Tjena ja min fråga lyder inprincipe som toppic säger.
hur gör man hemmagjord sprit, jag har hört att man kan använda sig utav jästa samt mosade äpplen där man kokar upp dom i en kastrull och låter alkoholen droppa av från locket. men skulle gärna vilja ha en mer exakt beskrivning på hur man gör egen sprit. tack på förhand
Tjena ja min fråga lyder inprincipe som toppic säger.
hur gör man hemmagjord sprit, jag har hört att man kan använda sig utav jästa samt mosade äpplen där man kokar upp dom i en kastrull och låter alkoholen droppa av från locket. men skulle gärna vilja ha en mer exakt beskrivning på hur man gör egen sprit. tack på förhand
det där är ju bara onödigt, istället för att lägga ner tid på sådant så skulle jag uppskatta lite hjälp? jag har letat på bryggform osv hittar inget jag vet inte riktigt vad jag ska söka på.
Först gör du ett vin. Jäst och något det kan jäsa på tex äpplen. Låt jäsa för att få alkohol. Sedan vill du destillera det mao bränna det (därav namnet). Man kokar vinet och kyler ner ångan. Tex genom att man leder in all ånga genom ett rör och röret är under kylning. Det som kommer ut är råsprit och smakar inget bra. Kör det genom aktivtkol (finns för rengöring av akvarium) för att det skall bli drickbart. Kort sagt kan man säga att ju mer noggrann man är ju godare sprit.
Först gör du ett vin. Jäst och något det kan jäsa på tex äpplen. Låt jäsa för att få alkohol. Sedan vill du destillera det mao bränna det (därav namnet). Man kokar vinet och kyler ner ångan. Tex genom att man leder in all ånga genom ett rör och röret är under kylning. Det som kommer ut är råsprit och smakar inget bra. Kör det genom aktivtkol (finns för rengöring av akvarium) för att det skall bli drickbart. Kort sagt kan man säga att ju mer noggrann man är ju godare sprit.
Som fragått ur tråden så är det busenkelt. Om det bara är ren sprit du är ute efter så ska du glömma allt vad äpplen heter, kör på socker och turbojäst. Det är snabbare och renare.
Om det är smarrig äppeldricka du vill ha så blir det lite mer tålamodsprövande. Jag har ännu ej provat detta förfarande, men jag kan inte se hur det skulle kunna misslyckas.
1) Jäs gott äppelvin.
2) Destilera noga i en bra apparat. Låt bli att rena med aktivt kol, de ämnen som smakar ve och förbannelse nu ska ge dig det framtida välbehaget.
3) Häll din cirka 80-procentiga råsprit på ett ekfat (se till att fylla fatet helt) och lagra spriten i några år. Små ekfat från 3 liter och upp kan köpas nya.
Har en massa (24 liter) tärnade äpplen på jäsning nu, med vinjäst. Tror dock inte så mycket på projektet, utan ska häva i 2 kg socker idag. visserligen jäser det, men tror inte sockermängden i äpplena räcker till att göra brännvin. har 23 liter vätska i mäsken.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!