Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 16:32
  #709
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Man säger ju att kunskap är makt, och vad har gud jo makt.

Men ÄR den typ av "kunskap" som vissa bibelviftare hävder sig ha VERKLIG "kunskap" och inte bara makt (det är nämligen inte all makt som är kunskap)?
Citera
2017-04-22, 16:34
  #710
Avstängd
Ekonomistas avatar
Varför gillade gud mer Abels offergåva än Kaines/caine offergåva. Abel var ju fåraherde medan kain var jordbrukare?

Dessutom hur visste dem att man ska ge gåvor till gud? Har jag missat något, eller ska man inte börja med första Moseboken ifall man vill läsa bibeln, då menar jag kronologiskt vis.

Dessutom undrar jag om det finns kristna vegetarianer och vad de tycker om djur offergåvor.

OOOOOOO shit fick precis en wtf moment. Första moseboken kapitel 3 vers 17



"Och till Adam sade han: ”Eftersom du lyssnade till din hustrus röst och åt av det träd om vilket jag gav dig denna befallning:+ ’Du skall inte äta av det’, skall marken vara förbannad för din skull.+ Under smärtfylld möda skall du livnära dig av den alla dina livsdagar.+ 18 Och törnen och tistlar skall den frambringa åt dig,+ och du skall äta växterna på marken. 19 I ditt anletes* svett skall du äta ditt bröd tills du vänder åter till marken, för av den är du tagen.+ För stoft är du, och till stoft skall du vända åter.”+

Marken som offergåvan kom ifrån var ju förbannad för människans skull, så människan tog en offergåva ifrån förbannade marken och gav till Gud.
__________________
Senast redigerad av Ekonomista 2017-04-22 kl. 16:48.
Citera
2017-04-22, 16:36
  #711
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men ÄR den typ av "kunskap" som vissa bibelviftare hävder sig ha VERKLIG "kunskap" och inte bara makt (det är nämligen inte all makt som är kunskap)?

Du har rätt.

Jag är kristen och även döpt, och försöker läsa bibeln för första gången, dock så ifrågasätter jag vissa stycken som jag är förvirrad av.
Citera
2017-09-19, 03:47
  #712
Avstängd
Lögn och sanning i bibeln

CITAT

Jesus svarade honom: "Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig."

Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.

Lägg därför bort lögnen och tala sanning, var och en till sin nästa, vi är ju varandras lemmar.

Låt det stå fast att Gud är sann och varje människa en lögnare.

Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. Om vi säger att vi har gemenskap med honom men vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd. Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss.

Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.

FRÅGOR

Hur tolkar man orden sann/sanning/sanningen i de här bibelcitaten? Är det en specifik sanning, olika specifika sanningar eller sanningen generellt? Och om det inte finns någon sanning i djävulen, hur lyckas han lura så många?
__________________
Senast redigerad av SuperSizeMe 2017-09-19 kl. 03:50.
Citera
2017-09-19, 03:51
  #713
Moderator
Psilosophers avatar
Läs religionshistoria. Utgå från dina tvivel, snarare är dina förhoppningar.

Det finns ingen sanning.
Citera
2017-09-19, 03:59
  #714
Medlem
BewilderedHulders avatar
Du får TÄNKA vad som är sanningen, men den får inte överskrida den falska världen utanför din tunga hur långt som helst.
Citera
2017-09-19, 13:11
  #715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
CITAT

Jesus svarade honom: "Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig."

Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.

Lägg därför bort lögnen och tala sanning, var och en till sin nästa, vi är ju varandras lemmar.

Låt det stå fast att Gud är sann och varje människa en lögnare.

Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. Om vi säger att vi har gemenskap med honom men vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd. Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss.

Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.

FRÅGOR

Hur tolkar man orden sann/sanning/sanningen i de här bibelcitaten? Är det en specifik sanning, olika specifika sanningar eller sanningen generellt? Och om det inte finns någon sanning i djävulen, hur lyckas han lura så många?

Det är sanningen om vår verklighet.
Citera
2017-09-19, 13:33
  #716
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är sanningen om vår verklighet.

Du har i så fall en alternativ definition av båda "sanning" och "verklighet".
Citera
2017-09-19, 21:12
  #717
Medlem
KortStubins avatar
OT borttaget. Diskussioner om ateister, evolutionen, Dawkins och JV får ni ta i andra trådar.
Den här tråden är avsedd för frågor om Bibeln och inget annat

/Moderator.
Citera
2017-09-19, 22:12
  #718
Medlem
SituationReports avatar
Jag undrar om Biblen i stort är kopierat från äldre Sumeriska texter.

Som denna föreläsare antyder.
https://youtu.be/--aPOTiF6L0?t=2816
Citera
2017-09-19, 22:25
  #719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Jag undrar om Biblen i stort är kopierat från äldre Sumeriska texter.

Som denna föreläsare antyder.
https://youtu.be/--aPOTiF6L0?t=2816

Eller att den sumeriska texten har kopierat från det som verkligen hände, men inte med den noggrannhet som bibeln beskriver?

Det är ganska självklart att överlevande från floden har en historia att berätta, och kan sammanfatta det i en sumerisk text flera tusen år senare, men är den berättelsen mer korrekt än den som Moses får direkt från Gud?
Citera
2017-09-20, 08:27
  #720
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Eller att den sumeriska texten har kopierat från det som verkligen hände, men inte med den noggrannhet som bibeln beskriver?

Det är ganska självklart att överlevande från floden har en historia att berätta, och kan sammanfatta det i en sumerisk text flera tusen år senare, men är den berättelsen mer korrekt än den som Moses får direkt från Gud?

Moses levde långt efter att Sumeriska skrifter var lagrade och kategoriserade. I de Sumeriska texterna finns även en Moses liknande figur och texterna är så snarlika att det i stort sett rimligtvis är en kopiering rakt av, från Sumerisk historia till Biblisk skrift.

Biblen är då en efterkonstruktion av de äkta Gudarnas histora, som är betydligt äldre än allt som Gud pratar om i Bibeln. Språkens utveckling och de ord som används är nyckeln och avslöjar hur det i verkligheten förmodligen är.

Kolla på videon jag gav, den är lite spekulativ om vad gudarna är, men annars är den väldigt informativ, speciellt angående språkens utveckling och varför vi har de ord som vi ser i Bibeln.

__________________
Senast redigerad av SituationReport 2017-09-20 kl. 08:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback