Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-19, 00:28
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag håller på att försöka lära mig lite uttryck på arabiska. Finns det någon site med typ en ordbok eller liknande med ord och fraser på arabiska fast med latinska bokstäver?
Citera
2008-10-19, 03:41
  #2
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Saalam Aleikum! - Standardhälsningsfras som ordagrant betyder “Gud vare med dig”. Besvaras med “Aleikum Salaam!”

In’Shallah - betyder ordagrant “Om Gud vill” och används ungefär som spanska “mañana”. Man frågar om man kan få nåt levererat på måndag och de säger “Visst, in’shallah” vilket i verkligheten betyder att det blir levererat på onsdag.

Wasta - ett ord som beskriver “makt” som tillskaffas när man lär känna nyckelpersoner som kan göra en tjänster då och då. Det är en fråga om stolthet för araber ang. hur mycket wasta de har - nätverken är stora och komplicerade och därför räknas wasta tyngre än både pengar och titlar. Kort och gott, det gäller att känna rätt människor!

Shukran - betyder tack.

Ke faleh - betyder “hur är läget” alt. “hur går det”

Hallas - betyder ungefär “basta” eller “voila”, alltså “Jag vill få detta gjort nu, gör det bara, hallas” eller “Du behöver inte göra det så komplicerat, lägg ihop detta och detta bara och hallas - du har vad jag behöver”.

Mafi moushka - “Inga problem” alt. “Det ordnar sig”

Shalliwalli - betyder ordagrant “Det kan dra åt helvete, jag bryr mig inte”, används ungefär som “Skit i det”

Yanni - arabisk familiaritetsbeteckning, används typ som “mate” i engelskan, ungefär som “men kom igen kompis (yanni), jag ber dig inte om mycket”.
..
Citera
2008-10-19, 04:19
  #3
Medlem
Damortes avatar
Manniac betyder bög Charmot betyder Manshora. (osäker på stavning på båda två bara hört det uttalas)
Saber Wa radhy = Jag kan vänta

Sakam Aleikum används väl enbart utav muslimer till varandra medans icke muslimer enbart säger Salam. Eller har jag missuppfattat något där?

Jag Har lärt mig en hel del fraser genom egyptiska arbetskamrater tyvärr har jag dock inte lärt mig stava någonting förutom Saber Wa Radhy
Citera
2008-10-22, 21:18
  #4
Medlem
Labaratas avatar
Salam/Ahlan = Hej
Sabah el kheer = God morgon
Keif Al hal? = Hur mår du
Ana bekhair = Jag mår bra
Shukran = Tack
Wa enta = Själv då?
Wa enti (femininum) = Själv då?



Och för att reda ut lite saker,

Insha'Allah bettyder om Gud vill och används på slutet av meningar vid önskemål, Svenskans motsvarighet skulle vara "Det får vi hoppas".

Yaani bettyder bettyder, tex: Yaani eh da? = Vad bettyder detta/det här

används också som engelskans "Like" i sammanhang som "It was like... i was going to this place and like...everybody was like"

vet tyvärr inte vad Svenskans motsvarighet till det är.


Mechi moushkel = Inga problem



Nåt mer du undrar så säg bara till.

Ma'salama = Hej då
Citera
2008-10-22, 22:30
  #5
Medlem
Richaards avatar
Förbaskat dåliga transkriptioner. Jag antar att det är standardarabiska som är aktuell. Börjar väl med den sämsta:

- Kayfa haluka/haluki (beroende på om det är en kille eller tjej du pratar med) = Hur mår du?

- Bi-lhayr = Bra

- Wa anta/anti = Och du?

- Min ayna anta/anti = Var kommer du ifrån?

- Ana mina Ssuwid = Jag kommer ifrån Sverige.

Ordböcker finns i bokhandeln.
Citera
2008-10-22, 23:00
  #6
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richaard
Förbaskat dåliga transkriptioner. Jag antar att det är standardarabiska som är aktuell. Börjar väl med den sämsta:

- Kayfa haluka/haluki (beroende på om det är en kille eller tjej du pratar med) = Hur mår du?

- Bi-Khayr = Bra

- Wa anta/anti = Och du?

- Min ayna anta/anti = Var kommer du ifrån?

- Ana miN Ssuwid = Jag kommer ifrån Sverige.

Ordböcker finns i bokhandeln.


Ja ordböcker finns, men de är oftast alltid på Arabiska och TS kanske inte kan läsa Arabiska?
Citera
2008-10-22, 23:14
  #7
Medlem
Här finns en bra ordbok som man bara skriver in det man önskar få översatt till arabiska, men tyvärr står det ej med latinska bokstäver...
http://lexin2.nada.kth.se/sve-ara.html

här finns en hel del annat
http://www.arabiskaskolan.se/lektion...kar&kategori=5
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback