Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-29, 22:18
  #1909
Medlem
Segments avatar
Jag förstår inte förklaringen om att det handlar om att folk tar gratis vattenmuggar och sedan går och fyller på. Är det vatten de fyller på (och vill man inte att de ska hänga på stället för länge, utan snarare att deras vatten ska ta slut vilket gör att de går)? Eller snor de helt plötsligt läsk som de inte hade betalat för från början (vilket i sig då helt enkelt bara är snatteri, vilket bör kunna beivras utan att man sätter upp någon lapp) och att det är svårt att hålla reda på vem som precis var i kassan och därmed berättigad att ta dricka?
Citera
2018-01-29, 22:19
  #1910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag förstår inte förklaringen om att det handlar om att folk tar gratis vattenmuggar och sedan går och fyller på. Är det vatten de fyller på (och vill man inte att de ska hänga på stället för länge, utan snarare att deras vatten ska ta slut vilket gör att de går)? Eller snor de helt plötsligt läsk som de inte hade betalat för från början (vilket i sig då helt enkelt bara är snatteri, vilket bör kunna beivras utan att man sätter upp någon lapp) och att det är svårt att hålla reda på vem som precis var i kassan och därmed berättigad att ta dricka?
Men då kan man fråga sig varför dom ens har automaterna så kunderna kan nå dom? jo för att kunderna ska göra personalens jobb nu kan man inte ens beställa av en människa man måste beställa o betala i en app eller i automat, snart kommer man få steka sin burgare själv också xD
Citera
2018-01-29, 22:28
  #1911
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sturmgeweiht
Hm. Säger ju ganska mycket om dig.

Vad menar du egentligen?
För information så är USA ett stort land med över 320 miljoner invånare.
Vilken av alla matkulturer i landet (med 50 delstater) är det du inte tycker om?
Citera
2018-01-29, 22:47
  #1912
Medlem
meganegerdases avatar
Problemet med fri refill på ett sådant ställe är ju att då hade ingen köpt de större muggarna, så länge man inte ska ta med sig då. Det är alltså inte i läskpriset förlusten räknas, utan i att folk inte köper plusmeny då man ändå har fri tillgång till läsk.

Att då ta 10kr för refill oavsett storlek på glaset gör att det blir lite mer värt att ta en stor läsk, då du får fylla på den till samma pris som en liten trots att du fyller på mer.

Personligen tror jag att MAX hade tjänat på att införa ett fjärde alternativ utöver liten-mellan-stor, nämligen refillglaset. Ett glas med t.ex annan färg som bara kan fås när man äter på plats och som kostar några kronor mer än en stor dryck. Detta glas behöver inte vara särskilt stort, kanske 0,25l, så att folk inte tar onödigt mycket.

MAX betalar nog inte ens i närheten av 1kr per liter läsk, har hört summor så låga som sju öre.
Citera
2018-01-29, 23:18
  #1913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Hahaha, du kan ha en poäng. Men va fan, blir ingen annan än jag irriterad över klisterlapparna? Pengarna är inte problemet. Problemet är att det ser otrevligt ut. Att man blir lika kränkt som en Schulmanbror.
Blir du även kränkt av att de har skyltar med priser på menyerna?
Citera
2018-01-29, 23:19
  #1914
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Nu får det vara slut på denna idioti!

Jag äter ibland på MAX. Gillar burgarna, de har bra pommes och man får oftast rätt mat, hyfsat fort.
Men vid läskautomaterna sitter det lappar som skriker ut "Refill 10:-"
Detta gör att jag har ett principiellt motstånd mot MAX, jag åker hellre 4 km extra till Mc Donalds där man inte behöver skämmas om man behöver fylla på sin läskeblask lite grann om man blir mer törstig. Igår var jag på Max, behövde jag fylla på, och gick till kassan och sa;

- Jag skulle vilja ha lite mer Cola Zero.
Kassören: - Ja, ta bara, det är lugnt.

Jag gissar att de allra flesta skiter i att säga till/ betala för refill, och om man gör det, så orkar de i kassan inte ta betalt. Det är ju också väldigt sällan man vill ha ett helt glas till.

Vad tycker ni? Blir ni inte förbannade av att de ska ha 10:- för refill? Jag blir irriterad och tänker inte gå till MAX förrän man kan få fylla på utan extra kostnad.

Det är ett desperat och ryggradslöst försök att få negrer och zigenare att sluta ta läsk utan att ha betalat. De tror att negern blir avskräckt om det står ett pris på något han ska stjäla. Stora gapiga arabgäng som hänger i restaurangen tar sig gärna friheten att fylla på sin flaska utan att ha beställt mat eller köpt någon dricka.
Blir det ett större problem (det kommer det bli) så kommer läskautomaterna stå bakom kassan.
Det jag inte förstår är hur vanligt folk inte kan se konsekvenserna?
"Va? Kan man inte betala kontant på bussen längre? Varför då?"
"Va? Varför förbjuder de fyrverkerier?
Citera
2018-01-29, 23:40
  #1915
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Nu får det vara slut på denna idioti!

Jag äter ibland på MAX. Gillar burgarna, de har bra pommes och man får oftast rätt mat, hyfsat fort.
Men vid läskautomaterna sitter det lappar som skriker ut "Refill 10:-"
Detta gör att jag har ett principiellt motstånd mot MAX, jag åker hellre 4 km extra till Mc Donalds där man inte behöver skämmas om man behöver fylla på sin läskeblask lite grann om man blir mer törstig. Igår var jag på Max, behövde jag fylla på, och gick till kassan och sa;

- Jag skulle vilja ha lite mer Cola Zero.
Kassören: - Ja, ta bara, det är lugnt.

Jag gissar att de allra flesta skiter i att säga till/ betala för refill, och om man gör det, så orkar de i kassan inte ta betalt. Det är ju också väldigt sällan man vill ha ett helt glas till.

Vad tycker ni? Blir ni inte förbannade av att de ska ha 10:- för refill? Jag blir irriterad och tänker inte gå till MAX förrän man kan få fylla på utan extra kostnad.
Jag resonerar ungefär som du. Därför har jag slutat gå på krogen, då de satans ockrarna har mage att kräva betalt för att jag ska få mer öl i glaset fastän jag redan köpt en öl.

Samma när jag köpte pizza senast, de fittorna skulle ha pengar av mig för extra kött och extra sås på kebabpizzan. Fy fan! Jag kommer aldrig mer handla av dessa djävla svin.

Citera
2018-01-29, 23:50
  #1916
Medlem
Big Bosss avatar
Lustigt att folk tycker man är sosse och miljöpartist för man tycker det kan vara standard med free refill. Hur sosse är USA där detta är standard typ exakt överallt?
Citera
2018-01-29, 23:58
  #1917
Medlem
Paisanos avatar
Köp en stor läskmugg. Om du ska dricka gratis betyder det att min perfekta mellan läskeblask blir dyrare.

Din sosse
Citera
2018-01-30, 00:00
  #1918
Moderator
NewDeers avatar
Sammanfogat ämnen /mod
Citera
2018-01-30, 00:00
  #1919
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paisano
Köp en stor läskmugg. Om du ska dricka gratis betyder det att min perfekta mellan läskeblask blir dyrare.

Din sosse

Hur sosse är varenda snabb/restaurangkedja i USA där detta är standard praxis överallt undrar jag. Det enda som inte är refill på där är alkohol. Men sitter du på en vanlig restaurang så kommer de ständigt o fyller på din isté, vatten, läsk eller vad det nu är i glaset samt du får gå o fylla på så du storknar i automaterna.

Är säkert någon lag som gör att de inte får fylla på bärsen annars hade de säkert gjort det också.

Men restaurangbranschen skiljer ju sig en del överlag när det gäller service m.m i USA o här.
__________________
Senast redigerad av Big Boss 2018-01-30 kl. 00:03.
Citera
2018-01-30, 00:02
  #1920
Medlem
InflatableBoppos avatar
En gång i tiden när vanligt folk var ärliga kunde kedjor bjuda på refill. Dagens Sverige är annorlunda. Sen zigenare kom till min stad har burger king tvingats ta bort salt och peppar som man kunde ta själv och sibylla tar nu betalt för refill som bara för några år sen var gratis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback