Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-10, 00:10
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Men snälla du...skit i ESP och fan vet allt som hjälper dig att köra bil. När det släpper i landsvägsfart är det ofta kalkat ändå.

Jag ska ge dig ett tips så att du ser om det är fruset eller ej oavsett om du ser kristaller eller ej, och glöm det inte:

När du kör på vägen och det ser blött ut...ser du om det ryker vatten från däcken så är det lugnt, kommer det ingen dimma bakom dig så är det fruset, vilket betyder halt väglag. Ser du inte vilket så gör en lugn omkörning och kolla på bilen du kör om. Ryker det från däcken så är det lugnt. Gör det inte det så är det halt väglag.

Ta det som ett tips från coachen. Ta din ESP och släng den åt helvete. Lär dig att köra bil.

Edit: Redigerade en massa för att det är personlig glöggpremiär ikväll.
Äntligen ett praktiskt tips istället för att varna folk att de ska passa sig när halkvarningslampan inte lyser, det tackar vi för!
Citera
2017-11-10, 00:29
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är viktigt att folk är medvetna om att sådan halka, frosthalka, underkylt regn etc, fast det är plusgrader i luften, kan vara oerhört förrädiskt och lätt orsaka olyckor där folk kan dö i värsta fall. Att du viftar bort detta som oviktigt är graverande för din egen trovärdighet.

Att det sen kan tyckas vara lugnt och inte halt när du kliver in i bilen, kan mycket fört ändras någon kilometer bort och plötsligt vara blixthalka på ett litet lokalt område. Hur blir du varse om det om det är ett blixthalt område i eller efter en dold kurva? Vill det sig riktigt illa kan gränsen mellan inte halka och halka vara mycket liten, totalt omvända förhållanden på bara någon meters avstånd.

Så om det är svårt eller inte att öppna bilen på din parkering kan vara helt irrelevant för det kan vara snorhalt ändå på andra ställen en bit bort.
Jag är mest intresserad av praktiska tips och inte extremfall det som du pratar om är väl ändå acceptabla risker.

Jag och de flesta andra kör ju ändå som folk gör mest och använder inte vägen som en tävlingsbana så vi kan ju lita på att tekniken fungerar eftersom vi har lite marginal

Jag tycker fortfarande att det är helt absurt att varna för halka vid 6 grader men visst några verkar tycka det är så
Citera
2017-11-10, 00:37
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Fantastiskt fint trollat av mästerföraren. Tycker det är bra att du lär tinnitus köra bil. Han verkar ju va en jäkla fegis

Klart det kan bli kalla vägbanor å varm luft, men är inte det vanligare på våren? Nu är ju lixom marken fortfarande fri från tjäle tänker jag
Det handlar inte om att vara feg men det är onödigt att skrämma vanliga bilister med extremfall som nästan aldrig händer,

4 grader är redan det ganska "fegt" enligt mig, det är ganska rejält tilltagen marginal och om det mot förmodan är halt ändå så är det en acceptabel risk.
Citera
2017-11-10, 09:46
  #40
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Det handlar inte om att vara feg men det är onödigt att skrämma vanliga bilister med extremfall som nästan aldrig händer,

4 grader är redan det ganska "fegt" enligt mig, det är ganska rejält tilltagen marginal och om det mot förmodan är halt ändå så är det en acceptabel risk.

Exakt VAD är det som är en acceptabel risk?

Det KAN uppenbarligen vara ishalka på vägbanan vid +4 grader. Då är det väl bra att bilen varnar för det? Eller är det ok att barnfamiljen åker i diket bara för att det är relativt ovanligt med ishalka och plusgrader? Bilen säger ju inte ”det är snorhalt!” Den säger ”nu finns det risk för halka” vad du sen gör med den informationen är väl upp till dig. Men själv sitter jag inte å glor på tempmätaren när jag kör bil så kommer jag till ett köldhål är det bara bra om bilen plingar till å uppmärksammar mig på den saken.
Citera
2017-11-10, 09:56
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Exakt VAD är det som är en acceptabel risk?

Det KAN uppenbarligen vara ishalka på vägbanan vid +4 grader. Då är det väl bra att bilen varnar för det? Eller är det ok att barnfamiljen åker i diket bara för att det är relativt ovanligt med ishalka och plusgrader? Bilen säger ju inte ”det är snorhalt!” Den säger ”nu finns det risk för halka” vad du sen gör med den informationen är väl upp till dig. Men själv sitter jag inte å glor på tempmätaren när jag kör bil så kommer jag till ett köldhål är det bara bra om bilen plingar till å uppmärksammar mig på den saken.
Ja fast frågan var om den ska plinga till vid +6 för att vara helt säker, eller ska vi kanske förbjuda bilkörning om det är kallare än +10?

+4 tycker jag och de flesta biltillverkare är acceptabelt med att det plingar till

Men det är fortfarande du själv som är ansvarig för bedömningen om det är säkert att köra!
Citera
2017-11-10, 22:49
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Du fattar verkligen inte.
Långtradare är inte lika känsliga i halka som personbilar. Det är de små personbilarna/transportbilarna som har problem när det blir ishalka/blankis.
Alltså, du är sjukt oerfaren och beter dig som att du vet allt om trafik, när du i själva verket inte fattar ett skit.

Det där är ju en myt som man sett florera lite här och var. I snö och snömodd, stämmer det säkert. Tunga fordon åker inte upp ovanpå modden/snön och "planar" lika lätt som lätta fordon. Men knappast på is och "svarthalka" som diskuteras här.

Det beror förmodligen på att en del tenderar att överskatta hur kraftig broms och kurvtagning är i tunga fordon jämfört med lätta. Det är en tendens jag tycker mig sett i många diskussioner. T ex en personbil i halka, med vinterdäck, kan ha en friktionskoefficient på t ex 0,2
- det ger en bromssträcka ca 80-0 på ca 120 m eller vid sväng blir det ca 23 km/h i en medelstor rondell (20 m radie).
Detta upplevs ju rätt halt med bil (även fast det ändå inte är det extremaste man kan råka på). Man känner inte mycket bromskraft/sidkraft alls, innan det börjar släppa.

Men med en lastbil så känns ju detta betydligt mer. Det kränger mer och man sitter i en mer upprätt position - så det känns som man trycks framåt/sidled mer än man gör i personbilen (även fast dom verkliga krafterna man själv påverkas av såklart inte är större).
T ex 20-25 är ju normal, kanske i överkant (vad dom brukar ligga i) för tunga fordon i en rondell och 120 m är inte så mycket att stanna på för en långtradare som kör i sin normala maxfart.
Därav lär ju en del chaufförer uppleva greppet som bättre när dom kör lastbil än bil - även fast det inte är så. Det är bara referenserna för vad som är bra grepp som skiljer.

Sen stämmer det inte att det mest är dom lätta fordonen som får problem vid halka. Kolla på vilka som fastnar i backar och proppar upp trafiken exempelvis. Förra vinterns rekordkaos, som inträffade ungefär vid den här tiden, orsakades till stor del av tunga fordon.
__________________
Senast redigerad av C20 2017-11-10 kl. 22:58.
Citera
2017-11-10, 22:56
  #43
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det där är ju en myt som man sett florera lite här och var. I snö och snömodd, stämmer det säkert. Tunga fordon åker inte upp ovanpå modden/snön och "planar" lika lätt som lätta fordon. Men knappast på is och "svarthalka" som diskuteras här.

Det beror förmodligen på att en del tenderar att överskatta hur kraftig broms och kurvtagning är i tunga fordon jämfört med lätta. Det är en tendens jag tycker mig sett i många diskussioner. T ex en personbil i halka, med vinterdäck, kan ha en friktionskoefficient på t ex 0,2
- det ger en bromssträcka ca 80-0 på ca 120 m eller vid sväng blir det ca 23 km/h i en medelstor rondell (20 m radie).
Detta upplevs ju rätt halt med bil (även fast det ändå inte är det extremaste man kan råka på). Man känner inte mycket bromskraft/sidkraft alls, innan det börjar släppa.

Men med en lastbil så känns ju detta betydligt mer. Det kränger mer och man sitter i en mer upprätt position - så det känns som man trycks framåt/sidled mer än man gör i personbilen (även fast dom verkliga krafterna man själv påverkas av såklart inte är större).
T ex 20-25 km/h är ju ganska normal hastighet i en medelstor rondell för tunga fordon och 120 m är inte så mycket att stanna på för en långtradare som kör i sin normala maxfart.
Därav lär ju en del chaufförer uppleva greppet som bättre när dom kör lastbil än bil - även fast det inte är så, utan i dom flesta fall t o m sämre för lastbilen.

Sen stämmer det inte att det mest är dom lätta fordonen som får problem vid halka. Kolla på vilka som fastnar i backar och proppar upp trafiken exempelvis. Förra vinterns rekordkaos, som inträffade ungefär vid den här tiden, orsakades till stor del av tunga fordon.
Jaha?

Rent praktiskt så funkar det i stort sett såhär:
På sommaren blåser Svensson om den tunga trafiken i 120, på vintern blåser långtradaren om Svensson i 90.
Sedan finns det givetvis undantag som backar och andra förhållanden, men jag syftar på hur det fungerar i stora drag.
Jag vet hur det ser ut i praktiken.
Citera
2017-11-10, 23:04
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jaha?

Rent praktiskt så funkar det i stort sett såhär:
På sommaren blåser Svensson om den tunga trafiken i 120, på vintern blåser långtradaren om Svensson i 90.
Sedan finns det givetvis undantag som backar och andra förhållanden, men jag syftar på hur det fungerar i stora drag.
Jag vet hur det ser ut i praktiken.

Ja och då tänker du ju kanske på när det är typ snöstorm. Det är ju kanske just i det fallet långtradaren har fördel eftersom den går stabilare och "moddplanar" inte lika lätt som bilarna. Det är ju främst i dom fallen som "långtradare kör om Svensson".
I svarthalka kommer ju långtradaren knappast ha fördel - även fast chaufförerna kanske tänker till lite jämfört med många "Svenssons" och därmed inte åker av/krockar lika ofta. Fast man måste ju ställa antal avåkningar i förhållande till antal bilar vs avåkningar i förhållande till antalet lastbilar också. Då blir nog inte skillnaden lika extrem.
Citera
2017-11-10, 23:19
  #45
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja och då tänker du ju kanske på när det är typ snöstorm. Det är ju kanske just i det fallet långtradaren har fördel eftersom den går stabilare och "moddplanar" inte lika lätt som bilarna. Det är ju främst i dom fallen som "långtradare kör om Svensson".
I svarthalka kommer ju långtradaren knappast ha fördel - även fast chaufförerna kanske tänker till lite jämfört med många "Svenssons" och därmed inte åker av/krockar lika ofta. Fast man måste ju ställa antal avåkningar i förhållande till antal bilar vs avåkningar i förhållande till antalet lastbilar också. Då blir nog inte skillnaden lika extrem.
Jag kan säga såhär, och detta är baserat på min egen lilla Sifo, allt grundat på erfarenhet:
De värsta nätterna som jag haft mellan Gbg-Sthlm har varit med total blankis hela vägen. Då händer det grejer vill jag lova.
Om jag ser en eller två avåkningar med långtradare under den sträckan så har jag samtidigt sett ett tiotal personbilar som har halkat av. Det är en otroligt hög andel med tanke på att den tunga trafiken i stort sett är fler till antalet än personbilstrafiken.
Givetvis beror detta på att yrkeschaufförer är medvetna om situationen till skillnad från Svensson.
Det har funnits tillfällen då man vet att den där bilen som precis körde om kommer att hamna i diket lite längre fram. Man lär sig att se sånt.
Jag antar att det är den kategorin som "sladdar till lite" för att känna om det är halt. 😉
Lite roligt är det att se dem iaf.
Esp räddar inte alla...
Citera
2017-11-10, 23:36
  #46
Medlem
bl-gr-ns avatar
På 2015 års Mazda 3 är halkvarningen bara en parodi på riktiga halkvarnare.
Bilen larmar högljutt och visar en varning på skärmen så fort lufttemperaturen går under 4°C

Om det sedan is på vägen vid 5°C eller snustorra vägar vid -15°C spelar ingen roll.

Under 4°C halkrisk
Citera
2018-01-04, 11:32
  #47
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
På 2015 års Mazda 3 är halkvarningen bara en parodi på riktiga halkvarnare.
Bilen larmar högljutt och visar en varning på skärmen så fort lufttemperaturen går under 4°C

Om det sedan is på vägen vid 5°C eller snustorra vägar vid -15°C spelar ingen roll.

Under 4°C halkrisk
Gör inte de flesta bilar så? Kör en fiat fiorino på jobbet som gör så vid +3 och min ryssbil gör så mellan +3 och - 3.

Kan faktiskt inte komma på någon bil som faktiskt ser om det är halt eller inte. Kanske på dyrare nya bilar?
Citera
2018-01-06, 20:55
  #48
Medlem
angarnas avatar
Halkvarningen i bilar styrs bara av temperatur 3 eller 4 grader celsius. Då säger bilen PING. Inget annat räknas. Två saker avgör om man klarar sig på vägen eller hälsar på i diket. Däck-typ samt dimension-givetvis slitage och tryck med. Sedan är det hastigheten visavi underlaget. Väldiga skillnader på 110 km\h och 9 cm snömodd etc. Allt som krävs sitter mellan öronen på föraren. Väldigt många har väldigt lite där.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback