Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 19:24
  #145
Medlem
Oljan är fortfarande på relativt höga nivåer. Lagrena minskar. Ska bli väldigt intressant att se hur OPEC agerar, misstänker att de inte vill ha för högt pris och för hög ökning av produktionen i USA
Citera
2018-02-07, 13:05
  #146
Medlem
Sjukt osäkert nu, plockade hem vinster i måndags och inväntar något som kan ge oss riktning på oljepriset. Bottnar vi här och fortsätter upp eller ska vi fortsätta ner? Återstå att se, lageruppdateringen blir intressant idag.
Citera
2018-02-07, 13:31
  #147
Medlem
Olja brukar jag handla efter tid, för runt samma tider varje dag går oljan upp till 90% av fallen. Om är dag som den kommer falla istället brukar man kunnat se det mönster innan redan. Dock skiljer nivå av uppgång mycket men med hög hävstång blir det ändå pengar även med små rörelser upp.

Om skulle falla mycket har jag ändå hedgat postion. Annars väntar jag ut tills vänder upp igen. Sedan har så klart oljan sina resistenta nivåer, så man får ta i beräkning hur den kommer röra sig beroende på nivå.

Sedan som alltid får man hålla koll på markanden om man vill vara med när blir större rörelser. Men som vanligt kan du använda RSI och MACD med för prognoser. Sedan läsa ut data från CFTC hur många short / long postioner som finns.
Citera
2018-03-04, 17:50
  #148
Medlem
En artikel i FT, Reports of oil demand’s death have been greatly exaggerated, bekräftar det jag tidigare skrivit i tråden, det kommer ta lång tid innan elbilsmarknaden påverkar efterfrågan på olja.
Citat:
About two-thirds of oil consumption comes from transportation, with about 40 per cent of that demand coming from cars. In the passenger vehicle sector all the hype is around electric vehicles (EVs), but despite 55 per cent sales growth last year, the actual number amounts to less than 2 per cent of new car sales, and less than 0.2 per cent of the total fleet.

Today’s 3m EVs displace less than about 60,000 barrels a day of oil consumption, or less than 0.06 per cent of total global demand.

Citat:
Even with aggressive penetration of EVs it will take until late in the next decade before an inflection in oil demand is observed, with most demand destruction in the next 10 years coming from fuel efficiency rather than EV displacement.
Citera
2018-03-04, 23:36
  #149
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
En artikel i FT, Reports of oil demand’s death have been greatly exaggerated, bekräftar det jag tidigare skrivit i tråden, det kommer ta lång tid innan elbilsmarknaden påverkar efterfrågan på olja.

Ja, så är det. Vi som väljer att titta på siffrorna istället för att köpa mainstreammedias narrativ vet hur det ligger till.
Citera
2018-03-30, 09:53
  #150
Medlem
elysons avatar
Säg att man lät oljepris bero på fyra variabler: OPEC-politik, global konjunktur, peak oil-indicier och klimatkrigutfall, alltså snickrade till fyra index där, och investerade bull-bear i lämplig tidsskala efter hur de sammanlagt pekade?
__________________
Senast redigerad av elyson 2018-03-30 kl. 10:07.
Citera
2018-03-31, 15:21
  #151
Medlem
Ser ganska bra ut för oljan, vad tror ni ska vi emot 75$?
Citera
2018-06-20, 08:25
  #152
Medlem
Kommer Saudiarabien driva oljepriset nedåt nu?

En finansskribent baserad i mellanöstern tror det: https://www.khaleejtimes.com/busines...onomics-of-oil

Jag har följt skribenten ganska länge och han har en god träffsäkerhet om de stora svängningarna i ekonomin. Förutsägelser om BOJs förmåga att hålla ned yenen har dock inte stämt riktigt.
Citera
2018-06-22, 18:37
  #153
Medlem
TT 6.44 22/6
Citat:
Klart att Opec ökar produktionen

Oljekartellen Opec har nått ett avtal om att öka produktionen med cirka en miljon fat per dag från och med juli. Uppgörelsen omfattar Opecländerna och dess allierade, däribland Ryssland.

Oljepriserna fortsatte att stiga efter beskedet.

https://www.svd.se/hogre-oljepriser-infor-opecmote
Citera
2018-06-23, 04:35
  #154
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 15926536
TT 6.44 22/6

https://www.svd.se/hogre-oljepriser-infor-opecmote

Folk verkar tro att det bara är att öppna kranarna så producerar man vips en miljon fat extra per dag.

Opec har inte kapacitet för att öka produktionen med en miljon fat per dag och det inser alla som är någotsånär insatta i branschen. Oavsett vad bloggare med oklar agenda skriver.
Citera
2018-07-02, 16:17
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Folk verkar tro att det bara är att öppna kranarna så producerar man vips en miljon fat extra per dag.

Opec har inte kapacitet för att öka produktionen med en miljon fat per dag och det inser alla som är någotsånär insatta i branschen. Oavsett vad bloggare med oklar agenda skriver.

Du får gärna utveckla varför. Idag läste jag att de påstår sig ska öka produktionen med 2 miljoner fat för att hålla nere priset.

https://www.marketwatch.com/story/oi...dis-2018-07-02

Norrmännen påstår å andra sidan att vi kommer se en ökning om 10$ på oljan, dvs 90$ för brent i slutet av året.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi...0-dollar-i-aar
__________________
Senast redigerad av Varghaken 2018-07-02 kl. 16:20.
Citera
2018-07-02, 16:27
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15926536
Kommer Saudiarabien driva oljepriset nedåt nu?

En finansskribent baserad i mellanöstern tror det: https://www.khaleejtimes.com/busines...onomics-of-oil

Jag har följt skribenten ganska länge och han har en god träffsäkerhet om de stora svängningarna i ekonomin. Förutsägelser om BOJs förmåga att hålla ned yenen har dock inte stämt riktigt.

Jag tycker hans artikel är ganska bra ur ett långsiktigt perspektiv. Det han skriver om är ju vad som möjligtvis kommer ske på 10-30 års sikt, inte aktuellt för mig jag är mer intresserad av vad vi står nästa månad. Men tack ändå, det var intressant läsning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback