Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-26, 15:29
  #1
Medlem
Här kan du ställa frågor om Bibeln. Jag ska försöka svara så gott jag kan.
Citera
2008-10-26, 16:17
  #2
Medlem
Strawliess avatar
Ett bra intiativ, fast kan tänka mig att det vore hjälpligt om du skrev lite mer än en one-liner som trådstart. Skulle du kunna berätta litegrann om vad för slags frågor du tänker dig, och vad du har för förkunskap om Bibeln? Menar du frågor som "står det XX nånstans", "vad hände med Jesajas andra profetia om Esséerna?" eller "vad finns det för stöd för treenigheten"?
Citera
2008-10-26, 16:17
  #3
Avstängd
Bella_Donnas avatar
Vad har du för teologisk utbildning? Eller är du bara en "glad amatör"? Tillhör du någon kyrka/församling?

Jag vet, de här frågorna handlar inte om Bibeln men det kan ju vara bra att veta vad du har för bakgrund till de svar du kommer att ge...
Citera
2008-10-26, 17:55
  #4
Medlem
Eoppoyzs avatar
Se min frågeställning i den här tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=770793

I den här tråden också: https://www.flashback.org/showthread.php?t=771055
__________________
Senast redigerad av Eoppoyz 2008-10-26 kl. 17:57. Anledning: Lade till ännu en länk
Citera
2008-10-26, 18:37
  #5
Medlem
Frågorna kan vara av valfri natur, från textmässiga till trosmässiga. Jag har en gedigen teologisk utbildning bakom mig även om jag hellre låter mina svar tala för sig själva.

Eoppoyz ställde två grupper av frågor i sina trådar. Den första gällde om kristna följer allt i GT (Gamla testamentet, de hebreiska skrifterna) eller bara de 10 budorden.

Svar: Inom det som är känt som kristendomen finns många inriktningar som menar att Bibeln skall tolkas på olika sätt. En del menar att kristna ska följa hela Bibeln till punkt och pricka, andra menar att Mose lag, såsom den förekommer i GT, inte gäller kristna idag, men att det i GT finns principer och andra lagar som är allmängiltiga ända fram i vår tid.

De andra frågorna var: Hur kan Jesus vara Gud om Gud var hans far? Var det inte Gud som lät Jesus få krafter så att han kunde göra underverk? Den Helige Anden kan väl inte varken vara Gud eller Jesus utan är väl bara underställd både Gud och Jesus?

Svar: Du har helt rätt. Men i våra dagar får många lära sig att Bibeln förmedlar tanken på Jesus och den Heliga anden som en del av en treenig gudom. Jesus själv erkände att Fadern var större än honom. (Johannes 14:28)
__________________
Senast redigerad av tojoha 2008-10-26 kl. 18:44.
Citera
2008-10-26, 18:56
  #6
Medlem
Ett barn av Davids hus...

Snubblade på frågan häromdagen som var någonting i stil med:
"Om Messias skulle vara av Davids släkt så blir det ju trots allt lite konstigt att säga att Jesus är av Davids hus via Josef eftersom själva historien bygger på att det inte är Josef som är pappan."

Finns det någon etablerad förklaring?
Citera
2008-10-26, 19:05
  #7
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle Nuh
Snubblade på frågan häromdagen som var någonting i stil med:
"Om Messias skulle vara av Davids släkt så blir det ju trots allt lite konstigt att säga att Jesus är av Davids hus via Josef eftersom själva historien bygger på att det inte är Josef som är pappan."

Finns det någon etablerad förklaring?

Var det inte Maria som var det?
Citera
2008-10-26, 19:08
  #8
Medlem
Svar till Palle Nuh: Maria var Jesu mor i biologisk bemärkelse och Josef var Jesu far i juridisk bemärkelse. Båda var avkomlingar till David enligt släktlinjer som finns redogjorda för i Bibeln. (Lukas, kapitel 3 och Matteus kapitel 1)
Citera
2008-10-26, 19:34
  #9
Medlem
Strawliess avatar
Okej, en fråga då: Var bodde Josef och Maria innan Jesu födsel? (I Betlehem eller i Nasaret?)
__________________
Senast redigerad av Strawlies 2008-10-26 kl. 19:45.
Citera
2008-10-26, 19:47
  #10
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle Nuh
Snubblade på frågan häromdagen som var någonting i stil med:
"Om Messias skulle vara av Davids släkt så blir det ju trots allt lite konstigt att säga att Jesus är av Davids hus via Josef eftersom själva historien bygger på att det inte är Josef som är pappan."

Finns det någon etablerad förklaring?

Kvinnan i huset har ingenting med "släkten" att göra, Maria i egenskap av trolovad till Josef tillhörde även hon Davids Hus genom Josef. Håller med, när jag läste släktleden där fick jag värsta glödlampan ovanför skallen och bara "WTF! Här står det ju som att Josef är farsan!?". Dock tror jag inte att det var vanligt med "oäkta" barn som Jesus ju var i och med att han inte var son till Josef, så det är helt enkelt en situation som inte uppkom ofta. Men självklart tillhör alla barn i det hushållet faderns "hus", så var det.
Citera
2008-10-26, 19:53
  #11
Avstängd
LDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojoha
Här kan du ställa frågor om Bibeln. Jag ska försöka svara så gott jag kan.
1. Är du präst eller har du någon form utav utbildning som gör dina ord fördelaktiga?

2. Vad anser du om Nicea?
Citera
2008-10-26, 19:54
  #12
Medlem
flygande mattans avatar
Vem har sammanställt Bibeln i dess ursprungliga/uppenbarade form och när gjordes det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback