Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-03, 19:17
  #37
Medlem
hobbe27s avatar
Funderar på att hyra byns bagarstuga en helg o baka en massa tunnbröd till en loppis i slutet av maj - hoppas på att dra in en slant
Nån som vet var man kan få tag i ett bra recept o framförallt ett recept för MÅNGA kakor
Citera
2013-06-18, 18:16
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbe27
Funderar på att hyra byns bagarstuga en helg o baka en massa tunnbröd till en loppis i slutet av maj - hoppas på att dra in en slant
Nån som vet var man kan få tag i ett bra recept o framförallt ett recept för MÅNGA kakor

Gjorde du det?

Brukar själv baka lite nu och då, den senaste veckan har det blivit av 34 liter, men ska nog hinna med iaf 10 till innan midsommar. Finns bra med pengar att tjäna, så länge du gör bra bröd.

Tänk på att kavla det relativt tunt och grädda tillräckligt så det inte blir degigt. Allt bröd är rätt gott när det är nygräddat, men du får ont i magen av ogräddat bröd å det är inte särskillt gott heller.

Glöm heller inte bort att borsta av så mycke mjöl som möjligt innan ni skjut in de i ugn, särskillt om ni ska sälja det... Mjölfis som det kallas det (bränt mjöl) ser varken aptitligt ut, eller smakar gott.

Att kanter och toppar kan vara lite bränt gör ingenting, visar bara på att det inte är maskinbakat och att det är gräddat i en riktig ugn.

Pris då? Ja själv landar jag ungefär på 100kr/kg. Kan man komma över en riktigt bagarstuga neröver i landet så kan man nog ta mer om man är duktig men här så bakar många och riktpriset verkar ligga kring den nivån.

Bakar själv bara på beställning för jag tycker inte om att stå å kränga saker, ligger inte i min personlighet.


Hmm ja äre nån som har någon fråga så ska jag nog kunna svara på det, så länge jag kommer ihåg att titta in här
Citera
2014-09-04, 23:23
  #39
Medlem
Kuittsas avatar
Tänkte baka Gahkku och i receptet står det att Gahkkun ska kavlas tunt med en kruskavel. Det verkar inte säljas kruskavlar här i Finland så kan jag glömma den och köra med en vanlig kavel?
Citera
2014-09-05, 00:27
  #40
Medlem
Portioner: 20 kakor
•25 g jäst
•25 g smör eller margarin
•5 dl mjölk
•2 msk Brun Farin
•1/2 tsk salt
•1/2 tsk hjortronsalt
•2 dl fint rågmjöl
•2 dl rågsikt
• ca 6 dl vetemjöl
hårt tunnbröd, görs bäst i stenugn
Citera
2014-09-05, 00:39
  #41
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Vilket tunnbröd pratar ni om? Jag menar det man köpa i en blatte affär.
Citera
2014-09-05, 01:26
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Vilket tunnbröd pratar ni om? Jag menar det man köpa i en blatte affär.


Det säger absolut ingenting .. vad menar du ?
Citera
2014-09-30, 20:38
  #43
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Tänkte baka Gahkku och i receptet står det att Gahkkun ska kavlas tunt med en kruskavel. Det verkar inte säljas kruskavlar här i Finland så kan jag glömma den och köra med en vanlig kavel?

Ja men nagga bröden med en gaffel när du kavlar ut dom.
Citera
2014-10-01, 22:26
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ja men nagga bröden med en gaffel när du kavlar ut dom.
De måste naggas .. men går med gaffel
Citera
2014-10-02, 07:52
  #45
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
De måste naggas .. men går med gaffel

Det var exakt det jag skrev...
Citera
2017-07-26, 22:02
  #46
Medlem
Såhär 5 år senare läser jag i tunnbröd tråden.... sirap? Man ska INTE använda sirap eller annat sötningsmedel. Det tar bort mycket av det sega. Just saying. 😎
Citera
2020-01-03, 02:45
  #47
Medlem
Madagascars avatar
Här finns några recept som jag uppfattar som ursprungliga (inget tjafs med t ex klistrigt vetemjöl )

http://www.isof.se/matkult/brod/olik...=10&state=view
Citera
2020-01-04, 22:45
  #48
Medlem
Isnatts avatar
När jag var liten var jag med i en bagarstuga i Lappland en dag. Tyvärr var jag för liten för att ta recept eller vara med och notera saker. Men jag satte i mig en hel kaka.
Lever traditionen kvar? Är detta nåt som fortfarande sker?
När jag var med bakades det inte pga brist på bröd i butikerna givetvis utan man bakade för att det var gott, tradition och en trevlig syssla antar jag. Var bara kvinnor och jag och kvinnorna var födda på 1910-1930 skulle jag gissa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback