Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 20:56
  #61
Medlem
Handlrs avatar
Någon som har födelsedata på Maria ? - 1961050566* Stämmer det ?
Citera
2019-03-30, 11:52
  #62
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrolajn
Skulle verkligen vilja att mordet på Maria Andersson som mördades i en tvättstuga i Oxhagen Örebro 3Maj 1995 ska klaras upp.Nån som har några teorier?
Här kommer en teori från ämnet: Mordet på Eva Söderström Kramfors, 25 september 1987.
https://www.flashback.org/sp67170809

Ron.Frangu ser ett samband mellan mordet på Maria Andersson och Eva Söderström.
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Som jag tidigare skrev så vistades SE enligt uppgift till och från i Örebro (Vivalla) under flera års tid under 90-talet. Han har i perioder alltså bott på en adress i Vivalla och ibland på hemadressen i Kramfors, han har varit skriven på båda ställena.
Man kan fråga sig varför en schizofren person växelbor men i det här fallet handlar knappast om att han hade fått ett jobb på annan ort, nej SE måste ha varit heltidssjukskriven alt. förtidspensionerad. Den enda logiska förklaringen som jag kan se det är att han till och från p.g.a. sin svåra diagnos har "vårdats" på annan ort.

Nu till det intressanta i sammanhanget.
Om SE skulle vara Eva's mördare så skulle han enligt en GM- profil förmodligen misstänkas för att kunnat ha begått fler liknande brott. Så jag har givetvis inte kunnat hålla mig från att kolla upp om det finns några olösta mord i närheten av det område i Örebro där SE bodde under 90-talet och mycket riktigt så besannades mina misstankar.
Vem minns inte det bestialiska tvättstugemordet 1995 där 33-åriga Maria Andersson brutalt mördades med flera knivhugg i en tvättstuga. Fallet är fortfarande olöst och har bl.a. tagits upp i Efterlyst och Veckans Brott. Det kan även tilläggas att SE vid tidpunkten för mordet var jämngammal med MA, precis som han var med Eva alltså.
Bostadsområdet där knivmordet skedde ligger inte alls långt ifrån Vivalla och den adress där SE var skriven vid denna tidpunkt.
MA sågs av ett vittne tillsammans med en okänd man utanför tvättstugan vid 00.30 - 01.00 och hon mördades därefter någon gång mellan 01.00 - 04.00. Polisen misstänker att Maria var bekant med mannen och att han därför följde med henne till tvättstugan.
MA verkar enligt uppgifter ha haft kontakt med vården och psykiatrin. Hon verkar ha haft jobb som hon skötte men missbrukade tydligen droger och kände folk i missbrukarkretsar, det sägs även att hon vid tidpunkten för mordet var paranoid.

Kan MA möjligen ha lärt känna eller blivit bekant med SE på någon (psykiatrisk) vård eller rehab-enhet?

Precis som i Eva-fallet så verkar det finnas en person som har varit misstänkt, en kille i missbrukarkretsen såklart men dom misstankarna har aldrig lett någonvart, förmodligen är det endast en teori, en spekulation.
Mordet verkar vara lika besynnerligt och svårlöst som Eva-mordet. Vem var mannen som MA träffade på utanför tvättstugan vid 01-tiden på natten den 3 maj 1995? Det är uppenbarligen en GM som av någon anledning lyckas flyga under radarn i bägge fallen.
Vem är SE?
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
När SE:s finkläder åker på så söker han kontakt med både kreti o pleti, och då ska allt mellan himmel och jord diskuteras. SE för också högljudda diskussioner med sig själv under tiden han ensam skrittar fram utmed Kramfors gator i sitt bjäfs. Han blir även ill (elak) vid ögonkontakt. Jag vet av ett biobesök i Kramfors för många år sedan då han förde ett satans liv under filmen. Högljutt ifrågasatte han bl.a. LL (biografens dåvarande föreståndarinna). SE är inte bara åsneaktig då han bär sin skrud, han är det i övrigt också. Han bor sedan en tid tillbaka på Strandgatan i Kramfors. För de som är nyfikna på vem denne hovnarr är så hänvisar jag er till google.se. Sök på ”Kramforsborna tycker till om torget”, bild 5.
__________________
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-30 kl. 12:10.
Citera
2019-03-30, 23:23
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Någon som har födelsedata på Maria ? - 1961050566* Stämmer det ?
Ja
Maria mördades dagen före sin födelsedag.
__________________
Senast redigerad av Musta-Pekka 2019-03-30 kl. 23:35.
Citera
2019-03-30, 23:34
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Menar du *te*an T*g*r ? Hon umgicks ju vart fall med hans bror M*c*e, det vet jag.
Menar du denna?
https://www.facebook.com/profile.php...169&sk=friends

Han har en bror som heter STef. Tiger men tycker han ser betydligt yngre ut än vad maria skulle ha varit idag?
Citera
2019-06-16, 09:09
  #65
Medlem
SVTs webb idag: Inga nya tekniska bevis i det 24 år gamla ”tvättstugemordet”

Citat:
Tidigare i år skickade Örebropolisen in material från den tvättstuga där en 33-årig kvinna mördades 1995 till Nationellt forensiskt centrum, med hopp om att ny teknik skulle göra det möjligt att hitta nya spår efter mördaren. Men beskedet blev negativt – NFC har inte lyckats hitta några nya spår.

Loppet är nog kört.

Hur många misstänkta har det funnits för det här mordet?
Citera
2020-05-03, 09:16
  #66
Medlem
Vilket nummer bidde hon på? Och vilken tvättstuga skedde mordet?
Citera
2020-05-28, 12:35
  #67
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Publicerat 2020-05-28 avsnitt # 48.

https://olostafall.wordpress.com/202...rdet-i-orebro/

Citat:

"Tvättstugan, en så vardaglig plats som ska vara trygg. En plats i ditt hus, bland dina grannar. Där du borde kunna vara trygg. Men varför är vi så rädda för denna plats om kvällen, när lampan släcks? Kan det vara för att händelser som det som hände i Örebro på Tornfalksgatan år 1995 faktiskt har hänt? Och att det ligger och gnager i bakhuvudet, att sådana hemska saker kan ske – hemska mord på en så alldaglig plats som tvättstugan."
Citera
2021-09-22, 16:36
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area1056
Den där 29-åriga tvånarnspappan som häktades för det andra mordet då "29-årige tvåbarnspappan häktades i går för mordet på 18-åriga Sara Andersson en sommarnatt för två år sedan..."?
Blev han avskriven? Honom tog de ju med DNA för mordet på flickan och eftersom de ju säkrade spår (DNA?) i tvättstugan så borde det ju gå ganska fort att fastställa om det var han.
Jag frågade polisen som utrett detta. Han sa att dem tror det kan vara han men att dem har inte tillräckligt med DNA från tvättstugemordet som jag förstod det. Därmed kan Sara mördaren David Castillo vara seriemördare…
Citera
2022-03-08, 11:07
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesta76
Jag frågade polisen som utrett detta. Han sa att dem tror det kan vara han men att dem har inte tillräckligt med DNA från tvättstugemordet som jag förstod det. Därmed kan Sara mördaren David Castillo vara seriemördare…

Du borde nog läsa på vad definitionen av seriemördare är det är inte ett mord eller två mord utan tre mord man ska begå för att klassas som seriemördare. Och bara för att han varit misstänkt så är det inte säkert att han är den som begick mordet bara för att man är misstänkt betyder inte det något oskyldig till motsatsen bevisat.
__________________
Senast redigerad av Yasmine93 2022-03-08 kl. 11:13.
Citera
2022-05-19, 13:13
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasmine93
Du borde nog läsa på vad definitionen av seriemördare är det är inte ett mord eller två mord utan tre mord man ska begå för att klassas som seriemördare. Och bara för att han varit misstänkt så är det inte säkert att han är den som begick mordet bara för att man är misstänkt betyder inte det något oskyldig till motsatsen bevisat.
Du borde läsa mer noga vad jag skrev. Jag skrev ordet KAN vara. Har du lässvårigheter får det vara ditt problem. Pluss att du verkar vara en kverulant! Kom med nått vettigt om du först ska uttala dig.
Citera
2022-05-30, 23:12
  #71
Medlem
Intressant, polisen öppnar kalla fall grupp och nämner specifikt tvättstugemordet (bland andra). Kan bara vara attman bajsar ut sig lite fall som är välkända som exempel i reportaget, men hade vart så intressant med en lösning på det här.

https://sverigesradio.se/artikel/ett...for-kalla-fall
Citera
2022-06-13, 11:59
  #72
Medlem
Såg detta i Nerikes Allehanda, det är en låst artikel men vi får väl gå till biblioteket och läsa.

https://www.na.se/2022-06-13/mordet-...det-ar-i-livet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback