Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-23, 13:48
  #1
Medlem
Jag har jobbat flera år inom den kommunala psykiatrin som boendestödjare och då jag vet att flera andra här på FB har liknande yrkeserf så tänkte jag att denna tråd skulle kunna vara intressant.

Jag jobbade på gruppboenden och det finns vissa aspekter som jag tycker är problematiska.

1) Den yrkesmässiga hierarkin.
Då denna typ av arbetsplatser är kvinnodominerade så tenderar också typiska kvinnliga ideal predominera, dvs hur de boende ska leva/mathållning/aktiviteter osv.
manlig personal har ofta inget att säga till och är ofta syndabockar när något inte fungerar. Manliga vikarier står lägst i hierarkin och vissa kvinnliga vikarier favoriseras och får jobba hur mycket som helst, oberoende av utb/erf.

2) Intrigerna/skitsnacket/gnällandet.
Ofta är den ordinerade personalen begränsad i sin makt, speciellt ndg kommunala boenden, och när de är underordnade landsting.
Denna maktlöshet leder ofta till att man försöker kontrollera varandra, hitta småfel, snacka skit, osv. allt uttryck för att man mår dåligt (privat) känner sig maktlös/underbetald (yrkesmässigt).

3) Svaga och otydliga chefer.
Chefens roll i denna problematik är förstås central, och om chefen är en svag chef, som är otydlig i sin roll, som särbehandlar/favoriserar är det ännu värre.
Regler, oskrivna sådana, gäller för vissa inte för andra. Vissa större fel kan man se mellan fingrarna på, andra slår man ned på.

Sedan är det omstrukturering och ändringar fram och tillbaka som är som ett överlappande bara, man sopar större brister under mattan.
Ändringarna är ofta för att göra läger X och läger Y nöjda för stunden.

4) Den formella strukturen är det enda viktiga.
Att visa upp en formell, regelmässig, välfungerande struktur är det viktiga.
Att ha ett bra bemötande mot brukarna, att ta fram deras inneboende kapacitet till en förbättrad hälsa är ointressant. Man vill helst göra sig av med vikarier som är omtyckta av brukarna. Det kan ju inte vara hälsosamt för dem att ha förbilder (spec. manliga sådana).

Ja, det är ex på den problematik som finns inom psykiatrin och andra vårdyrken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback