2008-11-04, 03:17
Medlem
skapade en tråd lite tidigare, men då rubriken är ganska missvisande för det här inlägget tänkte jag lika gärna göra ett nytt.

har en kolonnbrännare av labmaster modell som jag räddat från skroten.
kylrören sitter placerade längst ner, men jag skulle vilja flytta upp dom till toppen då detta ska vara mycket mer effektivt.

fråga nr 1: spelar det någon roll om jag spar originalkylrören så att de sticker igenom kolonnen, de är ditsvetsade så skulle nog va knepigt att ta bort.

fråga nr 2: hade tänkt bara borra hål igenom toppen och köra kopparrör som kylning, hur ska jag gå till väga för att få det tätt?

bifogar bild på kolonnen:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=iwqbk9&s=4

ps. länkar till information om fyllning till kolonnen/information om korrekt montering av termometer samt lämplig typ etc uppskattas varmt
Citera
2008-11-04, 03:46
Medlem
Bloodhounds avatar
Min rekommendation är att köra som den är. Förmodligen fungerar det alldeles utmärkt. Onekligen var du rätt färsk på bränning (enligt din andra tråd) så du borde nog bli kompis med apparaten innan du börjar svetsa i den.
Citera
2008-11-04, 03:54
Medlem
Håller med ovanstående. Den ser bra ut och om kylrören sitter där eller inte har inte så stor betydelse iaf, brännar har säkert funkar bra tidigare. Bättre att satsa på bättre kollonfyllning.

Eller om du ska göra nått så låter du dom där rören sitta kvar och sätter i 2 nya i toppen. Då har du ju 4 stycken, men du behöver ju inte alla dirrekt.

få det tätt? Enklart är ju att svetsa men om du ska ha kopparrör är det väll lödning. Bara att borra hålet jävligt exakt sen slå igenom röret med lite våld och efter det löder du med gas (funkar med lödkolv+blåslampa med)
Citera
2008-11-05, 14:41
Medlem
Battplaggs avatar
Kör den som den är, se bara till att alla packningar är hela.
Citera
2008-11-05, 20:08
Medlem
Det är alltid bättre med kylning i toppen än nertill på kolonnen. Den gamla labmastertanken var att de där rören skulle reglera hur mycket ånga som steg upp i kolonnen. Det är feltänkt. Det är bättre att reglera med återflödet.

Om du är taskig på att svetsa och inte vill ta hål i kolonnen är ett tips att svetsa på kylzoner i form av fickor på utsidan av kolonnen. Exempelvis med rör som du klyver på längden med vinkelslipen.

Men det är knappast något större problem att montera i en halvmeter bromsrör i toppen för att sätta lite fart på återflödet.

Den riktiga raggarlösningen är förstås en handduk som du virar runt kolonnen. Rigga sedan slangen med utgående kylvatten så den blöter handduken. Och passa på så att det inte rinner in vatten i värmelementet. För då kan det uppstå mindre trevliga situationer.........

Annars kan du fuska med kemikalier. Om du vill skita i alla modifikationer. Destillera en gång. Slå i en liter lut i produkten. Destillera om. Funkar överjävligt bra.
Citera
2008-11-05, 22:47
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Den riktiga raggarlösningen är förstås en handduk som du virar runt kolonnen. Rigga sedan slangen med utgående kylvatten så den blöter handduken.
Varför i helvete skulle man vilja göra detta?
Citera
2008-11-05, 23:36
Medlem
tripleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Den blöta handduken kyler förstås hela kolonnen. Hur det sedan är tänkt förstår jag inte
Citera
2008-11-06, 05:12
Medlem
Mr.Muttleys avatar
Håller med bogarleffe, skippa den blöta handduken! Fyll din kollon med lämpligt material (Ranchiringar fungerade då det begav sig),Digitalstektermometer i toppen med en gummipackning 6mm vill jag minnas att hålet var. Håll dig under 80 grader med vanlig mäsk.Krångla inte till det med kemikalierna som beskrivs ovan. Kylvattnet skall in i den övre anslutningen. Som kuriosa:Apparaterna såg ut så där för cirka 10-15 år sedan. Lycka till! (Du behöver inte flytta några rör på din maskin.)
Senast redigerad av Mr.Muttley 2008-11-06 kl. 05:18.
Citera
2008-11-07, 17:10
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Den blöta handduken kyler förstås hela kolonnen. Hur det sedan är tänkt förstår jag inte

Helt fel, kyler man kolonnen så kondenserar ånga mot kolonnens väggar, och man får ett sämre resultat. Man ska givetvis isolera kolonnen så att så mycket som möjligt av ångan kondenseras mot refluxkylaren i toppen.
Citera
2008-11-08, 21:47
Medlem
tripleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Helt fel, kyler man kolonnen så kondenserar ånga mot kolonnens väggar, och man får ett sämre resultat. Man ska givetvis isolera kolonnen så att så mycket som möjligt av ångan kondenseras mot refluxkylaren i toppen.

Tack för förklaringen, men kom gärna ihåg att det inte var jag som föreslog tillvägagånssättet med handduken. Jag bara funderade kring vad följderna blev.
Citera
2008-11-09, 01:16
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Tack för förklaringen, men kom gärna ihåg att det inte var jag som föreslog tillvägagånssättet med handduken. Jag bara funderade kring vad följderna blev.

Givetvis förstår jag detta!
Citera
2008-11-10, 18:05
Medlem
Citat:

Den som vill ha starkare brännvin. Inget jag rekommenderar men det funkar. Även om det är jävligt kasst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in