Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-21, 13:26
  #1
Medlem
Som rubriken lyder.. hur länge ska man koka morötter om man vill ha dem så där härligt mjuka?
Citera
2008-10-21, 13:30
  #2
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uturn
Som rubriken lyder.. hur länge ska man koka morötter om man vill ha dem så där härligt mjuka?
Det beror förståss på storleken, åldern och hur mycket du har finfördelat dem, eller hur?

~Paul~
Citera
2008-10-21, 13:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det beror förståss på storleken, åldern och hur mycket du har finfördelat dem, eller hur?

~Paul~

hehe sant.. dem är i alla fall relativt färska.. jag har hackat ner dem till 1 cm i diameter och dem är ungefär 0,5 cm tjocka... hur länge ska ja koka dem då?
Citera
2008-10-21, 13:34
  #4
Medlem
Androass avatar
Ångkoka dem så behåller de smaken.
Citera
2008-10-21, 13:34
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Om du har skivat dem - 20 -25 minuter brukar vara lagom. Jag skalar, skivar och sätter igång koket när jag har satt på potatisen. Då blir det bra.

Vill du ha dem väldigt mjuka, förläng koktiden med sisådär 10 minuter.
Citera
2008-10-21, 13:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om du har skivat dem - 20 -25 minuter brukar vara lagom. Jag skalar, skivar och sätter igång koket när jag har satt på potatisen. Då blir det bra.

Vill du ha dem väldigt mjuka, förläng koktiden med sisådär 10 minuter.

oj då.. så länge.. trodde jag inte. aja då får jag väl sätta igång nu
Citera
2008-10-21, 14:12
  #7
Medlem
trovallas avatar
Ångkoka som någon sade, och inte stormkoka för då försvinner ju roliga vitaminer man vill ha =)
Citera
2008-10-21, 14:47
  #8
Medlem
Dennos avatar
Eller så gör du så att du tar en tandpetare och känner på dom då och då. Så kan du själv avgöra när du tycker att tuggmotståndet verkar ok.
Citera
2008-10-21, 15:05
  #9
Medlem
dePauls avatar
OK, då förstår jag bättre. Visst kan du göra som föregående talare säger men vill du ha det absolut bästa resultatet så gör du såhär:

Ta fram en stekpanna och lägg i en smörklick. Salta och peppra med vitpeppar i klicken. Hetta upp pannan på 4:an tills smöret tystnar. Skvätt i lite citronsaft och lägg i morotsringarna. När alltsammans har tystnat igen så slänger du i en nypa socker.

Smörfräs nu morotsringarna tills de är nästan mjuka. Ta av dem sedan, lägg på ett lock och låt dem vila i ca 7 minuter. Klart att servera.

~Paul~
Citera
2008-11-18, 02:19
  #10
Medlem
Jag säger som min mentor: "Tills de är klara". Och det är det du ska gå på. Smaka på morötterna. De ska fortfarande ha lite bit i.
Citera
2008-11-18, 16:13
  #11
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, då förstår jag bättre. Visst kan du göra som föregående talare säger men vill du ha det absolut bästa resultatet så gör du såhär:

Ta fram en stekpanna och lägg i en smörklick. Salta och peppra med vitpeppar i klicken. Hetta upp pannan på 4:an tills smöret tystnar. Skvätt i lite citronsaft och lägg i morotsringarna. När alltsammans har tystnat igen så slänger du i en nypa socker.

Smörfräs nu morotsringarna tills de är nästan mjuka. Ta av dem sedan, lägg på ett lock och låt dem vila i ca 7 minuter. Klart att servera.

~Paul~

Det här påminner om ett recept jag brukar använda, men jag river citronskal över. Det får gärna vara minimorötter om man får tag på det.
Citera
2011-05-15, 18:03
  #12
Medlem
Lys avatar
Jag tycker tio min är lagom, om morötterna är skurna i bitar som är ca en till två cm långa. Vill ha kvar lite tuggmotstånd. Man kan såklart koka längre, det beror på vad man vill uppnå och morötternas kvalitet. Just så här års verkar de inte vara nåt vidare, Under sensommaren och hösten brukar man kunna hitta bra morötter. Jag har koll på det här, samt vad de kostar, jag tycker om morötter... Men en varning: ha inte för mycket morötter i grytor, soppor ( om det inte är en morotssoppa alltså ), de kan ge lite fadd smak åt det hela. Annars duger morötter till mycket. En sockerbit i kokvattnet tar fram mer av morötternas egen sötma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback