• 1
  • 2
2008-10-17, 21:40
Medlem
Micklo_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Om du ska köra på e85 så är en Saab 9000/Saab 9-3 med en turbomotor ett mycket bra alternativ.

Gärna mer info... Vad säger bilprovningen? Man kan väl konvertera utan att registreringsbesikta ett fordon? Turbo nja... måste ju tänka på försäkringen också... Men Saab är också ett allternativ!
Citera
2008-10-17, 21:52
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micklo_no1
Gärna mer info... Vad säger bilprovningen? Man kan väl konvertera utan att registreringsbesikta ett fordon? Turbo nja... måste ju tänka på försäkringen också... Men Saab är också ett allternativ!
Kör själv min Saab 9-3 på e85 sedan en tid tillbaka och det går fint. Har ingen egen erfarenhet av hur det blir med bilprovningen, men det finns folk på etanol.nu som har kommit igenom utan problem. Är väl inte värre än att man får köra en tank bensin om året annars

Anledningen till att det ska vara en motor med turbo är att de motorerna har ett styrsystem som med lite elektronikkunskaper går att mappa själv. Tror inte att försäkringskostnaderna blir allt för blodiga om du tar en lättrycksturbo.

Lite mer info: http://trionic.mobixs.eu/
Citera
2008-10-18, 00:59
Jag hade röstat på en Lupo 3L utan tvekan.
Personligen avskyr jag bilen, modellen i säga.

Men efter min mor införskaffade en sådan så
är det nästan snudd på att jag lär skaffa en sådan lite längre
fram då den drar så sjukt lite och väghållningen är kanon dessutom.

Värdet tycks sjunka mer och mer men det är ännu en sparbössa.
Kanske bara är jag men vridet är faktiskt skapligt om jag får säga det själv Haha..

Btw-
Att konvertera en vanlig Lupo till E85, hade det kanske varit något?
Undrar personligen.
Citera
2008-10-18, 01:13
Medlem
NiV3Rts avatar
Blir lite svårt att tanka en lupo 3L med e85 då det är en dieselbil
Citera
2008-10-18, 01:26
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Blir lite svårt att tanka en lupo 3L med e85 då det är en dieselbil
Just därför skrev jag "vanlig" Lupo som jag hade i åtanke när det gällde etanolen =)
Citera
2008-10-18, 12:09
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delwing
Just därför skrev jag "vanlig" Lupo som jag hade i åtanke när det gällde etanolen =)
Ajaj, tar på mig dumstruten
Citera
2008-10-18, 14:27
Medlem
Micklo_no1s avatar
Vad tror ni om en liten LB reggad pickup eller skåp bil, typ Ford Express, Berlingo, jumpy eller nått? Då har man ju på samma gång en bil man kan köra grejor i om det behövs... Vet någon vad skatt&/försäkring på en sån ligger på?

Är lite "allergisk" mot Ford och dom andra märkerna har jag ingen erfarenhet av...
Citera
2008-10-18, 21:39
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micklo_no1
Priset är inte så viktigt, det jag är ute efter är det alltså det billigast sättet att ta sig från A-B... Men jag förstår varför du frågar... Jag kan svara så här, kan köpa en bil för mellan 10-100 000kr... men med tanke på värdeminskning mm så tror jag det blir en bil för runt 20t 30t... en sån verkar man ändå kunna åka i ett par år, serva och hålla den i gott skick och ändå få igen penagarna?

Har ju en "riktig" bil som jag åker när jag inte ligger och pendlar så vad det är spelar inte så stor roll... men är inne lite på en golf diesel... eller en berlingo, ford express eller nått... Gärna förslag...
Sikta på en Golf diesel eller kanske en Audi diesel.
Volvos är ochså sköna att åka..

Ska du pendla en del så hoppa berlingo eller dylika bilar..
Lägg lie mera än 20-30 och sikta på en vettig dieselbil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in