• 1
  • 2
2008-11-07, 22:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
Tjenare.

Jag får ibland en del frågor i huvudet om mixning och liknande om vad som är "rätt" och "fel", vad som kan göra effektivare osv. Jag är ganska säker på att jag inte är den enda som undrar ibland eller som sitter på lite tips.

"Ska du börja spela in? Vad behöver du?"
"Det klipper i diskanten! Vad gör jag?"
"Har en kompressor något med musik att göra? Trodde det var motorer!"

Liknande grejer kan tas upp i denna tråd, tänkte jag.

Jag skulle vilja börja med att tipsa om ett program som heter Melodyne. Det är ett program där du kan ta t.ex. ett sångspår, låta Melodyne analysera det och vips: Du har fått ut sångtonerna som på ett piano. Du har nu möjlighet att finjustera lite falska toner eller helt bygga nya melodier av vad du har!

Jag kan slänga upp ett litet exempel:
Jag spelade för längesedan in den här låten med en sångare och fick igår för mig att göra om den till en akustisk version (var en ganska vanlig rockrökare innan). Men då tänkte jag att det skulle vara schyst med stämmor under ett parti. Fan, sångarjäveln har ju flyttat till Stockholm! Så jag öppnade Melodyne, kopierade ett sångspår till ett nytt spår, lät Melodyne läsa av kopian och skred till verket! Må jag säga att det blev schyst? Ett hett tips i studiovärlden!

http://www.speedyshare.com/901702673.html

Må gott!
Citera
2008-11-07, 23:32
Medlem
brainspaces avatar
Jag är trött, men ditt exempel...du gjorde dubbla sångspår så det lät fylligare eller vad gjorde du...hur lät det innan du mixade då?
Citera
2008-11-07, 23:47
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Jag är trött, men ditt exempel...du gjorde dubbla sångspår så det lät fylligare eller vad gjorde du...hur lät det innan du mixade då?

Ja, det kanske var lite svårt att förklara så här kommer ett ljudklipp på före och efter:

FÖRE
http://www.speedyshare.com/274897241.html

EFTER
http://www.speedyshare.com/901702673.html

Jag kopierade leadsången men gjorde en stämma av den Du märker skillnaden va?
Citera
2008-11-07, 23:53
Medlem
brainspaces avatar
Jaaa jo man hör skillnad...låter lite reverbigt. Men det där melodyne. Kan man spela in nån (sig själv) som sjunger dåligt sen få det låta bra?
Citera
2008-11-07, 23:58
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Jaaa jo man hör skillnad...låter lite reverbigt. Men det där melodyne. Kan man spela in nån (sig själv) som sjunger dåligt sen få det låta bra?

Haha, skillnaden är ju att det är EN TILL röst! En stämma! Så det är TVÅ röster som från början var samma men en av dem har tonerna modifierats i så det blev en stämma

Ja, det är ett sådant program som fixar om du sjunger falskt som ett djur. Tyvärr går det inte ALLTID att fixa. Jag försöker undvika att använda det så mycket som möjligt men när jag nu var tvungen att göra en ny stämma av en stämma som inte fanns var jag tvungen att ta till "tunga artelleriet" och fuska som ett djur

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna

Kolla in programmet där.
Citera
2008-11-08, 00:59
Medlem
wzbzs avatar
Ååhh vad fuskigt
Jag tycker det är okej att klippa i originalspåren för att justera tiden alternativt dela upp svåra solon i flera bitar och klippa ihop. Men det känns så fult att speeda up/sakta ner partier. Och detta, wow! Kan man verkligen vara nöjd med sig själv om man utnyttjar detta program?
Citera
2008-11-08, 01:10
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Ååhh vad fuskigt
Jag tycker det är okej att klippa i originalspåren för att justera tiden alternativt dela upp svåra solon i flera bitar och klippa ihop. Men det känns så fult att speeda up/sakta ner partier. Och detta, wow! Kan man verkligen vara nöjd med sig själv om man utnyttjar detta program?
Jo då, det sparar oerhört mycket tid om sångaren har en dålig dag, har ont i halsen eller är lite off pitch av diverse anledningar. Istället för att ta omtagning på omtagning bara för att några sekunder inte stämmer riktigt så fixar man det väldigt smidigt och snabbt. Det är ju bara dumt att inte utnyttja tekniken när den finns.
Citera
2008-11-08, 01:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Jo då, det sparar oerhört mycket tid om sångaren har en dålig dag, har ont i halsen eller är lite off pitch av diverse anledningar. Istället för att ta omtagning på omtagning bara för att några sekunder inte stämmer riktigt så fixar man det väldigt smidigt och snabbt. Det är ju bara dumt att inte utnyttja tekniken när den finns.

Ja, precis. Jag brukar vanligtvis inte använda pitch correction men eftersom sångaren inte fanns tillgänglig fick jag göra en nödlösning. Något detta program klarar av utmärkt! Sysslar man med inspelning borde man ha det då man kan fixa instrument också och inte bara sång ifall man är missnöjd med en bend t.ex.
Citera
2008-11-08, 01:46
Medlem
Månssons avatar
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på inspelningsprogram för gitarr där man får med förstärkarsimulatorer och kan välja position på dom hypotetiska inspelningsmikrofonerna, hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven
Citera
2008-11-08, 01:48
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ja, precis. Jag brukar vanligtvis inte använda pitch correction men eftersom sångaren inte fanns tillgänglig fick jag göra en nödlösning. Något detta program klarar av utmärkt! Sysslar man med inspelning borde man ha det då man kan fixa instrument också och inte bara sång ifall man är missnöjd med en bend t.ex.
Jo, dock så tycker jag att den fungerar rätt dåligt med hårt distade gitarrer. Men till allt annat så fungerar det hur bra som helst.
Jag och trummisen höll till exempel på att mixa ett av våra senaste alster, då vi till vår fasa upptäckte att en bassträng var ostämd. Det hade vi helt missat, dessutom så hade bassisten åkt till USA för att hälsa på släktingar och skulle inte komma hem på flera veckor. Det lyckades vi lösa genom att använda Melodyne, så jag anser att alla som pysslar med musik på något så när seriös nivå borde ha programmet i sin ägo.
Citera
2008-11-08, 01:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsson
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på inspelningsprogram för gitarr där man får med förstärkarsimulatorer och kan välja position på dom hypotetiska inspelningsmikrofonerna, hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven

Line 6's Gearbox (som inte spelar in utan är ett fristående förstärkarprogram) har den valmöjligheten men jag tycker inte det är något som förändrar ljudet avsevärt iallafall i Gearbox.

Är du ute efter att få ett tunnare ljud som låter mer avlägset går det att uppnå med equalizer, reverb och volyminställningar som finns i de flesta inspelningsprogram.

Att ha ett program som både spelar in och har ljuden brukar vara ovanligt.
Du kan kolla in Guitar Rig och Amplitube, vilka funkar som Gearbox.

Problemet med Gearbox är att man är bunden till ett Line6-ljudkort så som en Toneport.
Citera
2008-11-08, 03:28
Medlem
Jag har en fråga om audio-interface med DSPer som bidrar med sina funktioner som VST-plugins. Tänker till exempel på TC Electronic Konnekt-serien där man har reverb etc som sådant. Vad jag undrar är hur många instanser av dessa (antal spår tex) som hårdvarubaserade effekter brukar klara av samtidigt. Står aldrig i produktspecen så jag har ingen aning om det är ett spår eller hur många som helst det fungerar med.

Någon som pysslar med hårdvarustödda VSTer och kan svara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in