• 1
  • 2
2008-10-29, 23:27
Medlem
Jack_Danielss avatar
Hej har försökt hitta en bra ritning på en foa-brännare utan resultat. Någon som har en bra ritning samt mer info om hur man använder den rätt?
Citera
2008-10-30, 19:05
Medlem
bogarleffes avatar
Här är en, vet dock inte hur den används. En användare på brygg.info dubblade alla mått och avrundade till närmsta vanliga rördimension, för att få en som klarar högre effekt.

http://www.brygg.info/modules/copper...by_konyagi.gif
Citera
2008-11-02, 22:13
Medlem
Jack_Danielss avatar
okej tack så mycket. Om nån har bra information om hur man ska använda den så vore jag tacksam. Jag vet på ett ungefär hur man ska göra.
Citera
2008-11-02, 22:25
Medlem
Flytande_argots avatar
Någon som känner till bakgrunden till FOA-brännaren? Hur mycket fysik och hur mycket struntprat ligger bakom konstruktionen? Minns att att jag såg den för första gången i tidningen Rolig Teknik runt -88, -89 eller nåt sånt.
Citera
2008-11-06, 20:01
Bannlyst
http://www.speedyshare.com/418723270.html

Där är en ganska bra guide.
Citera
2008-11-07, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Här är en, vet dock inte hur den används. En användare på brygg.info dubblade alla mått och avrundade till närmsta vanliga rördimension, för att få en som klarar högre effekt.

fattar inte ett skit av den där bilden. Är inte en foa brännare en helt vanlig kollon brännare?

iaf. Tänk på att (nästan) alla ritningar är gammla och förr trodde man att kylrören skille sitta där nere i kollonen men nu har man kommit på att det är bättre att sätta dom där uppe.

Har man mycket fritid kan man ju dock sätta in typ en 6 stycken kylrör dirrekt (man behöver inte använda alla) och exprimentera lite vad som är bäst.
Citera
2008-11-08, 21:51
Medlem
tripleas avatar
En FOA-brännare skiljer sig rätt mycket från en vanlig rak kolonn. Från wikipedia:

Citat:
En FOA-brännare är en typ av destillationsapparat som används vid hembränning. FOA-brännaren är vattenkyld och förhållandevis liten till storleken. Det finns olika varianter, men gemensamt för alla dessa är att de är konstruerade av en för ögat komplicerad konstruktion av tunna rör. Fördelen med apparaten är att den kan destillera mycket snabbt.

Enligt legenden ritades FOA-brännaren på 80-talet av en anställd vid dåvarande Försvarets forskningsanstalt(FOA) och var tänkt att användas vid tillverkning av bränsle till raketer. Senare skulle alltså "hemligheten" läckt ut till allmänheten och man kom på att den gick att använda till hembränning.

FOA-brännaren blev populär tack vare att den var lätt att tillverka av tex kopparrör och den gick att köpa lagligt ett par år under 1990-talet.
Citera
2008-11-08, 23:50
Medlem
Är det nån som verkligen kan langa upp en vettig bild på en foa brännare? Alla länkar på bryggforum är ju döda.
och kom inte med nån av dom som finns på google då man söker ''foa brännare''
Citera
2008-11-09, 01:20
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Är det nån som verkligen kan langa upp en vettig bild på en foa brännare? Alla länkar på bryggforum är ju döda.
och kom inte med nån av dom som finns på google då man söker ''foa brännare''

Här är en bild på en FOA. Det skiljer sig väldigt mycket från en vanlig kolonn, då en FOA inte behöver kolonn för att få ca 70% hyfsat ren sprit. Anledningen till att många har en är för att den är smidig. Vill man ha riktigt bra kvalitet så gör an en stor FOA (med dubblade mått) och sätter en meter 2-tums kolonn under den.

http://www.brygg.info/modules/copper...al_storfoa.jpg
Citera
2008-11-09, 02:36
Medlem
Citat:
Här är en bild på en FOA. Det skiljer sig väldigt mycket från en vanlig kolonn, då en FOA inte behöver kolonn för att få ca 70% hyfsat ren sprit. Anledningen till att många har en är för att den är smidig. Vill man ha riktigt bra kvalitet så gör an en stor FOA (med dubblade mått) och sätter en meter 2-tums kolonn under den.

http://www.brygg.info/modules/copper...al_storfoa.jpg
ok tack. Tycker de bara ser ut som en väldigt liten kollon bara.
Kan inte se riktigt hur rören så.

Rätta mig om jag har fel
En kollon har ett rör där ångorna går egenom och ångorna blir kylda med hjälp av vatten och kollonfyllning.

Hos en foa går ångorna igenom ett rör och blir kylda av vatten.

Är det nån större skillnad? Förutom storleken? Och om man skulle bygga en liten kollonbrännare borde väll den funka med?
Senast redigerad av Fistor 2008-11-09 kl. 02:38.
Citera
2008-11-09, 02:48
Medlem
TripPels avatar
Jag vill inte vara sån, men det heter faktiskt kolonn.

FOA-brännaren är en gammal beprövad kolonn som fungerar. Den är liten i formatet.
Vad jag däremot inte begriper är att på 1700-talet (då jag experimenterade med sprittillverkning) så var koppar absolut förbjudet pga att kopparen sades fällas ut i spriten vid tillverkningen. Det skulle bara vara rostfritt stål i rören. Är det andra rön nu?

Edit: Det är val samma sak som att inte tappa upp varmvatten i kastrullen vid kokning av mat, utan använda kallvatten pga utfällningen av koppar?
Senast redigerad av TripPel 2008-11-09 kl. 03:01.
Citera
2008-11-09, 12:11
Medlem
Citat:

Efter en stunds klurande med en kompis så började vi få grepp om hur den fungerar tack vare bilden. Men det vi undrar över är vad röret emellan de bägge kylrören är till för? Röret till höger antog vi iaf var till för refluxen. Sen undrar vi också över vad för nåt som den vänstra blå cirkeln förstorar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in