Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-21, 21:34
  #1
Medlem
Åkte till siba idag och var helt inställt på en Philips 32PFL5522D för ca 5000kr. Jag frågade vad de tyckte om tvn och om det fanns något bättre alternativ enligt dem och han tyckte jag skulle välja en lite dyrare tv så vi kollade på Philips 32PFL5403D istället och som han sa, bilden såg skarpare ut och svärtan var bättre så jag slog till på den för 6000kr, men när jag kommer hem o kollar prisjakt nu så ser jag att den kostar som billigast 100kr mindre än den tvn jag tänkte ta från början. Har siba lurat mig? Jag kollade ju med egna ögon och höll med om att den dyrare 32PFL5403D hade bättre bild så det är möjligt att jag fått en lika bra eller bättre tv men dom har tagit 1000kr mer än andra för den?

Länk till båda tv:

Den jag tänkte ta från början:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=161298

Den jag valde:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304152
Citera
2008-10-21, 21:36
  #2
Medlem
berntzies avatar
Lär dig kolla prisjakt innan du köper hemelektronik. Låt det här bli en läxa för dig. Har du inte öppnat tv förpackningen kan du alltid gå tillbaka och lämna tillbaka det du köpt.

Gör det och spara en tusing i detta fallet.
Citera
2008-10-21, 21:40
  #3
Medlem
Jag, en stekares avatar
du kan ju kolla upp om det finns någon fysisk butik i närheten som säljer TVn billigare. Då borde du kunna åberopa någon slags lägsta-pris-garanti.
Citera
2008-10-21, 22:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berntzie
Lär dig kolla prisjakt innan du köper hemelektronik. Låt det här bli en läxa för dig. Har du inte öppnat tv förpackningen kan du alltid gå tillbaka och lämna tillbaka det du köpt.

Gör det och spara en tusing i detta fallet.

Tack för tipset men jag kollar alltid prisjakt innan jag gör något misstag. Jag var som sagt säker på vilken tv jag ville ha men ändrade mig i butiken eftersom den andra verkade bättre. Kollade prisjakt direkt jag kom hem innan jag öppnade kartongen så inget misstag ännu, bara lite tråkigt.
Citera
2008-10-21, 23:20
  #5
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag, en stekare
du kan ju kolla upp om det finns någon fysisk butik i närheten som säljer TVn billigare. Då borde du kunna åberopa någon slags lägsta-pris-garanti.

Man kan ju inte bara "åberopa någon slags lägsta-pris-garanti". Det är något som butikerna själva väljer att använda sig utav.
Citera
2008-10-21, 23:23
  #6
Medlem
Magnums avatar
Sen kan du aldrig lita på bilden i butiken. Det mixtras med inställningar, kablar mm för att de med bäst förtjänst ska få finare bild.
Citera
2008-10-21, 23:25
  #7
Medlem
I så fall har jag blivit riktigt hustlad. Men vad jag har hört så ska det vara en bra tv.
Citera
2008-10-21, 23:45
  #8
Medlem
Jag, en stekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Man kan ju inte bara "åberopa någon slags lägsta-pris-garanti". Det är något som butikerna själva väljer att använda sig utav.


ja, men det det var sibas eventuella garanti jag syftade på.
Citera
2008-10-23, 07:09
  #9
Medlem
GaletAnonyms avatar
Du har öppet köp på allt du köper förutom vissa undantag(film, spel, underkläder, bläckpatroner till skrivare osv, där måste plomberingen vara obruten). För att uttöva den rätten krävs att varan samt förpackningen är i väsentligen oförändrat skick och att du lämnar tillbaka den senast 14 dagar efter att du mottagit varan.
Citera
2008-10-24, 00:01
  #10
Medlem
_Archs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Du har öppet köp på allt du köper förutom vissa undantag(film, spel, underkläder, bläckpatroner till skrivare osv, där måste plomberingen vara obruten). För att uttöva den rätten krävs att varan samt förpackningen är i väsentligen oförändrat skick och att du lämnar tillbaka den senast 14 dagar efter att du mottagit varan.

Det du hänvisar till är distansavtalslagen och gäller inte i butiker (däremot vid t.ex. telefonförsäljning och internethandel). Konsumentköplagen (som reglerar köp i fysisk butik av privatperson) reglerar inte rätt till öppet köp och således har en butik rätt att neka så kallat "öppet köp". Siba däremot (som så många andra elektronikbutiker) lämnar enligt sin hemsida 30 dagars öppet köp vid obruten förpackning.

/Påläst
Citera
2008-10-24, 01:46
  #11
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag, en stekare
ja, men det det var sibas eventuella garanti jag syftade på.


siba har ingen lägsta prisgaranti överhuvudtaget
Citera
2008-10-24, 02:17
  #12
Medlem
Alla större kedjor har väl öppet köp vid obruten förpackning (så länge man inte köpt något på rea).

Jag tycker du ska ringa och säga till Siba precis som det är, du har hittat TV:n billigare på prisjakt, så antingen så kommer du och lämnar tillbaka TV:n och får tillbaka pengarna, eller så får du den till prisjakt-priset.

Är de smarta så väljer de det andra alternativet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback