2008-11-08, 12:48
Medlem
LeLibertines avatar
Som rubriken lyder, är det värt att köpa en bra mikrofon om man har standardljudkort?
Citera
2008-11-08, 12:53
Medlem
Det beror på vad du ska spela in och vilken kvalité du är ute efter, men jag skulle aldrig göra det!
Citera
2008-11-08, 12:57
Medlem
LeLibertines avatar
Jag och en polare har börjat göra musik tillsammans och han har massa fancy fancy inspelningsgrejer hemma hos sig, men vi jobbar på olika tider så för det mesta så spelar han in musiken och jag river av sången här hemma själv, nu låter det bara burkigt och tråkigt, mest är det väl för att egentligen få höra hur låtarna låter och kunna spela upp för nån polare, så det behöver ju inte vara tok-bra kvalitet, även om man inte vill att det ska låta som man sitter i SIBA-Fabians låda och sjunger
Citera
2008-11-08, 13:06
Medlem
Ett ljudkort med en mikpreamp kostar nästan inga pengar idag så skaffa ett sånt!
Citera
2008-11-08, 13:35
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLibertine
Som rubriken lyder, är det värt att köpa en bra mikrofon om man har standardljudkort?

En bra mikrofon är det bästa du kan investera i om du vill ha bra sång.

"Vi löser det i mixen"-tänket blir nästan aldrig bra, skit in = skit ut är en bra tumregel.

Men, testa dig fram, vilket ljud är du ute efter, alla micar låter olika plus att dyrast är inte alltid bäst, det hela hänger på, som sagt, vilket sound du är ute efter !

Till nästa investering skulle jag titta på en micpreamp eventuellt ett ljudkort med en inbyggd sådan.
Citera
2008-11-08, 15:07
Medlem
LeLibertines avatar
Tack så mycket, kära vänner! Ska surfa runt och kika lite, om det är någon som har nåt tips på nåt ljudkort med micpreamp på så skicka gärna fram en länk! Tack på förhand!

Edit: Jag sitter på laptop så externt är ju en förutsättning, men det kanske går bra ändå?
Citera
2008-11-08, 15:21
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLibertine
Tack så mycket, kära vänner! Ska surfa runt och kika lite, om det är någon som har nåt tips på nåt ljudkort med micpreamp på så skicka gärna fram en länk! Tack på förhand!

Edit: Jag sitter på laptop så externt är ju en förutsättning, men det kanske går bra ändå?

Jag rekommenderar Line6 UX2, den kör jag själv hemma och jag är grymt nöjd med den !

Billigt och jävligt bra !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in