2011-11-30, 22:41
Medlem
ArneKlyftigs avatar
Känns lovande. Må svenskt krigsmateriell spridas över hela världen! , mer klirr i våran statskassa
Citera
2011-11-30, 22:50
Medlem
Deleteriouss avatar
Ett glädjebesked för Sverige!

De få idioter som påstår annat är antingen trädkramare eller kommunister..

Grattis SAAB, grattis Sverige, världens 22:a största ekonomi och EU:s enda med överskott!
Citera
2011-11-30, 23:01
Medlem
1772s avatar
För er med mer insyn; vad kan Saab/Sverige göra bättre för att sälja in JAS runt om i världen?
Citera
2011-11-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gripen94
Men du tror inte dom har pillat med sina F-16 precis som vi gör med våra gripar hela tiden?

Absolut. Men svängprestanda sitter oftast i flygplanets uppbyggnad.
Det jag däremot kan tro är att F16 har mer krut i motorn vilket ökar farten lättare ut ur en kurvning mot en JAS.
Citera
2011-11-30, 23:06
Medlem
Underbart! Men firar gör jag först om Brasilien väljer Gripen. Hoppas som fan på att det blir så.
Citera
2011-11-30, 23:25
Medlem
paecmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcil436
HAHA ser att du blivit hjärntvättad. Officiellt så kanske regeringen inte tvingade dem att göra det men ingen vet vilka metoder de sa åt SÄPO att använda för att se till att handeln genomförs. Vidare är det här bara första steget regeringen kommer att ta för att göra världen till ett helvete. Jag är övertygad om att vi snart får vi höra hur de GER bort plan för miljarder till afrikanska diktaturer osv. De genomför deras politik stegvis varför det är viktigt att stoppa diktatur-alliansen på ett tidigt stadium och dörfär är det här köpet förskräckligt.

Jag tror du har sett på för många konspirationsfilmer. Nu gillar jag inte alliansen heller men att göra världen till ett helvete tror jag inte ens dem skulle göra. Och säpo skulle nog inte kunna säga åt saab var dem ska sälja vapnen. Saab är ett företag och alla vet att företag vill ha pengar. Om någon är villig att köpa vill Saab/BAE troligtvis sälja utan involvering av säpo.
Citera
2011-11-30, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Eftersom du känner en del piloter på F7 så kanske du kan kasta lite ljus över den här artikeln där en norsk F-16 pilot gör följande uttalande om Gripen vs F-16

Det påståendet är rakt motsatt ditt påstående.

Det här är en länk jag har postat tidigare i andra trådar men jag känner att den kan behövas postas igen. Läser man mellan raderna i slutet på artikeln kan man inte tolka det på annat sätt än att norska piloter har grova problem när de flyger sina F-16 mot svenska Gripen.

http://www.side3.no/article2982856.ece

Men vad vet jag? Jag kan nada om flyg. Din källa kanske talar sanning och norska piloten sprider desinformation?
*PS Vill inte verka dryg eller nedsättande. Ta inte det här personligt eller som en diss, jag vill gärna veta vilket av era påståenden som stämmer.

mvh

Haha nej det e lugnt, det var lite intressant För jag är helt säker på att han har sagt att F-16 svängde lite skarpare, men nu blir jag osäker ^^ Kan ju variera lite beroende på hastighet / G-belastning också kanske?
För något jag är helt säker på är att dom har sagt att en F-16 (vet ej om det är någon specifik version) mot en Gripen ska vara en tuff match för Gripen och att F-16 troligtvis hade vunnit. Men om 4st Gripar möter 4st F-16 så vinner troligen Gripen. Och det kan ju vara något av dom systemen dom har där dom tex kan se varandras bränslemängd, återstående vapen mm att göra

Något som inte har så mycket med Gripen vs F16 att göra, men som ändå är lite kul fakta är ju att dom påstår att på den diametern som Viggen gör en 360° så kan Gripen göra en 8a, det är ganska imponerande faktiskt
Senast redigerad av Gripen94 2011-11-30 kl. 23:39.
Citera
2011-11-30, 23:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Då får du nog kika på dessa siffror igen, för ditt påstående stämmer nämligen inte så bra med verkligheten.

Att jag jämförde med F-16 är för att det är mest jämförbart med Gripen, om man då ser till övriga konkurenter.

Tja, det är tillverkarens siffror så vi får väl lita på dem. Tillverkningstakten för F-16 är för närvarande ett halvt plan i veckan. Fabriken i Holland som tillverkade de europeiska F-16 gick i konkurs för flera år sen.

Alltså, enligt General Dýnamics så tillverkas lika många F-16 som Jas39 nu.
Citera
2011-11-30, 23:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Nej, det är jag inte.

Schweiz säger själva att man inte köpte det bästa av de 3 flygplan som var aktuella, utan det billigaste.
Man betalar 22 Miljarder SEK för 22 flygplan, har svårt att tro att det skulle bli dubbelt så dyr med Eurofighter eller Superhornet.

Eftersom den stora kostnaden ligger i motorerna så blir det klart billigare. Men kostnaden beror också lite på vilka ambitioner man har och hur många motorer man köper till flygkropparna. Med så få plan så kan man inte låta planen stå på backen när de stora motorrenoveringarna görs utan man plockar av motorn och skickar den till verkstan. Sannolikt har man tänkt köpa ca 30 motorer till dessa 22 flygkroppar. Flyger man däremot mycket så kan det behövas fler motorer eftersom flygkroppen håller för ca 2 motorer i livslängd men dessa motorer kan man köpa senare.

Volvo Aero tillverkar fortfarande RM12 på beställning men det är sannolikt F414 som gäller för alla plan som nybeställs i framtiden och det finns inget som säger att man skulle sätta i RM12 i de plan som Schweiz köper. F414 är redan utprövad och godkänd för att monteras även i dagens gamla Gripenplan om man vill uppgradera den med helt ny motor. Det skulle väl vara att man redan idag använder F404 i sina F/A-18 men å andra sidan kan de välja att uppgradera sina F/A-18 till F414 och få i stort sett samma motor både i Gripen och F/A-18.
Citera
2011-12-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Gött att höra! Man undrar ju hur mycket Libyeninsatsen har spelat in?

Libyen insatsen kan ju ha spelat en hyfsat roll i alla fall om man får spekulera själv. Vi har fått tackbrev från NATO, där man innerligt tackat för den svenska flyg och spanings insatsen nere i Lybien och det hör absolut INTE till vanligheten att man får tackbrev från NATO för sin insats. Då ska man ha presterat mycket bra. Det har även lett till att man inte länge bara efterfrågar spaningsförmåga, utan att man nu i stället efterfrågar svensk spaningsförmåga på grund av så goda insatser i Lybien.

Så ja, bedömt så har Lybien varit en rätt bra språngbräda för SAAB
Citera
2011-12-01, 00:09
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Eftersom du känner en del piloter på F7 så kanske du kan kasta lite ljus över den här artikeln där en norsk F-16 pilot gör följande uttalande om Gripen vs F-16

Det påståendet är rakt motsatt ditt påstående.

Det här är en länk jag har postat tidigare i andra trådar men jag känner att den kan behövas postas igen. Läser man mellan raderna i slutet på artikeln kan man inte tolka det på annat sätt än att norska piloter har grova problem när de flyger sina F-16 mot svenska Gripen.

http://www.side3.no/article2982856.ece

Men vad vet jag? Jag kan nada om flyg. Din källa kanske talar sanning och norska piloten sprider desinformation?
*PS Vill inte verka dryg eller nedsättande. Ta inte det här personligt eller som en diss, jag vill gärna veta vilket av era påståenden som stämmer.

mvh
Norska F16 har inte en chans mot de senaste Gripen då de skulle få robot på sig före de kom nära Gripen.
Inte så konstigt då de norska F 16 är betydligt äldre och inte lika avancerade.
Citera
2011-12-01, 00:10
Medlem
kanulas avatar
Hurra! Till skillnad mot Norge så har Schweiz koll på vad ett prisvärt flygplan innebär. Grattis Saab och grattis Sverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in