Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-21, 20:24
  #1
Medlem
bramseruds avatar
Har tänkt på att när jag kör hantelrodd så tappar jag lätt skulderbladet som inte aktivt tränas. Alltså; om jag ror med höger hand så sjunker jag med bröstet på vänster sida med följd att vänster skulderblad "pekar upp i luften" <--- nu överdriver jag, men jag tycker ändå att det känns som ett problem.

Min fråga, vad kan jag göra åt problemet, känns som att rodd med breda grepp skulle kunna vara övningar för att stärka upp?
Citera
2008-10-21, 20:28
  #2
Medlem
Axons avatar
Genom att stärka upp axeln stabiliserande muskulatur samt omkringliggande scapulastabiliserande muskulatur för att ge axelns ett bra rörelsemönster.

De muskler du primärt ska fokusera på är m. serratus anterior och m. trapezius pars ascendens. Samspelet mellan dessa två muskler är oerhört viktigt att få till.

Förutom dessa så är generell träning med korrekt teknik av övrig ryggmuskulatur mkt viktigt.

Mvh Axon
Citera
2008-10-21, 20:35
  #3
Medlem
bramseruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Genom att stärka upp axeln stabiliserande muskulatur samt omkringliggande scapulastabiliserande muskulatur för att ge axelns ett bra rörelsemönster.

De muskler du primärt ska fokusera på är m. serratus anterior och m. trapezius pars ascendens. Samspelet mellan dessa två muskler är oerhört viktigt att få till.

Förutom dessa så är generell träning med korrekt teknik av övrig ryggmuskulatur mkt viktigt.

Mvh Axon

Övningsförslag?
Citera
2008-10-21, 21:33
  #4
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bramserud
Övningsförslag?
Vet inte om de finns på google men diamanten är en grym övning. Har de i mina axelrehabböcker, kanske kan ta ett foto och skanna in

Eller de e kanske olagligt?
Citera
2008-10-21, 21:48
  #5
Medlem
bramseruds avatar
hmm diamanten har jag aldrig hört talas om. Låter iaf spännande
tror nog desvärre att det inte är helt ok att lägga upp kopierat material.

Lurade lite på om http://www.exrx.net/WeightExercises/...lderRaise.html skulle kunna vara en bra övning. Man skulle kanske kunna översätta den övningen till någon form av pikerad armböj!?
Citera
2008-10-21, 21:55
  #6
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bramserud
hmm diamanten har jag aldrig hört talas om. Låter iaf spännande
tror nog desvärre att det inte är helt ok att lägga upp kopierat material.

Lurade lite på om http://www.exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.html skulle kunna vara en bra övning. Man skulle kanske kunna översätta den övningen till någon form av pikerad armböj!?
Den e bra för serratus och rörelsen du gör (skuldersänkningen) i början av ett latsdrag tränar trapezius pars ascendens riktigt bra.
Citera
2008-10-21, 22:09
  #7
Medlem
bramseruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Den e bra för serratus och rörelsen du gör (skuldersänkningen) i början av ett latsdrag tränar trapezius pars ascendens riktigt bra.
trapezius pars ascendens = nedre delen av trapezius ?

sweet, känns som att det finns lite att fokusera på. Har inte kört så mkt latsdrag senaste tiden; har kört mer chins. <--- borde ju fokusera på ett liknande sätt. Samtidigt har jag dock gått upp i vikt så jag har tappat lite teknik & repetioner i chinsen ---> har antagligen fått sämre kontakt i ryggen, lyft mer med armarna tror jag.

tack för tipsen iaf
Citera
2008-10-21, 22:24
  #8
Medlem
Axon,

om man har utstående skulderblad hur tycker du man bör lägga upp träningen för att åtgärda det problemet? Alltså utöver den vanliga träningen. Finns det vissa övningar man absolut måste undvika och - framförallt - vilka övningar tror/vet du skulle bidra till att vika in skulderbladen.

Det skulle verkligen uppskattas ifall du la upp ett litet schema som man antingen lägger på en enskild träningsdag eller som man kan "baka in" i sitt dagliga träningsschema.

mvh edyll
Citera
2008-10-21, 22:26
  #9
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bramserud
trapezius pars ascendens = nedre delen av trapezius ?

sweet, känns som att det finns lite att fokusera på. Har inte kört så mkt latsdrag senaste tiden; har kört mer chins. <--- borde ju fokusera på ett liknande sätt. Samtidigt har jag dock gått upp i vikt så jag har tappat lite teknik & repetioner i chinsen ---> har antagligen fått sämre kontakt i ryggen, lyft mer med armarna tror jag.

tack för tipsen iaf
Ja chins brukar inte bli särskilt bra övning för just dessa muskler utan de blir mer nån gungande rörelse för hela överkroppen
Citera
2008-10-21, 22:27
  #10
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edyll
Axon,

om man har utstående skulderblad hur tycker du man bör lägga upp träningen för att åtgärda det problemet? Alltså utöver den vanliga träningen. Finns det vissa övningar man absolut måste undvika och - framförallt - vilka övningar tror/vet du skulle bidra till att vika in skulderbladen.

Det skulle verkligen uppskattas ifall du la upp ett litet schema som man antingen lägger på en enskild träningsdag eller som man kan "baka in" i sitt dagliga träningsschema.

mvh edyll
Det beror lite på om det beror på ett s.k riktigt scapulae alata (en förlamning av nervus thoracicus longus C5-C7) eller om det beror på muskulär imbalans. Dock mycket mer vanligt med en muskulär imbalans men jag hittade diagnosticerade en scapulae alata senast förra veckan så de finns

Att få reda på det via internet är rätt svårt

/Axon
Citera
2008-10-23, 17:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Det beror lite på om det beror på ett s.k riktigt scapulae alata (en förlamning av nervus thoracicus longus C5-C7) eller om det beror på muskulär imbalans. Dock mycket mer vanligt med en muskulär imbalans men jag hittade diagnosticerade en scapulae alata senast förra veckan så de finns

Att få reda på det via internet är rätt svårt

/Axon


Jo visst kan det bero på en förlamning. Men om vi utgår från att det inte är det som är orsaken. HUR skulle du då lägga upp ett schema för att bota problemet.

citerar mig själv: "om man har utstående skulderblad hur tycker du man bör lägga upp träningen för att åtgärda det problemet? Alltså utöver den vanliga träningen. Finns det vissa övningar man absolut måste undvika och - framförallt - vilka övningar tror/vet du skulle bidra till att vika in skulderbladen.

Det skulle verkligen uppskattas ifall du la upp ett litet schema som man antingen lägger på en enskild träningsdag eller som man kan "baka in" i sitt dagliga träningsschema.
"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback