Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-20, 16:40
  #1
Medlem
Skulle behöva lite hjälp av någon kunnig godhjärtad människa..
Det e så att jag har lyckats spela sönder delningsfiltrena i mina högtalare och skulle behöva tips på va jag ska köpa för nya.
Jag e inte allt för kräsen och vill inte upnå det perfekta ljudet på något sätt då jag vet att det krävs massor av mätningar och liknande för det.
Jag anser inte heller att jag har kunskapen för att bygga ihop ett eget delningsfilter utan behöver helt enkelt hjälp med att hitta ett som passar någotlunda till dom högtalare jag har.
Högtalarna är ett par dubbla 12" Veres audio 122 Basar, ett mellanregister med namnet veres m55 och en diskant twetter som jag inte hitta nån info om. Skriver in den info jag fått fram om elementen neranför och hoppas att någon kan ge mig något tips..

Basarna:
1,5-tums talspole. Impedans 4ohm. Känslighet 92dB. Frekvensomfång 25Hz-2,5kHz.
Effekttålighet 240W max. 120W RMS. 30 oz magnet.
Monteringshål 280mm. Monteringsdjup 116mm. Magnetdiameter 120mm. Vas 150 liter. Fs 25Hz. Qts 0,86. BL 7,72.

Mellanregister:
5,25-tums hifi-mellanregister.
Polypropylenmembran. Foamupphängning.
Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Frekvensomfång 75Hz-10kHz.
Effekttålighet 160W max. 80W RMS.
Monteringshål 122mm. Monteringsdjup 60mm. Magnetdiameter 80mm.
Vas 6liter. Fs 75Hz. Qts 0,89.


Förstärkare: Technics SU-v620 2x80w 8ohm 2x100w 4ohm
Citera
2008-10-20, 19:53
  #2
Medlem
Jag, en stekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlabby
Skulle behöva lite hjälp av någon kunnig godhjärtad människa..
Det e så att jag har lyckats spela sönder delningsfiltrena i mina högtalare och skulle behöva tips på va jag ska köpa för nya.
Jag e inte allt för kräsen och vill inte upnå det perfekta ljudet på något sätt då jag vet att det krävs massor av mätningar och liknande för det.
Jag anser inte heller att jag har kunskapen för att bygga ihop ett eget delningsfilter utan behöver helt enkelt hjälp med att hitta ett som passar någotlunda till dom högtalare jag har.
Högtalarna är ett par dubbla 12" Veres audio 122 Basar, ett mellanregister med namnet veres m55 och en diskant twetter som jag inte hitta nån info om. Skriver in den info jag fått fram om elementen neranför och hoppas att någon kan ge mig något tips..

Basarna:
1,5-tums talspole. Impedans 4ohm. Känslighet 92dB. Frekvensomfång 25Hz-2,5kHz.
Effekttålighet 240W max. 120W RMS. 30 oz magnet.
Monteringshål 280mm. Monteringsdjup 116mm. Magnetdiameter 120mm. Vas 150 liter. Fs 25Hz. Qts 0,86. BL 7,72.

Mellanregister:
5,25-tums hifi-mellanregister.
Polypropylenmembran. Foamupphängning.
Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Frekvensomfång 75Hz-10kHz.
Effekttålighet 160W max. 80W RMS.
Monteringshål 122mm. Monteringsdjup 60mm. Magnetdiameter 80mm.
Vas 6liter. Fs 75Hz. Qts 0,89.





Förstärkare: Technics SU-v620 2x80w 8ohm 2x100w 4ohm

Det är mycket enklare om du kan få någon slags info från de gamla delninsgfilterna. kondensatorernas kapacitans brukar vara angiven, ibland är diskanten dämpad med resistorer. Antalet spolar och kondensatorer avslöjar brantheten på filtret.

Vill du strunta i allt det och bara tillverka ett filter som gör att elementen håller, så skulle jag rekommendera delninsgfrekvenserna 800 Hz och 4000 Hz, vardera med 12/dB/oktav (2:a ordningensfilter). Hur du ska räkna ut dessa värden får du googla.
Citera
2017-11-19, 22:09
  #3
Medlem
Ledsen för necropost, men har samma gamla subbasar och tänkte göra en aktiv baslåda till min blåtandshögtalare. Dock verkar jag behöva ett värde på Qtc för att kunna räkna fram en låda.
Som ni förstår så funkar inte badkarsvolym för mitt ändamål.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback