2011-12-01, 17:36
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tja, det är tillverkarens siffror så vi får väl lita på dem. Tillverkningstakten för F-16 är för närvarande ett halvt plan i veckan. Fabriken i Holland som tillverkade de europeiska F-16 gick i konkurs för flera år sen.

Alltså, enligt General Dýnamics så tillverkas lika många F-16 som Jas39 nu.
Jag nämnde den period under vilket SAAB fick sina kontrakt med Thailand (6+6) flygplan + 22 till Schweiz.

Under denna period har LM fått följande kontrakt på nya F-16 C/D Block 50/52:
Egypten 20, Marocko 24, Pakistan 14, Irak 18+, Rumänien 24 - dvs 100 st nya flygplan.
Backar vi några år så handlar det om ett mycket stort antal fabriksnya F-16.

Fler F-16 ordrar lär komma.
Citera
2011-12-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Ja det finns en uppsjö av denna typ av flygplan eftersom de är ganska enkla att bygga då de ej behöver gå i mach 1 och därmed inte behöver EBK.

Jag tror personligen att lätta attacken kommer att få en nydaning med tanke på hur konflikterna ser ut idag. Man flyger i områden med lågt eller inget LV hot och kan man ha lätta små och driftsnåla plan som är enkla att flyga så är det att föredra framför riktiga stridsplan. Amerikanerna gör idag test på gamla och bränslesnåla plan för CAS uppdrag i Astan och Irak. Även om proppeller inte är aktuellt för Sverige då vi redan övergett detta som skolflyg så är det ganska intressant att man testar moddade WW2 kärror som CAS flyg eftersom de inte har varken jakt eller LV hot mot sig.

http://www.defencetalk.com/test-center-fuses-old-new-technology-for-light-attack-29475/

Då kommer man att titta på ett plan som både kan verka som skolflyg och som CAS plan, så som SK60 fungerade fram till mitten av 1990 talet, och då finns det som sagt en uppsjö maskiner att välja på. Det kanske t.o.m. är så att SAAB får i uppgift att bygga det eftersom det är betydligt enklare än att ta fram ett 5 eller 6 gen stridsflyg.
Fast nu pratade vi motköp, hellre köpa Tjeckisk än utveckla nytt om man vill sälja JAS Gripen som Tjeckien hyr.
Citera
2011-12-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Undrar om det är av politiska skäl som man använder namnet JAS 39 Next Generation? Modifieringarna är så stora att jag menar att planet kanske borde heta JAS 40 Örnen eller något...

Ang att den heter Jas 39 Gripen Next Generation så tror jag inte det har något med politik att göra. Om du kollar på Boeing 737 så heter även dom 737-700NG t.ex.
Det är ju ändå "samma" flygplan, ser likadana ut utanpå mer eller mindre, lite andra landningställ och vingar

Så att döpa den till Next Generation är nog för att det låter lite häftigt
Citera
2011-12-01, 18:00
Bannlyst
Har inte läst klart, men vem är den här 39-åriga Jas som är gripen i Schweiz?

Citera
2011-12-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker

..... du driver?
hahahaha, Jas 39 Gripen är ett stridsflygplan byggt av SAAB
Citera
2011-12-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker

Jepp, Gripen är ett namn som stavas med stor bokstav.
Citera
2011-12-01, 18:21
Medlem
swedarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gripen94
Ang att den heter Jas 39 Gripen Next Generation så tror jag inte det har något med politik att göra. Om du kollar på Boeing 737 så heter även dom 737-700NG t.ex.
Det är ju ändå "samma" flygplan, ser likadana ut utanpå mer eller mindre, lite andra landningställ och vingar

Så att döpa den till Next Generation är nog för att det låter lite häftigt
Nja next generation kanske är lite överdrivet dock så finns många förbättringar på Gripen ng t.e.x
bättre flygavionik , ökad lastkapacitet, men även en ny motor som är starkare.
Om jag inte är helt fel ute så har jag för mig att en ny asea radar även kommer installeras.
Citera
2011-12-01, 18:22
Moderator
Eerieyes avatar
Tja, förklaringen till ordern från Schweiz tycks vara att man ska ersätta ett 50-tal F5. Schweizarna vill tydligen ha en mix mellan F/A18 och ett mindre plan som är billigt i drift.

Då är jag inte förvånad över att man valde JAS. Det hade jag också gjort. De schweiziska piloterna som klagar över valet tror jag slutar upp med det när de förstår att de får mycket mer flygtid med JAS, jämfört med vad alternativen hade erbjudit.
Citera
2011-12-01, 18:34
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedarmy
Nja next generation kanske är lite överdrivet dock så finns många förbättringar på Gripen ng t.e.x
bättre flygavionik , ökad lastkapacitet, men även en ny motor som är starkare.
Om jag inte är helt fel ute så har jag för mig att en ny asea radar även kommer installeras.
Ja det är en hel del som är tänkt för "NG". F414, Raven ES-05 1000 T/R AESA monterad på en "swashplate", en IRST som verkar vass, förbättrad EWS och ECM, optisk MAWS (kallad IDAS eller MAW-300 tror jag), "towed-decoy", mer bränsle, större vingar, bättre smyganpassning, nya displayer i cockpit (iaf annat märke tror jag?), laservarnare.. har säkert missat nåt.
Citera
2011-12-01, 18:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tja, förklaringen till ordern från Schweiz tycks vara att man ska ersätta ett 50-tal F5. Schweizarna vill tydligen ha en mix mellan F/A18 och ett mindre plan som är billigt i drift.

Då är jag inte förvånad över att man valde JAS. Det hade jag också gjort. De schweiziska piloterna som klagar över valet tror jag slutar upp med det när de förstår att de får mycket mer flygtid med JAS, jämfört med vad alternativen hade erbjudit.
Även Thailand ersatte F-5 med de 12 Gripen man köpt.
Citera
2011-12-01, 19:32
Medlem
Viggen flög första gången 1967 om jag inte minns fel. Gripen 1988. Viggen ersattes av Gripen efter ungefär 20 års tid. Därför borde det väl rimligtvis vara dags att byta ut Gripen om en så där tio år. Men det lär nog inte ske, utan Gripen kommer tydligen att gå samma väg som F/A-18 och F-15 och uppgraderas långt efter dess bäst före datum.
Citera
2011-12-01, 19:41
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Viggen flög första gången 1967 om jag inte minns fel. Gripen 1988. Viggen ersattes av Gripen efter ungefär 20 års tid. Därför borde det väl rimligtvis vara dags att byta ut Gripen om en så där tio år. Men det lär nog inte ske, utan Gripen kommer tydligen att gå samma väg som F/A-18 och F-15 och uppgraderas långt efter dess bäst före datum.

Fast att Viggen försvann beror nog mer på alla neddragningar än att planet var dåligt. Personligen hade jag nog sett en uppgraderad Viggen i vissa roller hellre än att låta Gripen göra allt.

Se på Draken som försvann 1999, bara några år före Viggen, efter att ha funnits sedan 50-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in