Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-03, 01:11
  #1
Medlem
diedarlings avatar
Har just kommit över en mycket fin kaninpäls.

Har googlat som en galning för att få fram skötselråd, någon här som vet hur man tar hand om pälsen på bästa sätt?
Citera
2008-11-03, 07:46
  #2
Medlem
Fittsparks avatar
Jag har inget matnyttigt att delge dig.
Kan fråga min polare som är körsnär, eller så ringer du en själv.
Citera
2008-11-03, 11:16
  #3
Medlem
Tolvans avatar
Man skall förvara pälsar svalt på sommaren, förslagsvis hos en körsnär, annars lossnar pälsen.
Citera
2008-11-24, 16:56
  #4
Medlem
renames avatar
Tvätta päls

Köpte mig en fin jacka förra året som nu är dags att plocka fram igen!
Upptäckte nu, att bak på kragen som ligger en bit upp på huvudet har tappat sina mysiga kaninpäls-ullighet pga mitt vax i håret.
Inget stort problem men skulle vilja ha tillbaka känslan av vadd.
Pälsen knäpps enkelt av och på med några knappar.

Alltså! Hur tvättat man sin lilla kaninpäls på mest skonsamma sätt om man använder sig av H&Ms vattenlösliga turrevax för 36.50:- http://tinyurl.com/68uyzs

Det är helt vattenlösligt och blir som till tvål när du tar lite mellan händerna och tillsätter vatten.
Citera
2008-11-24, 18:07
  #5
Medlem
Prova med samma som du har till ditt eget hår. Schampo och vatten. Temperatur inte varmare än du skulle tvätta ditt eget hår.
Citera
2008-11-24, 19:52
  #6
Medlem
renames avatar
Inte någon variant av tvättmedel, tex Y3?

Vill bara för guds skull inte sabba den så att den ser ut som rövhåret man köper på H&M jackorna.

Låter ju visserligen rätt så logiskt, med tanke på att det går ur mitt eget hår med vanligt schampo.

Tack
Citera
2008-11-24, 19:56
  #7
Medlem
När man tvättar sminkpenslar gjorda av djurhår så är schampo det bästa om man vill att dom ska fortsätta vara fina och hålla länge.
Citera
2008-11-24, 20:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpferhuhne
När man tvättar sminkpenslar gjorda av djurhår så är schampo det bästa om man vill att dom ska fortsätta vara fina och hålla länge.
Funkar inte diskmedel?
Citera
2008-11-24, 20:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulzz
Funkar inte diskmedel?

Jo det blir rent av det också, men inte lika skonsamt. Men till syntetpenslar som du använt för fetsmink så är det bättre med diskmedel.
Citera
2008-11-29, 10:56
  #10
Medlem
diedarlings avatar
Ingen som vet något?

Tål dom regn?
Citera
2008-11-29, 11:19
  #11
Medlem
Giggis avatar
Givetvis tål en päls en viss mängd av regn, djuret det satt på har inte alltid haft tak över huvudet vid regnoväder...

Om pälsen blir våt är det viktigt att du torkar den långsamt och inte hänger den över ett element eller i ett varmt rum. Häng den på en galge i ett rum med bra cirkulation och låt den torka ut helt innan du använder den igen.

Det bör räcka om du lämnar in den för förvaring vart annat, vart tredje år, lite beroende på hur mycket du använder den och hur rädd du är om den. Under förvaringen hängs pälsen i en kyl med luftkonditionering som rensar bort damm och andra lösa partiklar från pälsen.

Du kan kamma din päls med en babyborste eller liknande för att få bort smuts och göra den lite glansig.
Citera
2008-12-02, 20:08
  #12
Medlem
renames avatar
Uppdaterar den lite.

Har inte vågat/orkar mig på att tvätta jackan än. Som tur var har vädret tillåtit det också.

Men vill vara på den absolut säkraste sidan.
Det funkar med schampo på sminkborstar av hår, men hur funkar det på hela ytor? Där snackar vi ju faktiskt vadd och inte bara några hårstrån ihoptryckta i en kvast.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback