2008-11-05, 23:24
Medlem
Hej!

Jag hade glömt betala biljetten på spårvagnen i Göteborg och en kontrollant kom och tog mitt namn.

Vad kan jag göra för att slippa betala den "straffavgift" som de nu kräver mig på?

De har inte legitimerat mig utan bara tagit mitt namn, personnummer, samt underskrift.

Ska jag skylla på att det var nån annan som använde mitt namn? Kommer det då gå till tingsrätten?

Eller finns det andra kryphål?

Tack!
Citera
2008-11-05, 23:42
Medlem
Adeptuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badboy_123
Hej!

Jag hade glömt betala biljetten på spårvagnen i Göteborg och en kontrollant kom och tog mitt namn.

Vad kan jag göra för att slippa betala den "straffavgift" som de nu kräver mig på?

De har inte legitimerat mig utan bara tagit mitt namn, personnummer, samt underskrift.

Ska jag skylla på att det var nån annan som använde mitt namn? Kommer det då gå till tingsrätten?

Eller finns det andra kryphål?

Tack!

Hmm, blir ju svårt att komma undan om dom har dina personuppgifter. Att skylla på att det var någon annan funkar nog inte så bra, väldigt liten chans att någon random skulle kunna ditt personnummer.

Du får antagligen en böter, har för mig att den brukar vara på 1200kr eller nått...
Citera
2008-11-06, 00:17
Medlem
Paijters avatar
Har de inte kamera på varje spårvagn?
Citera
2008-11-14, 16:47
Medlem
ArturoBandinis avatar
Jo, kameror finns väl på spårvagnarna? Sedan brukar väl kontrollanter oftast vara två så de kan säkert vittna på att det verkligen var du.
Citera
2008-11-14, 17:31
Medlem
Troians avatar
Betvivlar att filmerna från kamerorna på spårvagnarna sparas så särskilt länge. Dessutom finns det väl regelverk kring hur man får använda sådant filmmaterial? Att försöka haffa en misstänkt plankare känns som ett tveksamt skäl.

Påstår du att det inte var du som åkte i vagnen så är det möjligt att de ber att få se en kopia på ditt leg, för att jämföra namnunderskriften på boten med den på leget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in