Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-26, 10:51
  #1
Avstängd
LDSs avatar
Hej jag heter LDS! Detta blir min enda tråd på Flashback. Jag är här enbart för att ge dig mer förståelse för min kyrka. Jag anhåller även prästerskapet inom kyrkan. Det är nu jag ska gå och bli missionär. Tyvärr så har Djävulen ett allt för starkt grepp om mig så jag får ta och göra det här på Flashback istället.

Ja vilka är vi då? Jo vi är en kristen kyrkorörelse som kom till i USA. Men idag finns vi över hela världen! Vi är den snabbast växande kristna rörelsen. En del kallar oss för mormoner, ett smeknamn. Vi tar inte illa upp av att bli kallade mormoner. Det kommer ifrån det senaste testamentet, "Mormons bok". Det kan förklaras så här, GT->NT->MB.

Eftersom att jag skriver ett foruminlägg och inte en bok så ska jag fatta mig kort.
Hur kom då kyrkan till? Jo en man, kanske världens mest viktiga man någonsin, hette Joseph Smith. En natt kom en ängel vid namn Moroni till honom, (Det är hans far som är Mormon, han som skrev Mormons bok.) Ängeln Moroni är den karaktär ni ser på min visningsbild som finns på toppen på alla våra kyrkor, det är kyrkans ”symbol”.
Smith frågade vilken kyrka som höll sanningen. Då fick han veta att alla världens kyrkor var fördärvade och hade glidit ifrån sanningen. Då fick han i uppgift att starta en ny kyrka som är den sanna kyrkan.

Har du frågor angående kyrkan så kan du ställa dina frågor här, jag är ”legitimerad” till att få och kunna svara på dem.

Funderar du på att bli mormon så får du gärna skicka ett pm till mig så ska jag hjälpa dig!


http://www.jesukristikyrka.se/
Citera
2008-10-26, 10:57
  #2
Avstängd
Berwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Inlägg rapporterat.
För vad?



Hej du mormon,jag har en fråga den är seriös och jag menar varje ord
Varför klär ni er så konstigt när ni går omkring och missionerar?
Inser ni inte att det uppfattas negativt att klä upp sig i slips och kostym?
Kan ni inte få era överstepräster i USA att inse att klädkoderna i Sverige är helt annorlunda än i Amerika?
Citera
2008-10-26, 11:01
  #3
Avstängd
LDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
För vad?



Hej du mormon,jag har en fråga den är seriös och jag menar varje ord
Varför klär ni er så konstigt när ni går omkring och missionerar?
Inser ni inte att det uppfattas negativt att klä upp sig i slips och kostym?
Kan ni inte få era överstepräster i USA att inse att klädkoderna i Sverige är helt annorlunda än i Amerika?

Kyrkan har regler som måste följas. Missionärskläderna används i New Yorks gator som i Brasiliens djungel, och i de svenska landsbyggden.
Citera
2008-10-26, 11:07
  #4
Medlem
Strawliess avatar
Tycker absolut inte att inlägget ska tituleras "reklam", jag ser det snarare som ett välkommet tillägg till detta forum i form av att man faktiskt får ställa frågor till en mormon.

Du råkar inte veta var man kan stöta på Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i stor-Stockholmsområdet? Har flera gånger gått förbi era missionärer utan att våga fråga någonting, men det vore intressant.

Drar några snabba frågor som du inte behöver känna dig förpliktigad att svara långa utförliga svar om, men du får ju svara hur du vill.

Är Mormons bok helig, i den bemärkelsen att den är ofelbar?
Är GT/NT ursprungligen spridare av det sanna budskapet (alltså "heliga")?
Tror ni på Treenigheten?
När tror ni/du att Jesus kommer tillbaka?
Var Jesus judarnas Messias?
Var Johannes Döparen judarnas Elia?
Var Jesus Profeten, om inte, vem?
Varför är mormonerna fast i 1800(?)-talet, och inte i t.ex. 1400-talet?
Är moderniteter av ondo?

Kanske kommer på mer sen, hoppas på intressant diskussion.
Citera
2008-10-26, 11:13
  #5
Avstängd
Berwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDS
Kyrkan har regler som måste följas. Missionärskläderna används i New Yorks gator som i Brasiliens djungel, och i de svenska landsbygden.

Kan du motivera varför ni har dessa klädregler?
Syftet med missionering är väl att värva medlemmar och ni måste väl själva inse att om ni klär på ett sätt som väcker anstöt hos lokalbefolkningen, i detta fall Sverige, är det kontraproduktivt.
Citera
2008-10-26, 11:17
  #6
Avstängd
LDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Du råkar inte veta var man kan stöta på Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i stor-Stockholmsområdet? Har flera gånger gått förbi era missionärer utan att våga fråga någonting, men det vore intressant.

Finns flera församlingar. Finns t.o.m. ett tempel, (domkyrka).
Templet:
http://www.jesukristikyrka.se/familj...m-sverige.html

församlingar, klicka på Stockholm.
http://www.jesukristikyrka.se/kontak...ia-adress.html

Citat:
Är Mormons bok helig, i den bemärkelsen att den är ofelbar?
Den är ju översatt ifrån reformerad egyptiska. Men annars är den det.
Citat:
Är GT/NT ursprungligen spridare av det sanna budskapet (alltså "heliga")?
Ja vi ser på GT/NT som Svenska Kyrkan ser på GT.
Citat:
Tror ni på Treenigheten?
Nej det gör vi inte, Jesus och Gud är två olika individer.
Citat:
När tror ni/du att Jesus kommer tillbaka?
Han har redan kommit tillbaka, han kom till Amerika för att sprida sitt budskap till indianerna.
Citat:
Var Jesus judarnas Messias?
Ja det var han.
Citat:
Var Johannes Döparen judarnas Elia?
Måste kolla upp detta
Citat:
Var Jesus Profeten, om inte, vem?
Jesus var en profet, och inte gud, eller vad menar du nu?
Citat:
Varför är mormonerna fast i 1800(?)-talet, och inte i t.ex. 1400-talet?
Snackar du om Amish? Vi är helt vanliga människor. Vi lever inte en annorlunda livsstil.
Citat:
Är moderniteter av ondo?
Nej, han som uppfann teven tillhörde vår kyrka.
Citera
2008-10-26, 11:18
  #7
Avstängd
UrbanResidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Tycker absolut inte att inlägget ska tituleras "reklam", jag ser det snarare som ett välkommet tillägg till detta forum i form av att man faktiskt får ställa frågor till en mormon.

Självfallet är det väl bra att även diskutera mormonernas lära här på forumet. Dock så anser jag ändå att huvudinlägget är utformat så att det faktiskt kan tolkas som ett reklam-, och värvningsinlägg, speciellt när LDS skriver om att han kan kontaktas vid funderingar kring medlemsskap osv, samt att han i det sammanhanget även länkar till kyrkans hemsida.

Nåja, huvida det verkligen är reklam eller inte får helt enkelt moderatorerna avgöra.
Citera
2008-10-26, 11:19
  #8
Avstängd
LDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
Kan du motivera varför ni har dessa klädregler?

För att vi ska representera kyrkan och ska därför vara propert klädda. Vi måste även vara klädda på samma vis för att visa att vi är välorganizerade.

Citat:
Syftet med missionering är väl att värva medlemmar och ni måste väl själva inse att om ni klär på ett sätt som väcker anstöt hos lokalbefolkningen, i detta fall Sverige, är det kontraproduktivt.

Jag tror inte att det väcker någon anstöt hoss de flesta.
Citera
2008-10-26, 11:52
  #9
Medlem
Strawliess avatar
Okej, men LDS kanske kan redigera sin första post så att man inte anser det som ett "reklaminlägg", du verkar vara nog shysst för att fixa till det.

Jo du får ursäkta, jag har ju blandat ihop som sjutton, sorry för de irrelevanta frågorna då.

På vilket sätt kom Jesus tillbaka för att missionera för Indianerna då? Och vad anser ni om de judar som säger att "Jesus kan inte ha varit Messias för han uppfyllde inte alla profetior" och de kristna som säger att "Han kommer att göra det när han kommer tillbaka", tror ni på "The Third Coming of the Christ" eller vad man ska kalla det?
Citera
2008-10-26, 12:22
  #10
Avstängd
UrbanResidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDS
För att vi ska representera kyrkan och ska därför vara propert klädda. Vi måste även vara klädda på samma vis för att visa att vi är välorganizerade.

[...]

Jag tror inte att det väcker någon anstöt hoss de flesta.

Det beror helt och hållet på. Att det finns riktlinjer för hur ni som representanter för kyrkan skall agera osv ser jag inte som något konstigt - det är ju i det närmaste självklart att sådana riktlinjer måste finnas. Däremot så kan en strikt klädkod av anses vara väldigt konservativt. För att statuera ett exempel så drar jag en parallell till Amish-folket, som ju av många anses vara lite "freaky" (dåligt uttryck, men i brist på annat så...) och just extremt konservativa.

Det må kanske vara en långsökt parallell, vad vet jag? Men jag tror du förstår vad jag syftar på.
Citera
2008-10-26, 13:40
  #11
Avstängd
LDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Okej, men LDS kanske kan redigera sin första post så att man inte anser det som ett "reklaminlägg", du verkar vara nog shysst för att fixa till det.

Finns tyvärr ingen möjlighet till att göra detta.

Citat:
Jo du får ursäkta, jag har ju blandat ihop som sjutton, sorry för de irrelevanta frågorna då.

Det är väldigt lätt att göra det när man är svensk. Svenska ”kyrkan” råder ju folk till att bli muslimer för sjutton gubbar! Dessutom så har de kvinnliga präster och har en HBT-vänlig ståndpunkt. Har man gått till svenska kyrkan och haft präster som talat under barndomen och skolan så kan man börja se all religion som en och enda organisation.

Citat:
På vilket sätt kom Jesus tillbaka för att missionera för Indianerna då?
Han kom till Nordamerika som på den tiden hade en högtstående civilisation. En del blev kristna och en del blev inte det. De som inte blev kristna dödade de som blev det i ett krig.

Citat:
Och vad anser ni om de judar som säger att "Jesus kan inte ha varit Messias för han uppfyllde inte alla profetior"
De trodde att han skulle göra det på en enda gång. Men Gud ser inte på tid som vi ser det. Vi ser tid som hastighet och distans i kosmos.

Citat:
och de kristna som säger att "Han kommer att göra det när han kommer tillbaka", tror ni på "The Third Coming of the Christ" eller vad man ska kalla det?
Du menar "second comming of Christ"? De flesta kyrkliga rörelser tror inte han kommit tillbaka redan.
__________________
Senast redigerad av LDS 2008-10-26 kl. 13:51.
Citera
2008-10-26, 13:44
  #12
Medlem
Har ni några speciella regler över vad ni får äta/dricka? Alkohol?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback