Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-18, 19:05
  #1
Medlem
appe-s avatar
nu har jag fått problem - igen. jag förstår inte riktigt hur det här egentligen går till. jag har nu importerat (kör en liten importfirma sverige-japan) ett par objekt, och märkt att tullkostnaden inte är konstant.
första försändelsen hade kostnaden N och tullsatsen 0,08% (dvs, den procentsats jag fick fram när jag räknade av det som stod specat).
andra försändelsen av samma typ av objekt hade kostnad N, med tullsats 0,04%.

hur fungerar det här? jag försöker sköta en bokföring exakt på kronan, men det går inte när jag är outbildad inom tullsatsernas exakthet.

google gav mig inte så mycket som jag trodde jag skulle få.

tack på förhud!

edit: objektet är klockor, priserna är 800-2000SEK och exportlandet är japan.
Citera
2008-10-18, 19:42
  #2
Medlem
Dennos avatar
Anlita ett ombud.
750kr och du behöver inte bry dig alls om vilka tullsatser det handlar om. Sparar mycket tid du kan tjäna pengar på istället.
Citera
2008-10-18, 19:47
  #3
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Anlita ett ombud.
750kr och du behöver inte bry dig alls om vilka tullsatser det handlar om. Sparar mycket tid du kan tjäna pengar på istället.
det här svarar inte riktigt på min fråga, känner jag - även om ditt svar var ganska givande.

det jag undrar över är vad tullen går efter för riktlinjer när dom värdesätter min import. det måste ju vara ett fast fastställd sats per ..taric? ..pris? ..land?
är det för mycket för att jag själv ska kunna kontrollera det så anlitar jag ett ombud, naturligtvis - men nu vill jag veta hur det fungerar.

edit: ot, men din hemsida är fruktansvärt bra.
Citera
2008-10-18, 21:12
  #4
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
det här svarar inte riktigt på min fråga, känner jag - även om ditt svar var ganska givande.

det jag undrar över är vad tullen går efter för riktlinjer när dom värdesätter min import. det måste ju vara ett fast fastställd sats per ..taric? ..pris? ..land?
är det för mycket för att jag själv ska kunna kontrollera det så anlitar jag ett ombud, naturligtvis - men nu vill jag veta hur det fungerar.

edit: ot, men din hemsida är fruktansvärt bra.

Tullen handlar om land, vikt, produkt och pris såklart.
Land för att olika länder har olika tullsatser och regler. Vikt för att olika produkter har tillägg för vikt. Tex nötter har en tillsats på 12% plus en kostnad på 9 euro per 100kilo av någon anledning, har för mig det var 9 euro i alla fall.
Så det är en blandning av lite av varje där. Sorry att jag inte kan ge helt rakt svar, därför jag anlitar ombud.

Jag försökte sätta mig in i det när jag startade min import, men insåg snabbt att det är fruktansvärt mycket regler och saker att ta hänsyn till när man inte kan ett smack. Och att läsa sig till exakt hur man skall göra var inget jag hade tid och lust med i alla fall.

Tack för ditt beröm på min sida.
__________________
Senast redigerad av Denno 2008-10-18 kl. 21:15.
Citera
2008-10-18, 21:34
  #5
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Tullen handlar om land, vikt, produkt och pris såklart.
Land för att olika länder har olika tullsatser och regler. Vikt för att olika produkter har tillägg för vikt. Tex nötter har en tillsats på 12% plus en kostnad på 9 euro per 100kilo av någon anledning, har för mig det var 9 euro i alla fall.
Så det är en blandning av lite av varje där. Sorry att jag inte kan ge helt rakt svar, därför jag anlitar ombud.

Jag försökte sätta mig in i det när jag startade min import, men insåg snabbt att det är fruktansvärt mycket regler och saker att ta hänsyn till när man inte kan ett smack. Och att läsa sig till exakt hur man skall göra var inget jag hade tid och lust med i alla fall.

Tack för ditt beröm på min sida.
ah, jag skaffar således ett ombud. dock - när jag nu bokför alla mina kostnader och vinster och allt annat (i mitt egenhändigt hemmaskapade excellsystem ) - är det smidigast att ta allt i efterhand då?
nu har jag ju t.ex räknat på hur mycket jag måste sälja för att få en viss vinst - och den siffran blir inte exakt iom osäkerheten kring tullsatsen. jag funderar då på att istället skriva om -per vara- i efterhand. när jag således importerat en av varje dokumenterad vara vet jag vad tullsatsen är.
iom att jag bokför försäljningen först när jag väl betalat vet jag också hur mycket jag betalat. så ..problemet löser sig själv antar jag.

hur skaffar jag ett sånt här ombud?
Citera
2008-10-18, 22:11
  #6
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
ah, jag skaffar således ett ombud. dock - när jag nu bokför alla mina kostnader och vinster och allt annat (i mitt egenhändigt hemmaskapade excellsystem ) - är det smidigast att ta allt i efterhand då?
nu har jag ju t.ex räknat på hur mycket jag måste sälja för att få en viss vinst - och den siffran blir inte exakt iom osäkerheten kring tullsatsen. jag funderar då på att istället skriva om -per vara- i efterhand. när jag således importerat en av varje dokumenterad vara vet jag vad tullsatsen är.
iom att jag bokför försäljningen först när jag väl betalat vet jag också hur mycket jag betalat. så ..problemet löser sig själv antar jag.

hur skaffar jag ett sånt här ombud?

När ditt ombud har tullat klart så får du ett utdrag på tullkostnad, moms, samt kostnad för ombudets jobb. När jag använder dom är kostnaden ca 750kr per gång. En liten summa för att slippa sitta i timmar med något man inte kan.

Jag använder tullservice i helsingborg. Har mycket goda erfarenheter av dom och dom jobbar snabbt och effektivt. Det tar sällan mer än en dag för dom att återkomma. Det går till så att du faxar eller mailar över din inköpslista på det du beställt och skall tulla. Dom sammanställer kostnaden och sedan får du betala in den till dom. Sedan när dom fått all information om vart varorna befinner sig (kallas IGnummer) så tullar dom via tullens elektroniska system och det går oftast på någon timme eller så.

Så du betalar tullkostnaden till dom och dom betalar det sedan vidare.
Detta gör du innan din leverans är i landet. För då går det väldigt fort så snabbt du fått IGnummer som du får av din godsmottagare där ditt gods hamnar innan du hämtar det eller det körs hem till dig, vilken lösning du nu valt för leverans.

http://www.tullservice.com/ Hälsa från Dennis på Chilihouse. Jag har precis använt dom för en leverans som kommer nästa vecka.
__________________
Senast redigerad av Denno 2008-10-18 kl. 22:14.
Citera
2008-10-18, 22:14
  #7
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
När ditt ombud har tullat klart så får du ett utdrag på tullkostnad, moms, samt kostnad för ombudets jobb.

Jag använder tullservice i helsingborg. Har mycket goda erfarenheter av dom och dom jobbar snabbt och effektivt. Det tar sällan mer än en dag för dom att återkomma. Det går till så att du faxar eller mailar över din inköpslista på det du beställt och skall tulla. Dom sammanställer kostnaden och sedan får du betala in den till dom. Sedan när dom fått all information om vart varorna befinner sig (kallas IGnummer) så tullar dom via tullens elektroniska system och det går oftast på någon timme eller så.

Så du betalar tullkostnaden till dom och dom betalar det sedan vidare.
Detta gör du innan din leverans är i landet. För då går det väldigt fort så snabbt du fått IGnummer som du får av din godsmottagare där ditt gods hamnar innan du hämtar det eller det körs hem till dig, vilken lösning du nu valt för leverans.

http://www.tullservice.com/ Hälsa från Dennis på Chilihouse. Jag har precis använt dom för en leverans som kommer nästa vecka.
utmärkt! tack för underbar respons. jag ringer på måndag!
Citera
2008-10-18, 22:15
  #8
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
utmärkt! tack för underbar respons. jag ringer på måndag!

Det är Jan som skött mina tullningar där.
Väldigt bra att ha och göra med. Lycka till!

Vart säljer du klockorna? Kan man få se lite exempel?
Citera
2008-10-18, 22:30
  #9
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Det är Jan som skött mina tullningar där.
Väldigt bra att ha och göra med. Lycka till!

Vart säljer du klockorna? Kan man få se lite exempel?
jag importerar klockor från japan av det mer blingblingade slaget. jag har som tanke att utöka till mer smycken och typer senare, men nu är det på utforskningsnivå. hitils har jag sålt via kompisar, men jag har en hemsida på gång. jag vågar faktiskt inte vara så mycket tydligare, då jag just nu är ensam återförsäljare i sverige.
Citera
2008-10-19, 04:03
  #10
Medlem
svennens avatar
Jag har också ett import/logistik företag som importerar främst klockor.
Tullsatsen i Sverige ligger på 4,7%, oavsett var i världen leverantören härstammar ifrån.
Dock betalar man max 9,5kr per klocka och minimalt 2,95kr.

MVH

EDIT: Kort sagt kommer du pröjsa 9,50kr i tull på alla din klockor.
__________________
Senast redigerad av svennen 2008-10-19 kl. 04:06.
Citera
2008-10-19, 13:03
  #11
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
ah, jag skaffar således ett ombud. dock - när jag nu bokför alla mina kostnader och vinster och allt annat (i mitt egenhändigt hemmaskapade excellsystem ) - är det smidigast att ta allt i efterhand då?
Ursäkta att jag lägger mig i med en OT kommentar, men det är inte tillåtet att bokföra i ett excelark eftersom du kan ändra i bokföringen i efterhand utan att det syns. Får du en revision och dom upptäcker att du bokfört i Excel kan du räkna med problem.

/ TT
Citera
2008-10-19, 14:59
  #12
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Ursäkta att jag lägger mig i med en OT kommentar, men det är inte tillåtet att bokföra i ett excelark eftersom du kan ändra i bokföringen i efterhand utan att det syns. Får du en revision och dom upptäcker att du bokfört i Excel kan du räkna med problem.

/ TT
ja, jag antog detta. vad finns det för godkända bokföringssystem då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback