Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-19, 03:41
  #589
Medlem
PeterNosters avatar
Lärde mig lite om detta via ett dataspel, The Sims 2.
Det var lite förenklat men de hade faktiskt lagt in detta med arvsanlag i spelet.
Heterozygot/Homozygot och dominanta och recessiva gener lärde jag mig i ett dataspel för barn.
Ögonfärger:
Dominanta: Brun, Mörkblå.
Recessiva: Grön, Ljusblå, Grå

I spelet kan man föröka invånarna genom kommandot "Try for Baby". De utför då ett "Woohoo" under filten och efter tre dagar kommer pilten/piltan.
Avkomman får genetiskt rätt ögonfärg/hudfärg.

I spelet fanns färdiga handgjorda individer som inte genetiken stämde på så jag hakade upp mig och grävde ner mig i detta och det slutade med att jag gjorde en patch tillsammans med andra för att korrigera detta åt EA-games.

https://sims.fandom.com/wiki/Genetics
Citera
2022-08-10, 22:08
  #590
Medlem
Domlingens avatar
Finns det många etniska svenskar med både brunt hår och bruna ögon? Det är väl inte så vanligt? Har ni några exempel på kända svenskar med både brunt hår och bruna ögon?
Citera
2022-10-06, 13:32
  #591
Medlem
kaffekoppens avatar
Mina föräldrar samt mina syskon föddes med ljusbruna ögon, medan jag har väldigt mörkbruna (nästan svarta) ögon. En av mina fastrar hade gröna ögon medan en annan faster har lika mörka som mina...

Kan ögonfärg hoppa över generationer? 🤔
Citera
2023-03-28, 15:48
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domlingen
Finns det många etniska svenskar med både brunt hår och bruna ögon? Det är väl inte så vanligt? Har ni några exempel på kända svenskar med både brunt hår och bruna ögon?
Det är inte så ovanligt. Vad menar du med ”etnisk svensk”. Har man vallonblod är det inte ovanligt att sakna det typiska skandinaviska utseendet. Adam Alsing?
Citera
2023-03-28, 21:15
  #593
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domlingen
Finns det många etniska svenskar med både brunt hår och bruna ögon? Det är väl inte så vanligt? Har ni några exempel på kända svenskar med både brunt hår och bruna ögon?
Ja. Men det beror förstås på vad du menar med "många".

Uppskattningsvis finns det väl ett 5-siffrigt antal svenskar som – likt undertecknad – tillhör tydalstypen, och därför har både mörkt bruna ögon och nästan svart hår, som Bertil Lundman uttrycker sig.

En känd svensk med brunt hår och bruna ögon, som jag gissar tillhör tydalstypen, är skidåkerskan Anna Haag.
Citera
2023-04-11, 20:09
  #594
Medlem
HerrSkurts avatar
Det är intressant det där hur man har försökt förklara bruna ögon för att "legitimera sig". Man ville ju absolut inte vara jude eller zigenare. Därför har man hittat på sådant som valloners enorma påverkan på genmaterialet eller tydalstyp.

Jag har mörka, bruna ögon. Min bakgrund är helt svensk. Inte ens danskar eller norrmän döljer sig i släktleden. Man har i släkten förklarat det med "vallonblod". Man har inte tänkt att det kan vara så enkelt som att den europeiska populationen har ögonfärg av alla typer, och ju längre åt det skandinaviska hållet man kommer desto större andel har ljusa ögon. Därmed inte sagt att mörka/bruna inte förekommer. Bara mer sällsynt.

Vallonerna som stannade i Sverige var 900 personer i ett land som då hade runt 1 000 000 invånare. Det är dessutom folket från fransktalande Belgien. Antagligen högre andel mörkögda i den gruppen, men de flesta valloner hade troligen ljusa ögon. Räknar man lite på det så inser man att en stor andel i Sverige härstammar från valloner, men till väldigt liten del.

Rasbiologins fader, fast förankrad i den småländska myllan på 1700-talet, Carl von Linné, hade mörkbruna ögon.
__________________
Senast redigerad av HerrSkurt 2023-04-11 kl. 20:13.
Citera
2023-10-09, 23:38
  #595
Medlem
Om jag har genotypen BB och min partner har bb får vårt barn Bb, alltså bruna ögon väll?
Citera
2023-11-15, 17:51
  #596
Medlem
PeterNosters avatar
Ögonfärg med Peter Sjölund:
https://education.myheritage.se/webinar/42085/

Det var ju inte så enkelt.
Det är främst två gener. Den ena styr mängden melanin. Den andra bromsar den första. Mycket melanin ger brun ögonfärg. Dålig bromsning ger brunare ögonfärg. Mellanbroms ger grönt. Kraftig broms ger blåare ögonfärg. Det är alltså den bruna som måste bromsas för att det ska bli något annat är brunt. Men sen finns det 50 andra gener som påverkar detaljer.

Vad Sjölund testar är från vilka släktingar DNA-genen ögonfärgen kommer.

Går även att få fram t.ex blodgrupp, hudfärg och hårstruktur på samma sätt.
Det kostar cirka 500:-/år för att använda verktyget för att testa alla sina DNA-matchningar på en gång.
Gratis för att testa bara en åt gången.

https://dnapainter.com/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback