt Linux såhär:
* Jag valde Arch för jag tröttnade på det eviga pillandet med Gentoos konfigurationsfiler vid uppdateringar bl a. Jag har inte ångrat mig, allt bara fungerar.

* Jag har inte någon inloggningshanterare utan X startas automatiskt när min användare loggar in på tty1.

* Fluxbox-menyn har anpassats efter de mest frekvent använda programmen.

* I och med att jag har två skärmar använder jag inte några extra arbetsytor och har således tagit bort dessa. Så istället för att byta arbetsyta höjer och sänkerjag systemvolymen genom att scrolla på skrivbordet. Är båda skärmarnas skrivbord upptagna kan jag istället använda verktygsfälten att scrolla på.

* Conky på skrivbordet som visar processoranvändning och -temperatur, ram-användning, hårddiskanvändning och nätverk.

Det är vad jag kommer på nu. Hur har ni gjort?
Citera
2008-11-08, 15:50
  #2
Medlem
Belldozers avatar
För min del rör det sig mest om små shellscript som förenklar saker för mig, t.ex. ett script som startar yakuake med en bunt tabs (sshar/återansluter min screen med irssi/htop/nethogs samt ssh-sessioner till diverse burkar), ett annat som mountar lite grejer över sshfs.
Jag autostartar även en NX-session i fullscreen på viewport 2 (i bakgrunden), sen har jag en uppsjö alias för diverse vanliga kommandon.

Inte särskilt avancerat alls, men väldigt bekvämt :)

(Ubuntu 8.10 amd64)
Citera
2008-11-08, 20:42
  #3
Medlem
Mekanisks avatar
Kan du ge ett exempel på ett sånt script? Jag är inte så hemma på scripts. Skriver man bara xterm ssh login@ip-nummer t ex? Ja, jag kör xterm. I så fall skulle man ju skunna skriva in det i fluxbox-menyn. Hur gör du för att starta fler flikar?
Citera
2008-11-09, 08:20
  #4
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Kan du ge ett exempel på ett sånt script? Jag är inte så hemma på scripts. Skriver man bara xterm ssh login@ip-nummer t ex? Ja, jag kör xterm. I så fall skulle man ju skunna skriva in det i fluxbox-menyn. Hur gör du för att starta fler flikar?

Hmm, jag tror du får använda dig av 'xterm | ssh user@host'. Nu är mitt script skrivet för att funka med just yakuake, så även möjligheten att öppna tabbar (håller dessutom på att göra om det, då KDE4-versionen av yakuake gått från DCOP -> DBUS).

Jag är inte säker på hur det ser ut med tabs för xterm, men jag antar att man skulle kunna använda screen tabs eller dylikt. Ett mindre krångligt alternativt vore nog urxvt, om jag minns rätt funkar det i kombination med yeahconsole (lägger till bl.a. dropdown-funktionalitet).

Så här ser scriptet ut, det använder sig av dcop-calls (fungerar enbart med KDE3).

__________________
Senast redigerad av Belldozer 2008-11-09 kl. 08:27.
Citera
2008-11-09, 09:03
  #5
Avstängd
urandoms avatar
Jag har också automatiserat lite med enkla script.

Inkrementella backuper dagligen (fullbackuper vare söndag), justering av systemklockan dagligen, kontroll av datamängd på filsystem, script som plockar ut det viktigaste ur loggorna och mailar, automatiserad log-rotate på applikationer som inte har det inbyggt, automatiserad upppackning av nedladdade torrents, sortering av film och musik och lite annat lull lull.

Sen har jag lite annat skoj som är helt onödigt men lite roligt.
Script som mäter uptime på min ISP, script som kontrollerar alla anslutningar mot mig och kollar dessa ip-adresser om de tillhör svenska myndigheter (databas på ca 800k ip-adresser) och larmar isf.
Citera
2008-11-09, 09:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Jag har också automatiserat lite med enkla script.

Inkrementella backuper dagligen (fullbackuper vare söndag), justering av systemklockan dagligen, kontroll av datamängd på filsystem, script som plockar ut det viktigaste ur loggorna och mailar, automatiserad log-rotate på applikationer som inte har det inbyggt, automatiserad upppackning av nedladdade torrents, sortering av film och musik och lite annat lull lull.

Sen har jag lite annat skoj som är helt onödigt men lite roligt.
Script som mäter uptime på min ISP, script som kontrollerar alla anslutningar mot mig och kollar dessa ip-adresser om de tillhör svenska myndigheter (databas på ca 800k ip-adresser) och larmar isf.

Skulle du kunna dela med dig lite av de scripten här?
Tycker att nerladdade torrents uppackning/organisering + myndighets-grejen lät väldigt interessant men är alldeles för lat för att försöka göra något liknande själv.
Citera
2008-11-09, 14:41
  #7
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Skriver man bara xterm ssh login@ip-nummer t ex?
Kod:
xterm [options] -e ssh login@host
Citera
2008-11-09, 18:01
  #8
Medlem
Jag gör nog som dom flesta andra... fast jag är lat så jag skrev ett autocomplete script för ssh


och sen en "config" för den som ser ut typ:

och till slut en line i .bashrc som ser ut så här:
Kod:
complete -W "$(/path/to/script)" ssh

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback