Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-06, 19:33
  #1
Medlem
Hysteria90s avatar
Hej Flashback, skulle behöva lite hjälp med mitt irriterande problem.

Har problem med min DVD-läsare _NEC ND3520 AW (IDE)
Till Windows Vista Ultimate 32-bits.

Enheten syns i både bios och enhetshanteraren, men den vill likförbannat inte läsa Dvd's eller Cd's. Verkar som om enheten är helt död. Har fungerat finfint ett längre tag. Använder den inte ofta alls. Så jag vet inte när, hur och varför den slutade fungera.

Den vägrar att läsa skivor överhuvudtaget, dock verkar datorn på något sätt känna av den ändå. När jag skall bränna så öppnas den, hostar ut min tomma skiva, och ber mig sätta in en tom skiva. Har provat med ungefär 25st olika skivor, och kan nu med 100% säga att DVD-brännaren inte känner av tomma skivor. Den kan inte läsa något överhuvudtaget.

Snälla hjälp mig, vad kan vara fel?

Har även två virtuella Dvd-läsare. Kan inte få bort dem. Om jag avinstallerar i enhetshanteraren försvinner dem tillfälligt. När jag sedan startar om datorn så kommer de små fanskapen tillbaka. Går enbart att inaktivera dem.

Någon aning hur jag får bort dessa permanent?
Citera
2008-11-06, 22:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Har även två virtuella Dvd-läsare. Kan inte få bort dem. Om jag avinstallerar i enhetshanteraren försvinner dem tillfälligt. När jag sedan startar om datorn så kommer de små fanskapen tillbaka. Går enbart att inaktivera dem.
Stäng av dom i programmet där du mountade dom (antagligen daemon tools) troligen det som lägger till dem på nytt också när du startar om datorn.

Kan tillägga att jag har samma läsare som dig och kör också 32bit vista (Ultimate versionen) utan problem på speldatorn. Har inte använt några drivrutiner eller något sånt alls, fungerade 100% från start.

Fungerar den med BIOS (innan windows tar över hanteringen)?
Citera
2008-11-07, 00:07
  #3
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Stäng av dom i programmet där du mountade dom (antagligen daemon tools) troligen det som lägger till dem på nytt också när du startar om datorn.

Kan tillägga att jag har samma läsare som dig och kör också 32bit vista (Ultimate versionen) utan problem på speldatorn. Har inte använt några drivrutiner eller något sånt alls, fungerade 100% från start.

Fungerar den med BIOS (innan windows tar över hanteringen)?

Använde magicISO och 120% Alcohol. Har naturligtvis redan avinstallerat programmen och rensat registret, men de virtuella läsarna verkar vara omöjliga att få bort helt och hållet

DVD-läsaren syns i BIOS, ligger som master på IDE slot 2...
Den har fungerat till 100% för mig också, men detta problem har ju förmodligen uppstått alldeles nyligen, och det är sjukt irriterande.
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2008-11-07 kl. 00:24.
Citera
2008-11-07, 01:06
  #4
Medlem
Hysteria90s avatar
Yes! Problem solved. Efter mycket bökande fungerar det nu. Avinstallerade enheten, stängde av datorn. Bytte dvd-läsaren till Slave istället för Master, startade upp datorn igen och yees!

I love the smell of burned CD's in the night... it smells like... victory.

Behöver fortfarande hjälp med mitt andra problem dock, vill avinstallera mina virtuella dvd-läsare permanent. Några idéer på hur man gör?
Citera
2008-11-07, 01:29
  #5
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Yes! Problem solved. Efter mycket bökande fungerar det nu. Avinstallerade enheten, stängde av datorn. Bytte dvd-läsaren till Slave istället för Master, startade upp datorn igen och yees!

I love the smell of burned CD's in the night... it smells like... victory.

Behöver fortfarande hjälp med mitt andra problem dock, vill avinstallera mina virtuella dvd-läsare permanent. Några idéer på hur man gör?

Installera programmet som du fixa dom med, sen är det bara avinstallera!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback