Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Måste bara inflika med att för det priset är Rafale en otroligt bra kandidat för alla flygvapen. Sen undrar jag iofs vad underhåll och liknande kostar.
Det var en rätt stor artikel i airforces monthly inte senaste utan det före med f-16 kärran på omslaget. Tydligen har kärrorna testats med omfattande program, alla kärror har testats med samma delmoment. Om man läser mellan raderna kan jag misstänka att både rafale och eurofightern var lite för stora fysiskt för Schweiz bergrum. Teknikerna gillade inte riktigt underhållssidan. Någon annan får gärna läsa och se om ni gör samma slutsatser. Jag ska leta upp tidningen och kolla igen.
Rent tekniskt och ekonomiskt så sopade gripen banan med de andra. Det var nog bara räckvidd och lite annat som var bättre på de andra, men Schweiz behöver det inte, och klarar sig gott med gripen. Det är ju något med gripen som gör att piloterna blir lyriska över förarmiljön.
Sist undrar jag om inte Rafale missade rent på några moment, varför vet jag inte. Om det var att de kärror man flygit dit fick tekniska problem?