Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-12, 07:23
  #25
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang. dina spekulationer:

"Maria uttryckte ett väldigt hat gentemot Drottningen någon månad före mordet. Hon menade på att Drottningen hade sålt fultjack till en av hennes väninnor som dog av det. Inte helt otroligt då det ryktas om att Drottningen använde sig av den metoden att bli av med folk. Några veckar innan mordet blev det storrazzia hos Drottningen. Efter det uppträdde Maria mer än vanligt nojad ända fram till hon blev mördad."

Hade polisen redan kännedom om detta? Annars kanske det hade kunnat hjälpa den i utredningen.
Jag vet inte om de gjorde den kopplingen men i princip samtliga pundare i Örebrotrakten togs in på förhör vad jag vet. Hur mycket krut snuten la på utredningen kan man ju dock spekulera om; som de kanske såg det var det bara en knarkare som hade fått sätta livet till. Jag ska faktiskt lyssna på intervjun i P1 med hennes mamma idag och höra vad hon har att säga. Ska bli intressant.

Dessutom ryktades det om vissa oegentligheter mellan nuvarande polischefen i Örebro och Drottningen. Tydligen gick han över gränsen på 70-talet. Det är dock bara vilda spekulationer och inget som jag kan bekräfta eller knyta till det här. Hursomhelst hade hon ett kontaktnät som hette duga och många som skyddade henne.
__________________
Senast redigerad av sWeePerr 2010-01-12 kl. 07:26.
Citera
2010-02-17, 21:30
  #26
Medlem
Vad pratar vi om för mängder som denna kvinna sålde?
Citera
2010-02-18, 10:05
  #27
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Vad pratar vi om för mängder som denna kvinna sålde?
Om du menar Maria så var hon bara "brukare". Om du menar "Drottningen" så var hon stor på 70-talet av vad jag fått höra, och gjorde comeback på 90-talet. Jag har ingen aning om i vilken omfattning affärerna var under den tidigare perioden, men jag tror knappast det var några större mängder hon sålde under den senare perioden. Hon sålde endast direkt till missbrukare. Hon var dock fortfarande "stor" genom sitt rykte och den respekt hon hade bland de andra stora, då hon hade ett "tungt" nätverk med kontakter sedan tidigare.
Citera
2010-03-11, 19:39
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Om du menar Maria så var hon bara "brukare". Om du menar "Drottningen" så var hon stor på 70-talet av vad jag fått höra, och gjorde comeback på 90-talet. Jag har ingen aning om i vilken omfattning affärerna var under den tidigare perioden, men jag tror knappast det var några större mängder hon sålde under den senare perioden. Hon sålde endast direkt till missbrukare. Hon var dock fortfarande "stor" genom sitt rykte och den respekt hon hade bland de andra stora, då hon hade ett "tungt" nätverk med kontakter sedan tidigare.

Tycker det låter lite som sagor, en brud som då på sin höjd säljer heggen hade ihjäl några golare?
Skumt.
Citera
2010-03-11, 20:25
  #29
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Tycker det låter lite som sagor, en brud som då på sin höjd säljer heggen hade ihjäl några golare?
Skumt.
Så kan man tro om man inte känner till hur läget var. Det är bara spekulationer men fullt möjliga som jag ser det. Nu när mordet blivit aktuellt har jag funderat en hel del på händelsen. Alltså, en av de som misstänktes för mordet var bl.a. hennes ex-pojkvän. Han dog också kort efter (självmord eller att han söp ihjäl sig), så tyvärr gjordes väl ingen utförlig utredning av honom, och det är det nog omöjligt idag att följa upp det spåret. När jag lyssnade på intervjun med Marias mor förstod jag att hon tror att det var han som gjorde det, men jag har svårt för att tro det. Han var helt enkelt inte kapabel att begå ett mord öht, i synnerhet inte med det MO. Hade det hänt i lägenheten till följd av ett gräl som urartat så kanske. Maria mördades dock på ett mycket brutalt sätt, troligtvis av någon som utan förvarning uppenbarade sig i tvättstugan och överraskade henne. Min uppfattning är att det måste ha utförts av någon som planerat det hela och som känt till hennes sena tvättvanor. Man löper större risk att uppmärksammas om man tar sig in i en lägenhet och mördar någon, men att mitt i natten komma in i en tvättstuga för att utföra det och sedan försvinna är betydligt diskretare och mindre riskfyllt.

Maria var trots sitt missbruk omtyckt av de flesta som kände henne och jag kan inte tro att hon hade några fiender. Det är dock flera händelser i anknytning till tiden före mordet som gör att jag tror att "Drottningen" har med detta göra. Det är också den enda jag kan tänka mig som skulle kunnat ha iscensatt det hela, och som hade folk omkring sig som var psykopatiska nog att utföra det.
Citera
2010-04-11, 17:41
  #30
Medlem
sWeePerrs avatar
Eftersom det tydligen har förekommit en hel del spekulationer om hur mordet gick till - bland de grövsta att Maria skulle ha fått huvudet avskuret - så återger jag här vad jag hört från en mycket trovärdig källa. Maria blev huggen i halsen med spetsigt föremål - kniv eller skruvmejsel - vid tvättmaskinerna. Sedan har hon släpat sig eller blivit släpad till toaletten och där förblött. Synen var bland det värsta räddningspersonalen sett då hon var praktiskt taget tömd på blod som hade ansamlats upp till tröskeln på den lilla toaletten. Måste ha varit om inte smärtsam så ett mycket traumatiskt sätt att dö på.
Citera
2011-04-04, 17:03
  #31
Medlem
Quarrels avatar
Maria mördades i tvättstugan
FÖRHANDSTITT: Natten till den 4 maj 1995 ses 33-åriga Maria Andersson cykla till tvättstugan på Tornfalksgatan i Örebro. En okänd man följer med henne in. På morgonen hittas hon knivhuggen till döds. Trots fotspår i blodet på tvättstugans golv har man inte funnit någon gärningsman.
- Jag tror det var svartsjuka, säger Marias mor Solveig Andersson.
I Veckans brott besöker Leif GW Persson Örebro och tittar närmare på fallet och särskilt ett intressant tips om en trolig mördare som kommit till redaktionen.
Se förhandsklipp med Marias mor. Missa inte Veckans brott tisdag klockan 21.00, SVT1.
Citera
2011-04-05, 10:54
  #32
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Maria mördades i tvättstugan
FÖRHANDSTITT: Natten till den 4 maj 1995 ses 33-åriga Maria Andersson cykla till tvättstugan på Tornfalksgatan i Örebro. En okänd man följer med henne in. På morgonen hittas hon knivhuggen till döds. Trots fotspår i blodet på tvättstugans golv har man inte funnit någon gärningsman.
- Jag tror det var svartsjuka, säger Marias mor Solveig Andersson.
I Veckans brott besöker Leif GW Persson Örebro och tittar närmare på fallet och särskilt ett intressant tips om en trolig mördare som kommit till redaktionen.
Se förhandsklipp med Marias mor. Missa inte Veckans brott tisdag klockan 21.00, SVT1.
Den Marias mor syftar på är nog ex-pojkvännen men han är troligtvis inte GM.
Citera
2011-04-06, 21:50
  #33
Medlem
Den polischefen örebro har idag,har han varit med Drottningen??på 70 talet eller...

vad heter kärringen,hon är väl pensionär nu
Citera
2011-04-06, 22:04
  #34
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadvetman
Den polischefen örebro har idag,har han varit med Drottningen??på 70 talet eller...

vad heter kärringen,hon är väl pensionär nu
Ryktena gick om det, ja. "Kärringen" är förhoppningsvis död idag.

Man borde kolla upp den krigsskadade libanesen som bodde ovanför Shanghai på Drottninggatan i mitten av 90-talet, inte långt från Drottningen innan hon flyttade till Markbacken.
Citera
2011-04-06, 22:21
  #35
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Så kan man tro om man inte känner till hur läget var. Det är bara spekulationer men fullt möjliga som jag ser det. Nu när mordet blivit aktuellt har jag funderat en hel del på händelsen. Alltså, en av de som misstänktes för mordet var bl.a. hennes ex-pojkvän. Han dog också kort efter (självmord eller att han söp ihjäl sig), så tyvärr gjordes väl ingen utförlig utredning av honom, och det är det nog omöjligt idag att följa upp det spåret. När jag lyssnade på intervjun med Marias mor förstod jag att hon tror att det var han som gjorde det, men jag har svårt för att tro det. Han var helt enkelt inte kapabel att begå ett mord öht, i synnerhet inte med det MO. Hade det hänt i lägenheten till följd av ett gräl som urartat så kanske. Maria mördades dock på ett mycket brutalt sätt, troligtvis av någon som utan förvarning uppenbarade sig i tvättstugan och överraskade henne. Min uppfattning är att det måste ha utförts av någon som planerat det hela och som känt till hennes sena tvättvanor. Man löper större risk att uppmärksammas om man tar sig in i en lägenhet och mördar någon, men att mitt i natten komma in i en tvättstuga för att utföra det och sedan försvinna är betydligt diskretare och mindre riskfyllt.

Maria var trots sitt missbruk omtyckt av de flesta som kände henne och jag kan inte tro att hon hade några fiender. Det är dock flera händelser i anknytning till tiden före mordet som gör att jag tror att "Drottningen" har med detta göra. Det är också den enda jag kan tänka mig som skulle kunnat ha iscensatt det hela, och som hade folk omkring sig som var psykopatiska nog att utföra det.
Om jag fattade GW Persson rätt så skulle Maria bara hämta den, sedan länge, redan färdiga tvätten. Det nämndes utifrån att Maria använt sin cykel. (Bostaden och tvättstugan låg geografiskt nära varandra.)
Citera
2011-04-06, 22:41
  #36
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Om jag fattade GW Persson rätt så skulle Maria bara hämta den, sedan länge, redan färdiga tvätten. Det nämndes utifrån att Maria använt sin cykel. (Bostaden och tvättstugan låg geografiskt nära varandra.)
Det var nog bara en teori. Jag vet att Maria hade för vana att "pundartvätta" på nätterna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback