Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-18, 19:05
  #1
Medlem
appe-s avatar
nu har jag fått problem - igen. jag förstår inte riktigt hur det här egentligen går till. jag har nu importerat (kör en liten importfirma sverige-japan) ett par objekt, och märkt att tullkostnaden inte är konstant.
första försändelsen hade kostnaden N och tullsatsen 0,08% (dvs, den procentsats jag fick fram när jag räknade av det som stod specat).
andra försändelsen av samma typ av objekt hade kostnad N, med tullsats 0,04%.

hur fungerar det här? jag försöker sköta en bokföring exakt på kronan, men det går inte när jag är outbildad inom tullsatsernas exakthet.

google gav mig inte så mycket som jag trodde jag skulle få.

tack på förhud!

edit: objektet är klockor, priserna är 800-2000SEK och exportlandet är japan.
Citera
2008-10-18, 19:42
  #2
Medlem
Dennos avatar
Anlita ett ombud.
750kr och du behöver inte bry dig alls om vilka tullsatser det handlar om. Sparar mycket tid du kan tjäna pengar på istället.
Citera
2008-10-18, 19:47
  #3
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Anlita ett ombud.
750kr och du behöver inte bry dig alls om vilka tullsatser det handlar om. Sparar mycket tid du kan tjäna pengar på istället.
det här svarar inte riktigt på min fråga, känner jag - även om ditt svar var ganska givande.

det jag undrar över är vad tullen går efter för riktlinjer när dom värdesätter min import. det måste ju vara ett fast fastställd sats per ..taric? ..pris? ..land?
är det för mycket för att jag själv ska kunna kontrollera det så anlitar jag ett ombud, naturligtvis - men nu vill jag veta hur det fungerar.

edit: ot, men din hemsida är fruktansvärt bra.
Citera
2008-10-18, 21:12
  #4
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
det här svarar inte riktigt på min fråga, känner jag - även om ditt svar var ganska givande.