2011-11-25, 05:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drakflygare
Tja. Ursäkta om jag öppnar en gammal tråd.

Vill veta ifall det fortfarande inte är några problem att åka utomlands när man har fått övervakning? Jag har precis fått övervakning och jag ska tydligen underkasta min en drogbehandling också. Annars får jag 3 månader fängelse. Jag var på första mötet idag men jag vågade inte fråga någonting om detta.

Tänkte att jag åker dit nu när jag ska dit. Sen när jag är där, innan nästa möte påbörjas, så ringer jag den kontaktperson jag har där och förklarar läget och att jag var rädd för att de skulle sätta någon sorts rödflagg på mig om jag frågade. Har trots allt betalat massa pengar för resan och den är inte ombokningsbar eller någonting liknande. Jag är alltid skötsam annars och självklart kommer jag hålla kontakt med min övervakare därifrån om hon så önskar. Det gäller en månads resa.

Är det stor chans att jag hamnar raka vägen i finkan när jag kommer tillbaka?
När skall behandlingen påbörjas?

Normalt krävs det mer än att man missar något besök på frivården för att ett straff skall omvandlas till fängelse.

Att utebli från planerad behandling kan däremot betraktas som avvikelse beroende på om du har kontraktsvård och hur villkoren ser ut -- dvs om behandlingen utgör själva fängelsedelen eller inte, om det är villkorat så.
Citera
2011-11-25, 06:42
Medlem
drakflygares avatar
Villkorligt har jag på 3 år om du menar det.

Fast jag är också dömd till att underkasta mig den drogbehandling som jag ska få. Det är att jag typ ska börja kissa då alltså. Men om jag är ren när jag kommer hem borde de ju kunna vara nöjda tycker man
Citera
2011-11-25, 07:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Villkorligt har jag på 3 år om du menar det.

Fast jag är också dömd till att underkasta mig den drogbehandling som jag ska få. Det är att jag typ ska börja kissa då alltså. Men om jag är ren när jag kommer hem borde de ju kunna vara nöjda tycker man

Nja, du kan ju ha drogat en hel del på en månad utan att det syns på UP när du kommer hem. Det beror ju på vad du petar i dig.

Skall du lämna UP varje dag - högre risk för att de omvandlar. Glesare - lägre risk.

Är det enbart UP så är risken lägre än om det är ren behandlingsinsats kopplat till insatsen, men läs i domen så ser du hur stort tryck de har lagt på behandlingen.

Min erfarenhet är att du hinner upp i nämnden ett par gånger minst innan det blir fängelse.

Så här säger KVV om misskött övervakning;

Citat:
Om man inte sköter sin övervakning
Personen måste träffa frivården
och sin lekmannaövervakare
när de har bestämt det.
Personen måste också göra det som domstolen
eller övervakningsnämnden har bestämt.

Om någon inte sköter sin övervakning
så får övervakningsnämnden veta det.
Övervakningsnämnden kan besluta
att personens frivård blir längre
och att personen måste träffa sin övervakare oftare.
De kan också besluta
att personen måste få behandling
för till exempel droger.
Nämnden kan också ge en varning.

Om en person fortfarande inte sköter sin frivård
kan åklagaren få veta det.
Då kan personen få en ny rättegång
och bli dömd till fängelse i stället.
http://www.kvv.se/sv/Anhorigsidor-fr...-av-pafoljden/
Citera
2011-11-28, 21:19
Medlem
drakflygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nja, du kan ju ha drogat en hel del på en månad utan att det syns på UP när du kommer hem. Det beror ju på vad du petar i dig.

Skall du lämna UP varje dag - högre risk för att de omvandlar. Glesare - lägre risk.

Är det enbart UP så är risken lägre än om det är ren behandlingsinsats kopplat till insatsen, men läs i domen så ser du hur stort tryck de har lagt på behandlingen.

Min erfarenhet är att du hinner upp i nämnden ett par gånger minst innan det blir fängelse.

Så här säger KVV om misskött övervakning;

http://www.kvv.se/sv/Anhorigsidor-fr...-av-pafoljden/

Vi får med andra ord helt enkelt se vad som händer dårå. Känns ju lite sorgligt dock tycker jag ju om jag skulle förlora jobbet nu när jag kommer hem på grund av fängelse, men jag kan bara inte välja bort den här resan.

Min enda fråga är väl egentligen om det automatiskt är flygblockad på en om man har skyddstillsyn?
Citera
2011-12-01, 19:24
Medlem
Citat:
V
Min enda fråga är väl egentligen om det automatiskt är flygblockad på en om man har skyddstillsyn?
Nej men du kan få problem med att få ut ett pass om du inte har ett redan, det går nämligen alltid en förfrågan till frivården innan du får ett nytt pass (aldrig att de ger ett ok för ett pass så att du kan åka till t.ex. Thailand och knarka).

Har du fått föreskrifter om drogavvänjande behandling och drar iväg utomlands så finns det ingen förutsättning för fortsatt behandling och skyddstillsyn => frivården tar ärendet till övervakningsnämnden som beslutar om att det skall skickas tillbaka till rätten => det villkorliga straffet blir ett fängelsestraff.

Att du bara sticker iväg och sen ringer från utlandet är knappast en förmildrande omständighet... räkna med att polisen tar dig när du landar på Arlanda vid hemkomst.
Citera
2012-02-19, 23:09
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Hur gick det?
Citera
2012-04-06, 11:38
Medlem
roflcakes avatar
Citat:
Vi får med andra ord helt enkelt se vad som händer dårå. Känns ju lite sorgligt dock tycker jag ju om jag skulle förlora jobbet nu när jag kommer hem på grund av fängelse, men jag kan bara inte välja bort den här resan.

Hur gick det?!?!?

Jag har skyddstilsyn och en väntandes rättegång som händer någon gång under slutet av sommaren, kan jag bara hoppa på ett plan nu och dra till thailand?
Senast redigerad av roflcake 2012-04-06 kl. 11:56.
Citera
2012-04-07, 00:03
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcake
Hur gick det?!?!?

Jag har skyddstilsyn och en väntandes rättegång som händer någon gång under slutet av sommaren, kan jag bara hoppa på ett plan nu och dra till thailand?
får man fråga vad det gäller, samt stor risk att du åker dit?
Citera
2012-04-10, 10:31
Medlem
roflcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
får man fråga vad det gäller, samt stor risk att du åker dit?

Har nu villkorlig för bedrägeri, narkotika innehav och bil stöld. Skulle egentligen blivit av med min skyddstillsyn nu men missade det mötet så ska in nu hos nämnden på möte. Sen väntar jag rättegång någon gång efter sommaren för narkotika innehav igen (52g hasch 12g tjack)
Citera
2012-04-16, 23:16
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
ah ok.. blir nog 2 mån på kåken för din del.. 2 år under marken annars.
Citera
2012-04-16, 23:25
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
dubbel
Citera
2012-05-13, 08:41
Medlem
Delta8s avatar
Jaaa! Hur gick det?

Har själv skyddstillsyn med övervakning, och funderar på en resa utomlands, fick tidigare av min övvervakare 2 veckor, vilket jag va borta utom några problem. Men vad jag undrar är kan jag åka UTAN att behöva säga något till min övervakare?? Med andra ord finns det något reseförbjud när jag ska gå förbi passkontrollet??

Eller så är att jag kan bara åka utan problem då detta är inget de kan se på passkontrollet???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in