• 1
  • 2
2008-10-17, 21:30
Medlem
Belenuss avatar
För ungefär 9 månader sedan hade jag en halsböld (Fy, fan, vad vidrigt namn den där åkomman har.). Jag gick till läkaren, som punkterade styggelsen och skrev ut en 14-dagarskur Dalacin (antibiotika).

Nu, som sagt, 9 månader senare, så tycker jag mig se att samma åkomma har kommit tillbaka (fast i mindre aggressiv form, lyckligtvis): samma (men mindre) svullnad på höger sida om gommen (en bit framför), samma vita små beläggningar en bit längre bak och liknande smärtbild.
Men läkaren jag gick till den här gången (som inte alltid verkade förstå mina frågor, dessvärre) tror inte att det är halsböld utan "halsinfektion" (Är inte halsböld ofta ett slags halsinfektionssymptom, då?).
Han har skrivit ut en kur antibiotika (dubbla styrkan av vad föregående läkare skrev ut, och den kuren räckte då - när jag hade mer ont än nu).
Jag är osäker på om jag ska börja med kuren innan jag punkterat potentiell halsböld (eller fått bekräftat att det inte är en sådan, givetvis).
Börja jag söka en annan läkare för en andra åsikt?
Vad händer om det är en halsböld och genomgår kuren utan att punktera? ... Måste jag börja om från ruta ett då, med en helt ny kur Dalacin?
Om det är halsinfektion, och inte halsböld, låter det då rimligt att högra sidan är distinkt svullen, men vänstra är som vanligt (precis som gången då jag hade halsböld senast)?

Vore ytterst tacksam om någon kunnig ville hjälpa mig.
Citera
2008-10-17, 23:03
Medlem
Eliza CTs avatar
Om du nu tar penicillinet och sköter om dej så är det en stor chans att din hals blir frisk utan en halsböld som ska punkteras. Ibland kan man ha tur att få medicin som botar innan det blir helt akutläge.
Verkar som du fått bra medicin som kan lösa problemen utan halsböld.
Är penicillinet starkt så tänk på att det kan vara skönt för magen att få lite filmjölk eller liknande som lugnar ner den. "Dom goda bakterierna"
Mvh
Citera
2008-10-17, 23:56
Medlem
Belenuss avatar
Tack så mycket för svaret!
... Så högra sidan (precis framför gommen, som sagt) kan alltså vara markant svullen utan att det rör sig om en halsböld? Eller menar du att det vid svullnad rör sig om hallsböld, men inte nödvändigtvis till sådan grad att den behöver punkteras?
Citera
2008-10-18, 00:45
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Tack så mycket för svaret!
... Så högra sidan (precis framför gommen, som sagt) kan alltså vara markant svullen utan att det rör sig om en halsböld? Eller menar du att det vid svullnad rör sig om hallsböld, men inte nödvändigtvis till sådan grad att den behöver punkteras?

En helt "vanlig" halsfluss kan ge de besvär du verkar ha. Om man INTE behandlar den kan man man få en halsböld som måste punkteras. Du har nu möjligheten att undvika bölden helt. Så jag tror du slipper uppleva det denna gång. Mådde du inte sämre förra gången än nu också? En halsböld påverkar en hel del.
Lycka till!
Citera
2008-10-18, 01:48
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
En helt "vanlig" halsfluss kan ge de besvär du verkar ha. Om man INTE behandlar den kan man man få en halsböld som måste punkteras. Du har nu möjligheten att undvika bölden helt. Så jag tror du slipper uppleva det denna gång. Mådde du inte sämre förra gången än nu också? En halsböld påverkar en hel del.
Lycka till!

Jo, jag hade olidligt ont då. Jag har visserligen ont på "bävar mig inför att svälja salivet och rycker till när jag tvingas göras det"-viset nu med, men inte i samma mardrömslika utsträckning. Jag har bara varit "uppenbart" sjuk i fyra dagar, men senast kom halsbölden så fort. Efter att läkaren punkterade åbäket blev jag bra på mycket kort tid.
Jag har också, om kvällarna, nu en huvudsmärta jag inte känt förut. Den kommer i sekundkorta stötar, och känns mycket, mycket besynnerlig.

Det vore hemskt om det visar sig vara halsböld, och jag behöver börja om från noll med ny kur. När bör jag punktera (eller åtminstone rådgöra med läkare) om smärtan och "svullnaden" inte lindras av antibiotikakuren, tycker du?

Tack igen för dina svar. Känner mig förvirrad; jag förstår inte hur ni så enkelt kan utesluta halsböld, när det värker och har svullnat på exakt samma vis som vid tidigare halsböld, med nämnvärt mindre smärta som en underlag. :/

Edit:
"Grötigt" (fan vad fult uttryck) tal har jag också, förresten.
Tidsbilden är densamma som vid halsbölden, som utvecklades under endast någon dag av smärta - alltså rörde det sig inte om några längre tids obehandlad halsfluss då.
Senast redigerad av Belenus 2008-10-18 kl. 01:54.
Citera
2008-10-19, 13:52
Medlem
Belenuss avatar
3 dagars Dalacin-knaprande, och "svullnaden" har fortfarande inte krympt det minsta. Ungefär lika ont gör det också, tror jag. Skillnaden är väl mest att jag går på smärtstillande hela tiden nu (Tacka Gud för dem!).

Jag börjar starkt misstänka att hans diagnos var fel.
Citera
2008-10-19, 14:12
Medlem
Vanliga orsaker till terapisvikt vid tonsillit:
*Halsböld (såsom du misstänkt)
*Virusinfektion (EBV, Adenovirus, o s v)
*Infektion med resistent bakterie (mkt osannolikt med klindamycinbehandling som jag förstår att du fått)

Så, utförde man ett snabbtest för Streptokocker eller odlade dig i halsen när du sökte första gången?
Citera
2008-10-19, 14:24
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag vet att du har riktigt ont även nu. Hur jag kan veta? Veta 100% kan jag inte göra, men relativt säker är jag. Därför att jag har sett många patienter på jobbet och själv haft både halsfluss och halsböld.
Sedan får du räkna med att det tar tid innan medicinen hjälper - du har ju fått för 14 dagar - en ovanligt lång period med tanke på din infektion. Så din läkare har gjort en hel del för att du skall slippa halsböld igen. Men tiden är lång när man har ont.
Jag tycker att du bör vänta i alla fall några dagar till innan du tar läkarkontakt. Han kan nog inte göra så mycket ändå.
Så smärtstillande och försök få i dej så mycket dryck du någonsin kan. Vet att man inte vill svälja men lägg måltiderna en stund efter du tagit smärtstillande. Glass och annat som är kallt är också lämpligt då det vanligen inte gör lika ont att få ner. (glass=vätska i magen)
Sen gäller - har du feber? Skulle du fortfarande ha hög sådan ska du nog ringa mottagningen där du varit och prata med dom. Ev. feber bör gå ner lite snabbare, dock fullt OK om den är måttligt förhöjd.
Kanske finns här någon läkare uppkopplad som kan ge ett svar?
Men uppdatera gärna hur det går!
Krya på dej!
Eliza
Citera
2008-10-19, 19:04
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdratik

Vanliga orsaker till terapisvikt vid tonsillit:
*Halsböld (såsom du misstänkt)
*Virusinfektion (EBV, Adenovirus, o s v)
*Infektion med resistent bakterie (mkt osannolikt med klindamycinbehandling som jag förstår att du fått)

Så, utförde man ett snabbtest för Streptokocker eller odlade dig i halsen när du sökte första gången?

Nepp. Doktorn tittade i halsen, helt enkelt. Jag drog alltså till akuten, så det är förståeligt att det inte blev tester av ovanstående slag, antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag vet att du har riktigt ont även nu. Hur jag kan veta? Veta 100% kan jag inte göra, men relativt säker är jag. Därför att jag har sett många patienter på jobbet och själv haft både halsfluss och halsböld.
Sedan får du räkna med att det tar tid innan medicinen hjälper - du har ju fått för 14 dagar - en ovanligt lång period med tanke på din infektion. Så din läkare har gjort en hel del för att du skall slippa halsböld igen. Men tiden är lång när man har ont.
Jag tycker att du bör vänta i alla fall några dagar till innan du tar läkarkontakt. Han kan nog inte göra så mycket ändå.
Så smärtstillande och försök få i dej så mycket dryck du någonsin kan. Vet att man inte vill svälja men lägg måltiderna en stund efter du tagit smärtstillande. Glass och annat som är kallt är också lämpligt då det vanligen inte gör lika ont att få ner. (glass=vätska i magen)
Sen gäller - har du feber? Skulle du fortfarande ha hög sådan ska du nog ringa mottagningen där du varit och prata med dom. Ev. feber bör gå ner lite snabbare, dock fullt OK om den är måttligt förhöjd.
Kanske finns här någon läkare uppkopplad som kan ge ett svar?
Men uppdatera gärna hur det går!
Krya på dej!
Eliza

När jag tar smärtstillande har jag faktiskt inte så värst ont. Gör jag det inte, däremot, så gör det lika ont som innan, och doktorn sa att Dalacinet verkligen bör ha påtaglig verkan inom tre dagar.

Jag minns att när jag hade halsböld så gick smärtan över bara någon dag efter punktering...
Det är en påtaglig förstoring på höger sida, och den har inte gått ner, som sagt, men jag får ge det lite mer tid då!

Tack så mycket för hjälpen, båda två!
Citera
2008-10-19, 21:10
Medlem
Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med läkare (närmsta vårdcentral) imorgon så man kan titta dig i halsen igen. Dels har du haft en halsböld innan, dels har du inte blivit bättre på antibiotikabehandling.

Och det är lustigt att du VILL få en halsböld tömd. De flesta som jag har träffat som har gjort det tyckte det var mycket obehagligt.
Citera
2008-10-20, 00:19
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Nepp. Doktorn tittade i halsen, helt enkelt. Jag drog alltså till akuten, så det är förståeligt att det inte blev tester av ovanstående slag, antar jag.

När jag tar smärtstillande har jag faktiskt inte så värst ont. Gör jag det inte, däremot, så gör det lika ont som innan, och doktorn sa att Dalacinet verkligen bör ha påtaglig verkan inom tre dagar.

Jag minns att när jag hade halsböld så gick smärtan över bara någon dag efter punktering...
Det är en påtaglig förstoring på höger sida, och den har inte gått ner, som sagt, men jag får ge det lite mer tid då!

Tack så mycket för hjälpen, båda två!

Förstår att det blev snabbt bra efter du fick halsbölden öppnad o. tömd. Allt var som stod och spände kom ut direkt och sedan hjälpte antibiotikan.
Utesluter givetvis INTE att du har halsböld denna gång och visst kan man ha bakterier som en viss sort antibiotika inte biter på.
Mina egenupplevda halsflusser resp en halsböld har dock aldrig blivit påverkade på 3 dagars medicinering. Dock har feber gått ner snabbare.

Du vill väl inte ha halsböld igen? Jag tyckte det var rätt grymt.
Krya på dej!
Citera
2008-10-20, 07:45
Medlem
semafors avatar
Jag har haft halsböld som jag har varit tvungen att punktera för ett par år sen.. Nu nyligen fick jag en halsinfektion och efter 4 dagar gick jag till VC och fick pencillin. Först samma dag som jag började med pencillinet så svullnade höger sida upp markant och fortsatte svälla under nästa dag. Jag var alltså övertygad om att jag skulle få åka in och punktera. Men sen som ett mirakel verkade pencillinet och den gick tillbaka och jag blev nästan helt återställd nästa dag.

Så vänta 2 dagar efter du har börjat med pencillinet innan du går och skär upp den. Det kan gå tillbaka av sig självt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in