8 599 besökare online
856 942 medlemmar • 45 818 064 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Bostad, hem och trädgård
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Ari.Gold
Medlem
Ari.Golds avatar
Finns det några generella priser för kostnader att flytta ett hus? Alltså att slita upp det ur grunden, transportera det en kortare sträcka och sedan ansluta det på ny plats?

Big_Bite
Medlem
Big_Bites avatar
Det finns nog inga generella priser.
allt beror på transportläng, husmått, geografiskt läge etc.

Men ett par firmor som sysslar med detta och säkerlien kan ge en offert lyckades jag hitta.
http://www.torehusflytt.se/
http://www.husflytt.nu/
http://www.tobbeshusflytt.se/

hottentot
Medlem
hottentots avatar
För något halvår sedan så fanns det ett modulhus från början av 80talet som skulle säljas från norrland och annonsören skulle ha 40 eller 60000:- för att plocka isär det och sätta upp det på en annan plats. Jag skulle tippa på att lastbil med släp tar 150:- mil + timpenning på 7-800:- för lastning o lossning och det går nog åt 3 lastbilar och en följebil för ca 70:- per mil sen ska mobilkranen ha betalt också. Ska du flytta något annat än modulhus eller extremt små sommarstugor så blir det dyrt.
Det fanns en 10år gammal kåk (1,5plan och ca 150 kvm) inärheten där jag bor som skulle rivas för järnvägen skulle fram, när folk räknade på att flytta den 100 meter över en riksväg så vart det för dyrt.

DennisOlof
Medlem
DennisOlofs avatar
hottentot, precis.

Har själv sett på discovery hur dom flyttat hus osv.

Oftast river man grunden eller lämnar kvar den och plockar med sig huset och ställer den på en ny grund på den nya platsen. Men det är inte så vanligt man flyttar hus.

Däremot flyttas andra stora grejer, som t.ex. silos och andra saker som kostar multum att bygga eller köpa, då lönar det sig att flytta det

hottentot
Medlem
hottentots avatar
Håller man sej bara under ca:4,5m brett (hellst under 3,6m och ännu hellre under 2,6m) och under 4,5 meter högt, 14m långt så borde det inte bli några jättesummor men tyvärr så funkar ju bara dom måtten på modulhus el små sommarstugor.
Har du sjötomt så kanske det blir billigare att flytta huset med en pråm och köpa ett hus i skärgården som skulle rivas annars.

Ari.Gold
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Har du sjötomt så kanske det blir billigare att flytta huset med en pråm och köpa ett hus i skärgården som skulle rivas annars.

Det är vad som är aktuellt. Det borde ju underlätta en hel del då en pråm inte hindras av vägbredd, stolpar m.m.

dennis__f
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Men det är inte så vanligt man flyttar hus.

Däremot flyttas andra stora grejer, som t.ex. silos och andra saker som kostar multum att bygga eller köpa, då lönar det sig att flytta det

Det är visst vanligt. Kolla bara på Kiruna, de håller på att flytta halva stan.

Själv känner jag flera personer som flyttat hus till en tomt med attraktivare läge.
Bland annat en som flyttade ett Älvsbyhus, 1plans på ca 100m2 i ett stycke. Sträckan var ca 1,5mil och det kostade 100000:-

Vårt hus står för nära älvskanten så kommunen funderar på att flytta det lite längre in på tomten (tydligen är de ansvariga eftersom de gav bygglov en gång i tiden eller nått sånt). Det skulle tydligen kosta runt 600000:- (vilket är dyrt för en husflytt på några tiotals meter). Förhoppningsvis så köper de loss kåken så jag kan bygga en ny istället.

Svara på ämne
Topp Dela »