2011-12-01, 19:42
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Viggen flög första gången 1967 om jag inte minns fel. Gripen 1988. Viggen ersattes av Gripen efter ungefär 20 års tid. Därför borde det väl rimligtvis vara dags att byta ut Gripen om en så där tio år. Men det lär nog inte ske, utan Gripen kommer tydligen att gå samma väg som F/A-18 och F-15 och uppgraderas långt efter dess bäst före datum.

Du vet inte vad du pratar om... du kan inte använda denna information till att avgöra när ett flygplan blir för gammalt. Viggen hade fortfarande god kapacitet långt efter att det ersattes, även Draken... det var alltså inte för gammalt. Gripen utvecklades snarare för tidigt.

Att man avvecklade Viggen-projektet var för att det blev för dyrt med två olika system och att Viggen var så dyr i drift jämfört Gripen.

Sen så förlängs bäst före datumet vid en uppgradering, men det verkar inte du förstå.
Citera
2011-12-01, 19:52
Medlem
Citat:
Viggen flög första gången 1967 om jag inte minns fel. Gripen 1988. Viggen ersattes av Gripen efter ungefär 20 års tid. Därför borde det väl rimligtvis vara dags att byta ut Gripen om en så där tio år. Men det lär nog inte ske, utan Gripen kommer tydligen att gå samma väg som F/A-18 och F-15 och uppgraderas långt efter dess bäst före datum.

Numer sker det mesta av flygets utvecklingen inom fr.a. mjukvarusektorn, men även på motorsidan förstås, så själva plattformen kommer man kunna utnyttja för lång tid framöver.
Jag tror att SAAB kommer vara med och utveckla nya flygplan tillsammans med andra tillverkare och då tror jag det kommer handla om förarlösa sådana för militärt bruk. Att SAAB skulle kunna finansiera ett nytt stridsflygplan så som de gjort med JAS tror jag blir för dyrt.
Citera
2011-12-01, 19:54
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Sen så förlängs bäst före datumet vid en uppgradering, men det verkar inte du förstå.

Ungefär som Boeing 737 på den civila sidan. Samma grundkonstruktion som lever vidare med större uppgraderingar med ungefär 10-15 års mellanrum.

Det är dyrt att börja med "blankt papper" om man redan har en grundkonstruktion som fungerar bra.
Citera
2011-12-01, 20:45
Medlem
jacens avatar
Ni som pratar om att Viggen försvann tidigare än vad som var meningen vet vad ni pratar om. Jag läste en gammal "Flygvapennytt" häromdagen från 1990. Där stod det att Viggen gick igenom sin första stora uppgradering och att en mid-life update (MLU) skulle genomföras runt år 2000, you do the math när Viggen skulle ut!
Citera
2011-12-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacen
Ni som pratar om att Viggen försvann tidigare än vad som var meningen vet vad ni pratar om. Jag läste en gammal "Flygvapennytt" häromdagen från 1990. Där stod det att Viggen gick igenom sin första stora uppgradering och att en mid-life update (MLU) skulle genomföras runt år 2000, you do the math när Viggen skulle ut!

F-4 Phantom II fyllde nyligen femtio år och flyger än. I moderniserade versioner (exempelvis turkiska F-4E 2020 Terminator) är det fortfarande en ytterst kapabel kärra.
Citera
2011-12-01, 21:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Mig veterligen är Eurofighter med ganska exakt 300 stycken serieproducerade fjärde generationens flygplan i tjänst det enda i sitt slag. Ganska säkert är åtminstone att antalet gör det till det mest framgångsrika om man enbart ser till kvantiteten. Så på vilket sätt är det illa pinkat? Dessutom kommer antalet inte stanna där.

Vad gäller din jämförelse med Rafale haltar den betydligt då Armée de l'Air till skillnad från Flygvapnet inte haft drösvis med överflödiga stridsflygplan på grund av politiska nedskärningar som sedan i princip skänkts bort på de franska skattebetalarna bekostnad. Tvärtom har fransmännen haft en konsekvent prisnivå på sin Rafale och vägrat subventionera den alltför kraftigt på bekostnad av fransmäns sjukvård och skola. Med andra ord, fransmännen är inte lika desperata.

Eller tror du att något av länderna som valt Gripen skulle gjort det om de hade fått betala fullt pris? Sydafrika, med viss reservation då vi snackar om ett skitland med mutbara politiker, samt Schweiz är de enda renodlade exportländerna som betalat vad det kostar och underlåtit att parasitera på svenska skattebetalare.

Till och med jag som är en renodlad kritiker av detta dyra industriprojekt blev genuint överraskad och glad för såväl det schweiziska som det svenska samhällets skull när Schweiz valde Gripen. Schweiz gjorde sitt val på rätt premisser och hymlar inte med det heller, då deras val baserades på kostnadseffektivtitet och inte efter absolut bäst prestanda. En Volkswagen Passat duger bra som brudsfordon även om en Mercedes S-klass är lite häftigare.
Varför skriver du inte att du inte vet ett skit och bara ordbajsar, det sammanfattar ditt inägg väldigt bra.
Senast redigerad av Svithjod 2011-12-01 kl. 22:25.
Citera
2011-12-01, 21:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
F-4 Phantom II fyllde nyligen femtio år och flyger än. I moderniserade versioner (exempelvis turkiska F-4E 2020 Terminator) är det fortfarande en ytterst kapabel kärra.
Phantom är kapabel i vissa roller och en kamikazekanidat andra.
Att F4 är något att ha gällande luftstrid, radar , signatur är det bara du och turkarna som tror
Citera
2011-12-01, 22:22
Medlem
grizzlybearss avatar
Citat:

Ytterst kapabel? Seriöst?
Försök en maxgir och skiten brakar ihop av materialtrötthet.
Citera
2011-12-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Phantom är kapabel i vissa roller och en kamikazekanidat andra.
Att F4 är något att ha gällande luftstrid, radar , signatur är det bara du och turkarna som tror

Inkompetensen hovrar som en gloria ovanför din kala hjässa. Sådana här bilder från ett riktigt krigsområde kommer du aldrig se från Gripen;

http://www.youtube.com/watch?v=5FAD9JwyECk
Citera
2011-12-01, 23:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Sådana här bilder från ett riktigt krigsområde kommer du aldrig se från Gripen

Varför inte då? Ok att man inte bombade i Libyen men det där fixar Gripen hur lätt som helst.
Citera
2011-12-01, 23:10
Medlem
Citat:
Inkompetensen hovrar som en gloria ovanför din kala hjässa. Sådana här bilder från ett riktigt krigsområde kommer du aldrig se från Gripen;

http://www.youtube.com/watch?v=5FAD9JwyECk
Läste du texten till filmen?

Citat:
TuAF hit PKK camps in midnight.
Equipment of Operation.
48 F16
4 F4E Terminator 2020
2 KC135 refueling stratotanker

Det verkar onekligen som att man föredrar att inte använda F4, tycker du inte?
Citera
2011-12-01, 23:24
Medlem
Citat:

AJS 37 Viggen, som var likvärdig med Gripen, och även andra Viggen-plan skulle kunnat fortsätta att användas långt in på 10-talet. Robotbestyckade AJS 37 Viggen skulle kunnat beskjuta markmål i Libyen bättre än de Gripen-plan som användes.

Ett stridsplans första flygning säger alltså föga om dess kapacitet över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in