Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-07, 09:38
  #13
Medlem
HerrMoros avatar
Ovanstående inlägg kan tas bort

Har kollat upp dem på plats, man får ett kontrakt i markbolaget i Panama och de har en tydlig bolagsordning. Vid försäljning av marken så får investerarna tillbaka sina pengar och mark har som bekant ett ganska bra värdeskydd, särskilt i små växande ekonomier som dessutom är starka. Panama tex är centralamerikas största ekonomi och dessutom snabbväxande. Som jag skrev ovan så kommer bara marken öka i värde med minst 6% per år (egentligen kan man räkna med ca 8% rent historiskt).

Markbolaget äger marken och det är i princip det enda de gör. De kan inte gå i KK. Går Tectona i KK (osannolikt men möjligt) så kommer marken automatiskt att gå till försäljning och delägarna kommer få ut en summa motsvarande den andel de äger av markbolaget.

Därutöver så tecknar man rätter på Teakträden, och det är vad som marknadsförs. Tittar man på hur de växer (årsringarna höjd etc) så märker man att det växer ruggigt snabbt. Teaken som de sålde var inköpt på prov och kom inte från plantagen. Prismässigt idag så ger det en bra vinst, första gallringen som man räknar med kommer göra vinst är 10-års gallringen där de sämsta träden går bort men det kan säljas till massa-bruk och vissa av dem som finvirke. Det kommer inte bli jättemycket vinst men då kommer man att se en första större avkastning. Det finns en andrahandsmarknad för aktierna i Tectona för personer som inte orkar vänta 20 år på att ta ut en vinst, denna sker dock internt via annonsering.

Så för att sammanfatta, Tectona som investering är säker. Man skyddar sitt kapital genom att äga marken och dessutom så äger man rätten till Teakträden. Ni som är intresserade bör i alla fall träffa VD:n och lyfta alla frågor. Min bedömning har ni ovan.

Ang att de har flera olika bolag så är det inget som direkt stör även om viss skepsis finns mot dem. Marken som BEE har i Rumänien kostar ca 1/10 till 1/5 av vad medelmåttig svensk mark kostar (23000/ha i rumänien mot priser på 140'000-300'000 i Svealand) så även om skördarna ger hälften så lönar det sig dels för att marken är billigare, dels för att arbetet kostar mindre och så har vi även skatteeffekterna som gör det mer gynnsamt. GG hade extra mark i Panama och Tectona hade inte tillräckligt med mark för invetsterarna så de hade ett möte med aktieägarna där investerarna i Tectona och GG i ett möte kom överrens om vad priset skulle vara. Marken i Panama var fortfarande billig och GG gjorde 80% vinst på ett år.

Visst kan man tycka att estimaten gällande jordbruket i Rumänien är aningen optimistiska, men oavsett vilket så är det fortfarande en bra investering även om Tectona är ett starkare kort än BEE. Som sagt, prata med dem, kontrollera pappersarbetet själva och fatta era egna beslut. Personligen så lägger jag dock hellre pengar i Tectona än i Swedbanks sparkonto. (Och givetvis inte alla ägg i en korg...)
Citera
2009-10-07, 09:39
  #14
Medlem
HerrMoros avatar
*********** *****************

Just d ja, hade fel om hemsidan, men d e skit samma...
__________________
Senast redigerad av HerrMoro 2009-10-07 kl. 09:41. Anledning: dubbelpost och felaktighet tidigare
Citera
2011-07-20, 16:59
  #15
Medlem
Jag skulle vara väldigt försiktig med tectonas investering! Kollar man årsredovisningen så är det väldigt tydligt att denhär investeringen mest gynnar de som säljer investeringen
Citera
2013-05-19, 08:45
  #16
Medlem
Hur har det gått? Några som investerat i detta?
Citera
2013-05-22, 00:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hur har det gått? Några som investerat i detta?


Jag kontaktades av Tectona Capital förra året och de bad mig investera i deras träd. Jag investerade i motsvarande 18 miljoner styck teakträd, och jag kan inte säga något än då de än bara växer och jag inte sålt något eller sådant. Ska investera i ytterligare 150 miljarder träd om två dagar när jag får min lön.
Citera
2013-05-22, 11:29
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torskirius
Jag kontaktades av Tectona Capital förra året och de bad mig investera i deras träd. Jag investerade i motsvarande 18 miljoner styck teakträd, och jag kan inte säga något än då de än bara växer och jag inte sålt något eller sådant. Ska investera i ytterligare 150 miljarder träd om två dagar när jag får min lön.

Jag investerade i 591 miljarder teakträd för motsvarande 120 kronor idag. Nu får vi se vad som händer.
Citera
2013-05-22, 11:45
  #19
Medlem
wannseeeichmanns avatar
Teakträd är onekligen intressant, jag vill verklligen ge mig in i detta, det är intressant att höra vad andra säger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback