Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-26, 15:32
  #1
Medlem
bexleyheaths avatar
Hej på er, är nyregistrerad här. Min passion ligger i området för övergivna hus, industriområden, etc. En våt dröm vore väll att få gå runt på en övergiven flygplanskyrkogård, eller varför inte bland rostangripna fiskebåtar på botten av en uttorkad sjö. Tunnlar och underjorden är dock inget som lockar mig i någon större utsträckning.

När jag bläddrar lite här på Flashback så märker jag att det tycks finnas folk här som sysslat med urban utforskning innan det ens blev ett uttryck. Med anledning av det vill jag berätta en liten rolig anekdot från i somras.

En nära bekant till familjen har nämligen varit ganska så högt uppsatt militär, arbetat med totalförsvaret på östkusten/Stockholm och Drift- och Hemvärn och sådana saker. Under en diskssion om ryska ubåtar och liknande sa han (fritt citerat): "vi hade ju en jävla problem med folk som fotograferade skyddsobjekt och militära anläggningar, för att inte tala om dem som smög omkring under Stockholm och dokumenterade tunnlar och skyddsrum".

Jag antar att det var 80-talet som åsyftades, och det som slår mig är ju att det inte alls behöver ha varit "ryska spioner", som han antydde, utan helt enkelt föregångare till dagens UE-rörelse? Hade inte hjärta att förvirra hans världsbild utan satt tyst...
Citera
2008-10-26, 16:32
  #2
Medlem
Running_mans avatar
Utforskade en bit kust för någon vecka sedan, fann tråkiga(=blomberade) bunkrar ur "Per-Albin-linjen"... på en av dessa(ett KSP-värn) såg jag att någon hade ristat in någonting på ryska följt av årtalet 1969 om jag minns rätt...

Lite skojigt samtidigt som det är kusligt.
Citera
2008-10-27, 10:42
  #3
Medlem
Quantilhos avatar
Det har väl varit en rad skandaler med ryssar som spionerat på olika militära objekt i Sverige.

Ta bara den där TIR-skandelen från 70-talet som ett fint exempel. TIR är en internationell märkning på lastbilar som gör att man kan passera tullen enkelt. Sedan började svenskarna hitta en massa TIR-märkta ryska lastbilar ute på skogsvägarna. Antagligen försökte de kartlägga mobiliseringsförråd och annat.

Så ryssar som spionerar och kartlägger är ju inget nytt. Hela östkusten var ju en gång packad med skyttevärn och andra små anläggningar i händelse av att ryssen skulle anfalla som man förstår ju att de försökte hålla sig ajour med vad svensken gjorde...
Citera
2008-11-02, 12:54
  #4
Avstängd
Kjell Bergqvists avatar
Ryssar är coola dom druicker mycket sprit!
Citera
2009-04-17, 00:12
  #5
Medlem
Kunde inte låta bli...

Jag vet att det typ är ett halvår sedan senaste inlägg (isch) ...

Farsan var militär och härjade under 70- och 80-talet. Han var någon form av chef över en smärre styrka postisar (driftvärnet som sedermera lades ner) och var också den som hade nyckeln till det dåvarande vapenförrådet (Kan ha varit någon fler som hade den också men det är oviktigt)

I alla fall berättade han att ofta... typ mer än hälften av gångerna när de skulle öva och skulle hämta vapnen vid vapenkasunen som låg i en skog så var han förföljd. Tilläggas bör att farsan inte är någon paranoid person. Men de hade fått en ordentlig genomgång av Säpo gällande detta i och med att de ansvarade för en massa vapen och grejer. De hade också fått en massa instruktioner om hur de skulle göra för att säkerställa att de var förföljda - Sväng si, sväng så, stanna vid en kiosk och låtsas handla något etc. Grejen att den bil som låg bakom alltid följde efter. Om han stannade vid en kiosk så stannade också bilen en bit bak. Om han stannade vid vägkanten kunde han se att bilen antingen stannade på en avtagsväg lite längre bak eller forsatte förbi honom en bit och stannade på en väg eller parkeringsficka längre fram. Han tyckte detta var ganska otäckt. Det var nämligen i samma veva som maskeradligen och de här härjade och länsade mob-förråd på vapen och så. Det han brukade göra för att "skaka" av sig dessa här var att stanna bilen vid vägkanden och när bilen sen stannade en bit bakom honom så tog han med sig papper och penna och mot bilen och började skriva regnr på den. Då brukade bilen ofta fara iväg ganska kvickt. Han rapporterade sedan bilnumret till polisen och berättade vad han varit med om. Det tråkiga i det hela var att han alltid var minst en timme sen till övningarna.
Citera
2009-04-29, 14:52
  #6
Medlem
Unnaryds-bos avatar
På tal om ryska underrättelseoperatörer, tunnlar, 60-80 tal och UE

Så kanske ni borde ta en titt på filmen Förebudet?
Citera
2009-04-29, 16:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unnaryds-bo
På tal om ryska underrättelseoperatörer, tunnlar, 60-80 tal och UE

Så kanske ni borde ta en titt på filmen Förebudet?


HAHA... den finns på youtube... jag vet vad jag kommer göra efter jobbet idag
Citera
2016-03-05, 21:49
  #8
Medlem
Förlåt att jag tar upp en gammal tråd.


Ryssarna måste väl ha gjort ganska ordentliga grävarbeten i våra arkiv?

Kartor över tunnlarna fick de säkerligen från sina kontakter men det finns ändå ovärderlig information i olika arkiv, t.ex. på stadsbyggnadskontoret.
Citera
2016-08-12, 20:50
  #9
Medlem
kongoveterans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Ryssarna måste väl ha gjort ganska ordentliga grävarbeten i våra arkiv?

Kartor över tunnlarna fick de säkerligen från sina kontakter men det finns ändå ovärderlig information i olika arkiv, t.ex. på stadsbyggnadskontoret.
De var flera högt uppsatta svenska militärer som spionerade åt Sovjet t.ex. Öv. Stig Wennerström. De lär fått kopior på generalstabskartor och massvis hemliga dokument. En liten del kan de också fått av "lastbilschaufförer" som kört runt och kollat in detaljer. Det där med "En Svensk Tiger" och sånt är nog mest för att förhindra att kriminella får reda på var vapen finns osv. Allt annat om att ryska spioner och ubåtar är överallt är ren paranoia. Alltså lär det inte vara några Ryska spioner som håller på med UE här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback