Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-23, 00:24
  #1
Medlem
fukens avatar
Tjaba!

Jag har påbörjat en utbildning för ett Bachelor's Degree på ett community college i CA, USA. Jag har nästan avslutat en termin och jag har snålt på pengar. Kommer precis klara terminen men jag kom att tänka på hur detta kommer funka när jag måste byta till ett University.
Jag fick 55 000 kr per termin av csn och det står på deras hemsida att man kan få max typ 78 000 kr eller något sånt. Alla säger att University's är asdyra så hur kommer det att funka egentligen?
Just nu betalar jag $208 per unit. Är egentligen $20 per unit men jag måste betala en så kallad "out of state tuition" vilket gör det mycket dyrare. Mina frågor är:

Hur mycket måste man betala för ett university? Får om man betala "out of state tuition" där också? I så fall, hur klarar ni det? Det blir ju asdyrt då väl?

Vilka stipendier kan man söka (både svenska och engelska)? Kan man söka amerikanska studiestöd/bidrag?

Jag har blivit informerad att man kan söka ett speciellt jobbvisum efter ett år som göra att man kan jobba men det är bara vid förlust av sponsring (t.ex om föräldrarna förlorar jobbet). Kan man fuska till sig ett sånt? Är det svårt att få?

Vilka genrella jobbmöjligheter finns det (förutom att jobba olagligt)?


Tack på förhand för alla svar !!
Citera
2008-10-23, 06:56
  #2
Medlem
Ja, du far nog rakna med att betala out-of-state tuition om du inte har bott dar en langre period (tror det ar ett ar, men det kan nog skilja sig fran state till state). Mitt tips ar att kolla runt pa antingen state universities (lite mindre kanda state universities i billigare stater) eller vissa private universities. IBS-education.se tror jag har natt slags "partnership" med ett antal public universities och nagra private, men kvaliteten pa just dom kan vara nagot lite under standard tyvarr.

Ansok om merbidragslan for utlandsstudier sa du far fullt ut, 76 000 ca. Rakna med att aka hem under sommaren och jobba/bo hemma och spara om du inte kan fa jobba pa campus/annat. Du kan ju kanske fundera pa att stanna en tid till pa ditt community college och ta reda pa nar du kan raknas som en resident, och darefter transfera till nagot av cali state universiteten?
Citera
2008-10-23, 07:15
  #3
Medlem
Först, i Kalifornien går det inte att räknas som instate om man har F1 eller J1 visum så det är bara att glömma.

Jag har ingen jättebra aning om hur man söker college men jag antar att du inte skrivit SAT och att du antagligen sökt genom något företag. Har du bra betyg och så kan du ju alltid komma in på ett college som kanske ger dig visst ekonomiskt stöd, men det är ju sådant som kräver en del arbete...
Citera
2008-10-23, 09:05
  #4
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkuz
Rakna med att aka hem under sommaren och jobba/bo hemma och spara om du inte kan fa jobba pa campus/annat.

Jobba i USA på ett studentvisum? Är det överhuvudtaget tillåtet? Måsta man inte ha arbetstillstånd och hela baletten?
Citera
2008-10-23, 19:17
  #5
Medlem
fukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Jobba i USA på ett studentvisum? Är det överhuvudtaget tillåtet? Måsta man inte ha arbetstillstånd och hela baletten?

Du kan jobba on campus men det ar typ allt du kan. Annars maste du ha ett sant dar spec. visum.
Citera
2008-11-19, 21:54
  #6
Medlem
sourds avatar
Jag ska börja på college i New York nästa höst men jag har inte bestämt mig om jag vill gå i en privat skola eller en public. Gör jag ett dåligt val om jag väljer privat, jag tänker främst på hur folk ser på utbildningen. Här i USA är det ju mycket "finare" och bättre/lättare att få jobb om man har gått i privat skola, är det någon som tänker på detta i Sverige eller är det prestigefyllt nog med att ha gått på college i New York? Vill veta om det verkligen är värt de extra 200.000 kronorna om året.
Citera
2008-11-19, 22:03
  #7
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourd
Jag ska börja på college i New York nästa höst men jag har inte bestämt mig om jag vill gå i en privat skola eller en public. Gör jag ett dåligt val om jag väljer privat, jag tänker främst på hur folk ser på utbildningen. Här i USA är det ju mycket "finare" och bättre/lättare att få jobb om man har gått i privat skola, är det någon som tänker på detta i Sverige eller är det prestigefyllt nog med att ha gått på college i New York? Vill veta om det verkligen är värt de extra 200.000 kronorna om året.

Du ska plugga i USA för att få jobb i Sverige? Right. Hoppas du har riktigt bra motiv. Lite mer info hade varit på sin plats, kan jag känna. Vad ska du plugga, vad vill du jobba med? Jag menar, asfaltsläggning kan du lika gärna lära dig här hemma.
Citera
2008-11-19, 22:35
  #8
Medlem
sourds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Du ska plugga i USA för att få jobb i Sverige? Right. Hoppas du har riktigt bra motiv. Lite mer info hade varit på sin plats, kan jag känna. Vad ska du plugga, vad vill du jobba med? Jag menar, asfaltsläggning kan du lika gärna lära dig här hemma.

Jag bor i USA för tillfället, kommer flytta tillbaka till Sverige. Jag vet inte vad jag vill göra, därför ska jag plugga liberal arts.

Public or private, does it matter in Sweden?
Citera
2008-11-20, 00:12
  #9
Medlem
Det lär ju spela mindre roll i Sverige än i USA iaf. Men visst, om det är ett känt skitcreddigt universitet så är det ju alltid bättre. Nu vet jag iofs inte vad liberal arts är för något riktigt, men om det är typ humaniora eller något sådant så lär det ju spela mindre roll vilket universitet man läst det på än om det varit typ ekonomi.

För övrigt blir jag nyfiken på vad liberal arts är för något? Det lät intressant.
Citera
2008-11-20, 00:24
  #10
Medlem
sourds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe-man
Det lär ju spela mindre roll i Sverige än i USA iaf. Men visst, om det är ett känt skitcreddigt universitet så är det ju alltid bättre. Nu vet jag iofs inte vad liberal arts är för något riktigt, men om det är typ humaniora eller något sådant så lär det ju spela mindre roll vilket universitet man läst det på än om det varit typ ekonomi.

För övrigt blir jag nyfiken på vad liberal arts är för något? Det lät intressant.

Det är väl en utbildning för oss som inte vet vad vi vill göra när vi blir stora..

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.britannica.com/EBchecked/topic/339020/liberal-arts
In modern colleges and universities the liberal arts include the study of literature, languages, philosophy, history, mathematics, and science as the basis of a general, or liberal, education. Sometimes the liberal-arts curriculum is described as comprehending study of three main branches of knowledge: the humanities (literature, language, philosophy, the fine arts, and history), the physical and biological sciences and mathematics, and the social sciences.
Citera
2008-11-20, 00:27
  #11
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe-man
Det lär ju spela mindre roll i Sverige än i USA iaf. Men visst, om det är ett känt skitcreddigt universitet så är det ju alltid bättre. Nu vet jag iofs inte vad liberal arts är för något riktigt, men om det är typ humaniora eller något sådant så lär det ju spela mindre roll vilket universitet man läst det på än om det varit typ ekonomi.

För övrigt blir jag nyfiken på vad liberal arts är för något? Det lät intressant.

En grej jag brukar göra när jag känner en stark nyfikenhet inför något, är fråga min gode vän Wikipedia. Kanske något du borde inkorporera i din värld?

sourd: Nu är ju inte jag rekryterare eller nåt, men jag kan inte tänka mig att särskilt många arbetsgivare faktiskt bryr sig om att kolla public/private och dessutom lägger något i det. Därmed inte sagt att det inte kan spela roll; allt beror på, för det första, din egen price elasticity of demand för utbildningen i fråga, och vilken sorts jobb/arbetsgivare du har att göra med. Försök tänka dig en rekryterare, i Sverige, som ofta rekryterar unga amerikaner som pluggat "jag vet inte vad jag vill bli"-ämnen. Jag vet inte vem det skulle vara, men den personen är väl den du vill undvika om du väljer det snålare alternativet.

Ännu klarare skulle det dock kunna bli om du slängde upp vilka skolor det handlar om. Ja, inte för mig då, men kanske för forumets amerikofiler.
Citera
2008-11-20, 01:05
  #12
Medlem
Jag är skeptisk till hur värdefull en liberal arts-examen är i Sverige dock. Det verkar som att svenskar är mycket mer intresserade av "hårda ämnen" än "mjuka" när det gäller arbetsmarknaden...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback