Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-19, 21:27
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Hejsan! Jag köpte tidigare ikväll en hel djupfryst lax som jag tänkte laga i ugnen ikväll. I min iver över att tina den slängde jag i den i lite varmvatten, med plastpåsen kvar runt.

Efter kanske 20 minuter kom jag på att den antagligen ändå inte blir tillräkligt tinad ikväll, så jag tog ur den ur vattnet och lade den i kylen, så att jag kan laga den imorrn efter jobbet.

Nu till frågan; tror ni att den kan bli dålig av att jag lade den i varmvatten innan jag lade in den i kylen? Och hur gör ni om ni ska tina fisk snabbt? Micron funkar inte bra tycker jag.
Citera
2008-10-19, 22:00
Medlem
rayraviolis avatar
Ska inte vara någon fara. Man ska helst tina upp i kylen, i nödfall går det bra att lägga ner fisken i kallt vatten (i påse). Aldrig varmt vatten, och absolut inte i micron.
Citera
2008-10-19, 22:03
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ska inte vara någon fara. Man ska helst tina upp i kylen, i nödfall går det bra att lägga ner fisken i kallt vatten (i påse). Aldrig varmt vatten, och absolut inte i micron.

Men nu har den redan legat 20 minuter i varmvatten. Ingen bakterieutvecklingsrisk där?
Citera
2008-10-19, 22:15
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppgandalf
Men nu har den redan legat 20 minuter i varmvatten. Ingen bakterieutvecklingsrisk där?

Hm, minns att jag tinade en kycklingfile i varmvatten... gäller sama där och vad är det som gör det dåligt?
Citera
2008-10-19, 22:16
Medlem
Sweeper80s avatar
Varför inte bara tina den i micron?
Citera
2008-10-19, 22:18
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Varför inte bara tina den i micron?

Vanligtvis så brukar fisk jag tinar i micron få en vit yta, antar att det är stelnade proteiner. Och sen brukar den bli blöt, och förlora konsistens.

Och nu är det en hel lax vi snackar om, jag får inte in den i micron ens :P
Citera
2008-10-19, 22:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Hälsovårdsnämnden hade säkert invänt, men personligen är jag inte så orolig. Nån insatt kan säkert ge ett mer professionellt svar.

Det har varit många frågor kring upptining och bakterier på sistone. Varför är alla så ängsliga? Blir ni ofta sjuka av mat? Jag tror inte att jag har blivit matförgiftad en enda gång i hela mitt liv (undantaget en oljig diarré efter att ha ätit escolar, men det har inte med bakterier att göra).
Citera
2008-10-20, 00:01
Medlem
det ska inte vara någon fara med laxen se till att äta den dan efter bara.
eftersom du sa att den bara legat i varmt vatten i 20min och det var en hel lax så ska det vara oki då du inte värmt up laxen tillräckligt för att det ska vara farligt.
jag orkar inte gå in på detaljer nu men ska nog försöka få up en post om uptining ser det ut som.

nåra snabba tips bara

1: har du tinat up hela biten så ska du använda den direkt eller dan efter.
2: aldrig varmt vatten helst kyl/kallt vatten om du måste.

# några anledningar bakterier flodas i värme å det krävs en viss värme för att döda dem som tillexempel matlagning då dödar man dem. men innan det bör man vara försiktig efter varmvatten du får från kranen e oftas 40-60grader max och det är tyvär bakterie paradis.
Citera
2008-10-20, 10:09
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Borde inte alla eventuella bakterier dö när jag slänger in den en timme i ugnen i 100 grader ikväll egentligen? :P
Citera
2008-10-20, 10:50
Medlem
Det är ingen som helst fara. En lax blir inte giftig för att den ligger 20minuter i vatten. Det tar flera timmar i den temperaturen innan livsmedlet blir otjänligt.

Samma med kycklingfile , man dör inte av att tina den i kylskåpet eller låta den ligga framme i en timme eller två.
Citera
2008-10-20, 12:09
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Vanligtvis så brukar fisk jag tinar i micron få en vit yta, antar att det är stelnade proteiner. Och sen brukar den bli blöt, och förlora konsistens.

Och nu är det en hel lax vi snackar om, jag får inte in den i micron ens :P

Även på lägsta effekten?
Citera
2008-10-20, 13:21
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Även på lägsta effekten?

Ja, jag tycker inte den blir bra ens på lägsta effekten. Fast det kanske beror på micron
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in