2012-02-08, 10:34
Medlem
paecmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
nu hävdas det att Rafaele planen har gått ner i pris så att de ska vara billigare än Gripen planen
och att Schweiz därmed kan komma att välja det planet istället?

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/saab-slass-for-jattekontrakt_3310709.e24

Men då gäller det fortfarande att Gripen är billigare i tjänst och service?
Citera
2012-02-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paecmaker
Men då gäller det fortfarande att Gripen är billigare i tjänst och service?
Och fortfarande är Gripen billigare per plan.

20/18=1,11 per Rafale

23/22=1,05 per Gripen

Om nu Schwiez skulle ändra sig p.g.a priset skulle nog SAAB sänka dom med eller erbjuda fler plan till samma pris.
Senast redigerad av kroppskultur 2012-02-08 kl. 11:39.
Citera
2012-02-08, 11:42
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Och fortfarande är Gripen billigare per plan.

20/18=1,11 per Rafale

23/22=1,05 per Gripen

Om nu Schwiez skulle ändra sig p.g.a priset skulle nog SAAB sänka dom med eller erbjuda fler plan till samma pris.
Måste bara inflika med att för det priset är Rafale en otroligt bra kandidat för alla flygvapen. Sen undrar jag iofs vad underhåll och liknande kostar.
Citera
2012-02-08, 13:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Måste bara inflika med att för det priset är Rafale en otroligt bra kandidat för alla flygvapen. Sen undrar jag iofs vad underhåll och liknande kostar.

Något måste de ju tjäna pengar på.

Att bygga en Rafaele-flygkropp är inte särskilt mycket dyrare än en Gripen. Men det dubbla antalet motorer gör att driftskostnaden i praktiken blir det dubbla eftersom det är motorerna som är den stora utgiftsposten. F-414 som sitter i de offererade Gripen-planen är en väldigt billig motor i drift och Schweiz kommer sannolikt att uppgradera sina F/A-18 till F-414 motorer när man livstidsförlänger planen.
Citera
2012-02-08, 22:14
Medlem
Motorerna är den stora utgiftsposten, men precis allt runtom flygplanet räknas in i driften, tex klargöringspersonal, underhåll, service, reparationer etc. Gripen är till och med betydligt billigare än F-16 i det avseendet - man byter en motor på någon timme, det krävs hälften så mycket personal för klargöring etc.

Rafalen är ett mycket dugligt stridsflygplan men kostar nog MINST dubbelt så mycket att flyga per timme som Gripen redan i fredstid. Då har man inte råd att öva lika mycket...
Citera
2012-02-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Något måste de ju tjäna pengar på.

Att bygga en Rafaele-flygkropp är inte särskilt mycket dyrare än en Gripen. Men det dubbla antalet motorer gör att driftskostnaden i praktiken blir det dubbla eftersom det är motorerna som är den stora utgiftsposten. F-414 som sitter i de offererade Gripen-planen är en väldigt billig motor i drift och Schweiz kommer sannolikt att uppgradera sina F/A-18 till F-414 motorer när man livstidsförlänger planen.
Jag skulle inte bli förvåndad om det ingår en uppgradering från VA av deras F-404:or till ca samma dragkraft som F-414 i köpet.
Citera
2012-02-08, 22:28
Moderator
Eerieyes avatar
Jag tror det blir en mycket stor ekonomisk fördel för Schweiz detta. Det är ju i praktiken samma motorer i schweizarnas F/A 18 också. Underhåll, utbildning och uppgraderingar kan samordnas.

Att föra in en helt ny motortyp blir dyrt, dyrt. Därefter blir det löpande underhållet antagligen mer än dubbelt så dyrt vad gäller SNECMA jämfört med GE eftersom F404/414 är en så vanlig motor. Finns billiga delar, så att säga.
Citera
2012-02-09, 07:37
Medlem
Citat:
Det var en rätt stor artikel i airforces monthly inte senaste utan det före med f-16 kärran på omslaget. Tydligen har kärrorna testats med omfattande program, alla kärror har testats med samma delmoment. Om man läser mellan raderna kan jag misstänka att både rafale och eurofightern var lite för stora fysiskt för Schweiz bergrum. Teknikerna gillade inte riktigt underhållssidan. Någon annan får gärna läsa och se om ni gör samma slutsatser. Jag ska leta upp tidningen och kolla igen.

Rent tekniskt och ekonomiskt så sopade gripen banan med de andra. Det var nog bara räckvidd och lite annat som var bättre på de andra, men Schweiz behöver det inte, och klarar sig gott med gripen. Det är ju något med gripen som gör att piloterna blir lyriska över förarmiljön.

Sist undrar jag om inte Rafale missade rent på några moment, varför vet jag inte. Om det var att de kärror man flygit dit fick tekniska problem?
Citera
2012-02-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
nu hävdas det att Rafaele planen har gått ner i pris så att de ska vara billigare än Gripen planen
och att Schweiz därmed kan komma att välja det planet istället?

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/saab-slass-for-jattekontrakt_3310709.e24

Det hindrar inte SAAB att sockra sitt bud heller.

Källa
Citera
2012-02-09, 09:38
Medlem
Var på tiden att dom grep han...
Såna hör inte hemma i Sverige...
Citera
2012-02-09, 09:45
Medlem
Citat:

Det är väl som att köpa en fransk bild. Det ser väldigt bra ut på pappret...
Citera
2012-02-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Det är väl som att köpa en fransk bild. Det ser väldigt bra ut på pappret...

Över Libyen var det snarare Gripen som enbart tog bilder medan Rafale skötte allt det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in