Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-03, 19:59
  #1
Medlem
Xtfrs avatar
Fenomenet att stryka en skjorta är en sak som går mig på nerverna.
Att styrka pikétröjor och t-shirts är inga problem, men inget kan förstöra en dag som när den ostrukna skjortan flinar åt en från tvätthögen.

Det tar mig +-10min att stryka en skjorta, och när man tror man är klar dyker givetvis dolda skrynklor och veck upp.

Är det någon som har tips & trix för detta elände? Finns det någon form av specialmaterial till att stryka skjortor?

Har på Media Markt sett en produkt där man trär på skjortan (tänk skyltdocka) och sedan blåser den upp sig själv och rätar till skjortan.
Är det någon som har en erfarenhet av en sådan?
Produkten i sig, som låter för bra för att vara sann, ger mig otroligt starka TV-shop vibbar.

Sedan undrar jag hur man tar bort öl-fläckar från skjortor. Gick ej bort i tvätten.

- Xtfr
Citera
2008-11-03, 20:25
  #2
Medlem
HungalaBungalas avatar
Jag finner det minst lika jobbigt, något som jag glömmer passligt mellan varje strykstund och som framkallar en ilska som inte sällan får mig att bli svettig i pannan. Jag har två tips till dig, det första är att du hänger in skjortan i badrummet så den hänger där samtidigt som du duschar. Det brukar fixa till lite rynkor så att det blir lättare att stryka.

Det andra tipset är att lämna in skjortorna så någon annan ordnar det. Jag såg häromdagen en reklamskylt här i Göteborg för "Betjänten" som sade att de tvättar och stryker 5 skjortor för 100 kr. Jag får återkomma med rapport när jag vet om det är något att satsa på.
Citera
2008-11-03, 20:50
  #3
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Jag finner det minst lika jobbigt, något som jag glömmer passligt mellan varje strykstund och som framkallar en ilska som inte sällan får mig att bli svettig i pannan. Jag har två tips till dig, det första är att du hänger in skjortan i badrummet så den hänger där samtidigt som du duschar. Det brukar fixa till lite rynkor så att det blir lättare att stryka.

Det andra tipset är att lämna in skjortorna så någon annan ordnar det. Jag såg häromdagen en reklamskylt här i Göteborg för "Betjänten" som sade att de tvättar och stryker 5 skjortor för 100 kr. Jag får återkomma med rapport när jag vet om det är något att satsa på.

Haha, skönt att jag inte är ensam om detta.

Har redan nu en hög ostrukna skjortor, som man skjuter upp för att spara på frustrationen, så ska prova duschtipset genast. Återkommer med hur det går.

5 Skjortor för 100:- var ju riktigt billigt! Det är tyvärr inte hållbart i längden, iallafall för mig då jag är student.
Antar att det inte är kemtvätt?

- Xtfr
Citera
2008-11-03, 21:04
  #4
Medlem
Giffoxs avatar
http://www.askmen.com/fashion/fashio...on_advice.html
Här märks ofta en tydlig skillnad mellan dyra och billiga skjortor, ska inte ta mer än 2-3 minuter för en schysst strykning.
Citera
2008-11-03, 22:05
  #5
Medlem
KG_s avatar
Allt utom vissa detaljer är förklarade i artikeln som länkats. Det du behöver är ett ångstrykjärn samt en sprayflaska för vatten. Spraya (en gång räcker) på den del av skjortan du precis ska till att stryka, stryk, spraya nästa del och så vidare. Börja med kragen, ta sedan manschetter, ärmar, framsidor samt slutligen ryggen.
2-3 minuter känns dock väldigt optimistiskt, 5 skulle jag säga är mer realistiskt.
Citera
2008-11-03, 22:32
  #6
Medlem
Giffoxs avatar
Ja men det beror lite på, om man bär kavaj kan man oftast fuska lite på ryggen och ärmarna eftersom vanliga bomullskjortor brukar skrynkla där ändå.
Citera
2008-11-03, 22:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Har på Media Markt sett en produkt där man trär på skjortan (tänk skyltdocka) och sedan blåser den upp sig själv och rätar till skjortan.
Är det någon som har en erfarenhet av en sådan?
Produkten i sig, som låter för bra för att vara sann, ger mig otroligt starka TV-shop vibbar.
Det är med sån pryl som tvättinrättningarna "stryker", plus en moj som plattar till ärmarna. Tar typ 1 minut att stryka en skjorta. Nu vet jag ju inte hur bra mojen på Media Markt är, men det är väl värt att testa?

Själv är jag så sjuk i huvvet att jag tar tillfället i akt att ta det lugnt o stå o filosofera lite när jag stryker eller diskar, så jag gillar det faktiskt (duckar och springer)
Citera
2008-11-04, 18:34
  #8
Medlem
Slumlords avatar
Jag är ingen flitig skjortbärare vilket innebär att jag efter varje tvätt har kanske en eller två skjortor att ta hand om. Det leder till att det känns som ett jävla besvär att ta fram strykbrädan, fylla vatten i strykjärnet, vänta på att det blir varmt, stryka, vänta på att strykjärnet ska svalna och sedan baxa in allt i garderoben igen.

Ack, jag saknar tvättstugan i mitt förra hus där det fanns en fast strykbräda med tillhörande strykjärn...
Citera
2008-11-07, 22:47
  #9
Medlem
wreckinggirls avatar
Trams.

Skall man leta besvär så kan vi konstatera att få saker är så besvärliga som att sätta sig och skita. Tar tid, luktar illa, och skitpapper kostar pengar.

Nån om är sugen på att låta bli? Trots allt?

Nå.

Jag bär skjorta 9 dagar av 11. Jobb & privat. Jag ser alltid skarp ut, det lönar sig. Gillar man inte skjorta, det kanske rent av är nåt man bär bara emellanåt - så är det desto större anledning att göra det ordentligt. Bära med klass. Annars finns det ingen anledning bära skjortan överhuvudtaget.

Hursomhelst.

Låt den snurra några minuter i torktumlaren, efter tvätten. Den är alltså fortfarande blöt, och den varma tumlarluften mjukar upp den, tar bort skjortans inneboende ondska och vilja att skrynkla sig. Efter detta skakar du den fett mycket, slätar ut den, och hänger den på galge att torka.

När det är dax att stryka sprayar du den först med dimmigt vatten från din blomspruta, och låter den sedan ligga nån minut (under tiden som du pressar på dina kostymbyxxxxor, tex.

Sen pressar du den med ett strykjärn (som är av hög kvalitet, och ångar på som ett ånglok ur en Lycky Luke-story). Hetare järn än du tror det skall vara (om du nu inte har sidenskjorta, men det låter inte så) och 50-75% av ångkraften.

Nu kan det hända att (plast-)skjortan blir förstörd. Bra. Köp då en ny som antingen är siden, vanlig bomull eller linne.

Du skall naturligtvis aldrig slarva med att stryka ryggen eller delar som du inte "tror att syns". Det kommer visst att synas, om inte annat i din blick ... då du vet att du ser ut som ett miffo på ryggen. Svagt.

"Ironman" och liknande uppfinningar är säkert bra, om du vill slanta upp 10 000 SEK ...

Jag summerar:

- Köp rätt skjorta (finns dyra som är svårstrukna oxå)

- Tumla en stund - häng på galge

- Stryk hett och lagom ångigt efter blomsprutning

- Var glad över hur bra du kommer att se ut (din skjorta iaf) istället för att gnälla

//W
Citera
2008-11-08, 13:17
  #10
Medlem
Deliras avatar
Nu är jag ingen fanatisk skjortbärare/vårdare, men vad gör ni med grejerna efter att ni tagit dem ur maskinen (bortsett från wreckinggirl då)? Jag skakar alltid ut dem ordentligt och hänger på en galge för att torka. Att stryka dem efter det är en barnlek. Om man låter dem hamna i en hög med annan torkskåpsvarm tvätt blir de ju tokskrynkliga snabbt, således jobbiga som fan att stryka.
Citera
2008-11-08, 13:26
  #11
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckinggirl
Trams.

Skall man leta besvär så kan vi konstatera att få saker är så besvärliga som att sätta sig och skita. Tar tid, luktar illa, och skitpapper kostar pengar.

Nån om är sugen på att låta bli? Trots allt?

Nå.

Jag bär skjorta 9 dagar av 11. Jobb & privat. Jag ser alltid skarp ut, det lönar sig. Gillar man inte skjorta, det kanske rent av är nåt man bär bara emellanåt - så är det desto större anledning att göra det ordentligt. Bära med klass. Annars finns det ingen anledning bära skjortan överhuvudtaget.

Hursomhelst.

Låt den snurra några minuter i torktumlaren, efter tvätten. Den är alltså fortfarande blöt, och den varma tumlarluften mjukar upp den, tar bort skjortans inneboende ondska och vilja att skrynkla sig. Efter detta skakar du den fett mycket, slätar ut den, och hänger den på galge att torka.

När det är dax att stryka sprayar du den först med dimmigt vatten från din blomspruta, och låter den sedan ligga nån minut (under tiden som du pressar på dina kostymbyxxxxor, tex.

Sen pressar du den med ett strykjärn (som är av hög kvalitet, och ångar på som ett ånglok ur en Lycky Luke-story). Hetare järn än du tror det skall vara (om du nu inte har sidenskjorta, men det låter inte så) och 50-75% av ångkraften.

Nu kan det hända att (plast-)skjortan blir förstörd. Bra. Köp då en ny som antingen är siden, vanlig bomull eller linne.

Du skall naturligtvis aldrig slarva med att stryka ryggen eller delar som du inte "tror att syns". Det kommer visst att synas, om inte annat i din blick ... då du vet att du ser ut som ett miffo på ryggen. Svagt.

"Ironman" och liknande uppfinningar är säkert bra, om du vill slanta upp 10 000 SEK ...

Jag summerar:

- Köp rätt skjorta (finns dyra som är svårstrukna oxå)

- Tumla en stund - häng på galge

- Stryk hett och lagom ångigt efter blomsprutning

- Var glad över hur bra du kommer att se ut (din skjorta iaf) istället för att gnälla

//W

Jag kommer aldrig att tumla någon av mina skjortor, för riskabelt, vem fan vill att skjortan krymper.
Citera
2008-11-08, 13:37
  #12
Medlem
-jOE!s avatar
Jag har använt en del strykfria skjortor från Eton, dom har varit förvånandsvärt bra! Bara att tvätta, "skaka-till" och hänga upp på galge! Kostar runt 1000 spänn om jag minns rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback