Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-19, 17:45
  #1
Medlem
septictanks avatar
Nu är det så att jag och en polare har funderat på att starta eget.

Jag själv har treårig gymnasieutbildning på Industriprogrammet med inriktning på Repatation/Underhåll. Är väldigt praktiskt lagd och är kreativ, påhittig och duktig på allehanda hantverk och slitgöra. Innehar Truckkort (A2, A4, B1, B2), kan svetsa MIG bra och är allmänt intresserad av mekanik. Är även, tycker jag, mer allmänbildad än genomsnittet.

Polaren har ungefär samma egenskaper som jag, dock ingen utbildning, förutom två år på Individuella programmet och ett år med mig på Industriprogrammet. Även han är väldigt allmänbildad och kreativ. Innehar ej truckkort, kan grundsvetsa. Båda vi två är lätta att ha och göra med som personer.

Vi tänkte starta en firma inriktad på Allservice, vilket i korta drag kan sammanfattas med "Ett Bemanningsföretag för privatpersoner." Folk som behöver hjälp därhemma, vare sig det är fylla igen hålor i vägen, kapa ved, spika vindskivor, klippa gräs... Vad som helst, så ska vi kunna bli inhyrda mot timpeng.

Ett sånt här jobb kräver givetvis massor av erfarenhet och kunskap, men vi tror faktiskt att vi klarar av detta. Det vi inte redan kan går att läsa sig till, alternativt konsultera en yrkesman inom området.

Företag skall även kunna hyra in oss, för t.ex. regelbundet vinterunderhåll (skottning, röjning etc.), så vi skall inte vara reserverade för endast privatpersoner.

Jag har säkert glömt en massa grejor nu, men ni får ställa motfrågor till mina;

1: Tror Du att detta är ett fungerande koncept?
2: Vad skulle du betala för att ha oss arbetande?

Tack så mycket
Citera
2008-10-19, 18:13
  #2
Medlem
spliffsters avatar
Det låter väl i överlag vettigt, visserligen är ni båda unga och oerfarna men med rätt driv och disciplin så fixar ni det.

En fråga bara, vad menar du med ett "Bemanningsföretag för privatpersoner"? Låter som att du har missförstått hela konceptet med bemanningsföretag.

Räkna inte med några bra summor pengar för skottning och röjning, för det gör vilken 15-åring som helst utan erfarenhet lika bra och förmodligen billigare än er.

Tipset är väl att försöka ha ett sidokneg på sidan om medan ni startar upp, ni kommer inte kunna leva på detta i ett första skede. Ta därför varsitt jobb på en McDugglas eller liknande för att åtminstone säkra erat leverne.

Lycka till!
Citera
2008-10-19, 19:08
  #3
Medlem
schabo-labos avatar
Tag kontakt med pensionärsföreningar, de har säkert massor av folk som behöver hjälp med diverse sysslor. Tänk på att ni inte ska vara för dyra och många av dessa tjänster vill de flesta ha gjort svart.
Citera
2008-10-19, 20:20
  #4
Medlem
Den största (enda?) resursen ni egentligen har är TID och därför tror jag att det kan vara ett misstag att ta på sig t.ex snöskottning och liknande okvalificerade uppgifter som drar in förhållandevis små inkomster.

Ta och slipa lite mer på affärsidén och fundera på vilken tjänst ni kan sälja till företag i första hand som drar nytta av era kunskaper och er storlek.
Citera
2008-10-19, 20:59
  #5
Medlem
Låter som om polackerna kommer bli stora konkurrenter till er. Varför skulle man välja er före polackerna som antagligen skulle utföra ett lika bra arbete som ni fast till ett pris som är för lågt för en svensk..?
Citera
2008-10-19, 21:01
  #6
Medlem
Deannas avatar
Tror att du får bättre svar här
A&S -> Ftgsekon.

/mod
Citera
2008-10-20, 18:38
  #7
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tag kontakt med pensionärsföreningar, de har säkert massor av folk som behöver hjälp med diverse sysslor. Tänk på att ni inte ska vara för dyra och många av dessa tjänster vill de flesta ha gjort svart.

Det kanske är de svarta pengarna TS är ute efter? Sen om det är värt att torka gamlingar i krysset för svart deg, det vette fan...

Citat:
Ursprungligen postat av spicy_
Låter som om polackerna kommer bli stora konkurrenter till er. Varför skulle man välja er före polackerna som antagligen skulle utföra ett lika bra arbete som ni fast till ett pris som är för lågt för en svensk..?

Att säga att polackerna gör ett bra arbete är väl kanske att ta i lite väl hårt...
Citera
2008-10-20, 19:25
  #8
Medlem
septictanks avatar
Nae, det var väl inte tal om varken svarta pengar eller torka gubbar i brumman här, utan mer göra alldagliga och kanske inte lika alldagliga sysslor, t.ex. reparera, städa, underhålla etc.
Citera
2008-10-21, 00:42
  #9
Medlem
Realizts avatar
Bor ni i någon storstad så finns det nog jämt att göra förmodar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av spliffster
Räkna inte med några bra summor pengar för skottning och röjning, för det gör vilken 15-åring som helst utan erfarenhet lika bra och förmodligen billigare än er.
Jo, men vid plötsliga snöfall så lär telefonen ändå ringa varm hos alla som har annonser ute. Och när istapparna växer från taken så är det knappast 15 åringar som efterfrågas.

"Bemanningsföretag"/Allservice uppfattar jag har potential att tjäna gott om pengar när kunder överväldigas av en oplanerad arbetsbörda. Flexibiliteten är som mest värd när kunden har som mest kapacitetsbrist. Vintervädret slår lika mot alla och borde vara en guldgruva för den som sätter aggressiva priser snöskyfflandet/istappsknackandet. Fast det är ju inte så många dagar om året.

Men till vardags så krävs det väl en hel del "svart" för att det ska gå runt. Fast svetsning är väl alltid ett efterfrågat hantverk?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback