Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-23, 22:00
  #1
Medlem
Ska förmodligen få fast anställning nästa vecka & ska då förhandla om min lön. Har nosat lite i vad andra på mitt arbete har i lön.

Är det ett bra argument att ta upp när man ska löneförhandla, att "han tjänar X kronor med lägre utbildning än mig har så jag bör få Y antal kronor mer i lön än honom".
Eller räknas en sån grej som lite "fult"?
__________________
Senast redigerad av simon78 2008-10-23 kl. 22:10.
Citera
2008-10-23, 22:25
  #2
Medlem
SuiGeneriss avatar
Dra inga jämförelser med andras löner, det får du inget gehör för. Framhåll däremot din kompetens och utbildning och vad du har att bidra med till verksamheten (här kan man ju jämföra med andra lite löst i generella termer, dock inga namn). Fläska på lite extra också, det värsta som kan hända är att de accepterar ditt förslag...
Citera
2008-10-24, 10:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
Dra inga jämförelser med andras löner, det får du inget gehör för. Framhåll däremot din kompetens och utbildning och vad du har att bidra med till verksamheten (här kan man ju jämföra med andra lite löst i generella termer, dock inga namn). Fläska på lite extra också, det värsta som kan hända är att de accepterar ditt förslag...

Bara hålla med är väl mer eller mindre oskriven regel att inte dra i andras löner i ens egen löneförhandling skryt lite och ljug lagom ska du se att de gå vägen.
Citera
2008-10-24, 15:41
  #4
Medlem
Du låter som en gnällig jävel om du ska börja jämföra med andras löner, kan ses som att du kritiserar någon som chefen kanske tycker gör ett väldigt bra jobb. Hur som helst, onödigt att dra upp. Det du ska göra är, som de andra är inne på, att framhäva vad du är bra på. Vad är det för kunskaper du har som gör dig oumbärlig för företaget och så vidare. Att dra upp att du har någon längre utbildning än någon annan är helt meningslöst också. Den kan man köra upp i röven efter man fått jobb på företaget, där räknas vad man faktiskt kan.
Citera
2008-10-24, 15:48
  #5
Medlem
miklons avatar
Möjligen kan du hänvisa till att du ligger lågt jämfört med den generella lönenivån på företaget, men som sagt, ta inte upp enskilda personer och deras löner, du är ju där för att förhandla om _din_ lön, inget annat.

Ta upp positiva exempel på hur du utvecklats under provanställningen och förklara vad det är som gör att du är värd mer pengar nu än tidigare.
Citera
2008-10-24, 17:28
  #6
Medlem
Mina erfarenheter:
Betoning på att du bör lägga dig högre än vad du faktiskt anser är rimligt att hamna på. (som någon annan skrev också)
T.ex. du är nöjd med 30.000, lägg dig då runt 31.000 och var beredd på att de kommer vilja gå ner.

Att veta vad din omgivning tjänar är inte fel, men ta inte upp det annat än om det blir smutsigt längre fram (dvs inte löneförhandling no1).
Använd det istället till din fördel att lägga dig på en lön som inte är HELT åt h-vetet från övriga i din omgivning.

Är dom duktiga så kommer de skjuta lågt, förklara att de har sitt system, du saknar erfarenheten -- och POFF där ligger du... längst ner i näringskedjan.

Har du öppnat med 31.000 och de återkommer med 28.000 och stannar kvar där, trots diskussion. Säg då att du inte är nöjd, och ber dem ta lite mera tid och fundera på det hela och fråga ifall det är något som kan göra att det svingar åt ditt håll. Sätt dem INTE på heta stolen, ge dem rum att backa undan - inse att du inte kommer ge vika, och en chans att återkomma med ett bättre bud.

Var inte rädd för att en tredje gång uttrycka att du måste fundera vidare, och att det här inte alls var vad du förväntade dig. Dom kommer inte sparka dig, det värsta som kan hända är att de ger dig en deadline. Spela då spelet, behåll kylan.

Ett annat tips: Less is more. Dra ditt case och sen nog! Älta inte, upprepa dig inte. Sätter de dig i ett knivit läge där de flippar på diskussionen och du känner att du är på djupt vatten. Ursäkta dig och säg att du inte är förberedd på den sortens diskussion och be att ni tittar på en annan tid för vidare diskussion.

MItt bästa tips är att absolut inte nöja dig med någonting som du kommer ångra inom några månader. Som jag gjorde. Bitterhet är så jävla.... ja bittert!

Jag gick in med vetskapen vad mina närmaste kollegor tjänar, hade räknat lite på vart jag skulle hamna om jag stannade kvar, fick ett bud - som var riktigt j-la botten i min värld.
Fick ett nytt bud - tog det med orden "jag ska minsann visa er, så får vi diskutera detta igen nästa gång...." (så dum...)

Tro mig när jag säger att 12 månader är f-n lång tid att visa någon på när man är "ung" ;-) För att inte tala om hur dumt det var...

Lycka till iaf. Och skriv gärna av dig imellan eller efteråt, vilket det nu blir...

Edit: Glöm inte ringa ditt (blivande) fackliga ombud och hör med dem vad de anser!! Ett måste... Beskriv arbetsuppgifter så noga du kan. Titulera inte förrän du verkigen måste...

Glöm inte faktorera in detta tillsammans med vad övriga på arbetsplatsen ligger. Högre, längre etc. Ta intervaller, var inte på kronan...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback