Uppdatering av recept. Åren går och man utvecklar denna goda gryta allt eftersom.
Ingredienser:
1L vatten ev 1.2L börja med 1L
2 dl ekologiska röda torkade linser.
1 gul lök
2-4 vitlökar
1 morot
3 potatisar
2st grönsaksbuljong
1st burk krossade tomater helst Mutti
Tomatpuré
Senap
Sirachasås
Ketchup
1 matsked socker
Citronjuice helst eko eller en halv citron
Tacosås medium eller hot
Kryddor:
Paprikapulver
Curry
Basilika
Svartpeppar
Vitpeppar
Gurkmeja
Salt
Tillagning:
Skala potatisen och börja koka den i en kastrull för sig. Har du tex potatis kvar från gårdagen går den utmärkt att använda. Det är bara att hacka potatisen i lagom bitar och slänga ner i grytan när den är klar.
Finhacka lök och vitlök och häll i en skål
Motta upp dina linser och häll i en skål
Skala moroten och skär bitarna som du önskar. Jag brukar skära tunna bitar som blir mjuka. Lägg i samma skål som löken.
I med rapsolja i en större kastrull, och vrid på spisen. Ner med lök, morötter och vitlök och låt fräsa tills det får en fin färg.
På med tomatpuré, jag snålar inte då jag älskar tomatpuré. Rör om och nu även ner med linserna. Rör om linserna och löken i tomatpurén. Tänk på att sänka värmen en aningen så linserna inte bränns.
Sedan i med krossade tomater, rör om några gånger och sedan i med vatten. Rör om igen.
Släng i grönsaksbuljongen, tryck ner en klick med senap. Jag snålar inte på den heller. Siracha efter smak, och en halv burk tacosås. Rör om igen och blanda allt gott.
Spruta i lite ketchup, 1 matsked socker, utan socker blir det för beskt. Pressa i citronen eller höfta från en flaska. Ta hellre lite mindre i början och häll på mer citron vid behov.
När det kommer till kryddorna höftar jag oftast. Jag snålar inte men överdriver inte heller. Det ska vara sting men fullt ätbart.
Rör om allt igen, sänk värmen på plattan och låt koka i ca 15-20 min. Du märker om du behöver fylla på mer vätska, häll på högst 2dl till. Med sänk värmen menar jag tex från 9 på plattan till 7.
Rör om under tiden grytan puttrar. Potatisen som kokat vid sidan av, tärna i bitar och lägg ner i grytan, först när grytan är klar.
Serveras med ris, och en fräsch sallad. En liten skål med naturell yoghurt vid sidan gör susen. Ett rostat bröd till är också gott.
Njut!
/ Leffe