2008-10-17, 09:38
Medlem
JimGooses avatar
Hej, sitter här i soffan och tänker på hur lite jag egentligen kan om mat och matlagning, Kan skilja på en stekpanna och en kastrull men inte mycket mer.

Så jag söker tv-program som inte handlar om avancerad matlagning utan om mer vardaglig matlagning och lättlagad matlagning, program som tar upp hur olika redskap fungerar men även matlagningsmetoder är av intresse.
Behöver inte enbart handla om svensk husmanskost utan även gärna ta upp mexikanskt asiatisk och allt annat som finns i den mån det inte är för avancerat.
Program på andra språk än svenska och engelska går bra i den mån det finns undertexter så man förstår vad som händer.

Skulle uppskatta om diskussioner angående avancerad matlagning inte togs i denna tråden, tanken med tråden är att nybörjare som jag lätt ska kunna hitta bra program men även att människor som söker lättlagade måltider skall kunna få tips.

Så då undrar jag, finns det några bra tv-program eller filmer för den delen som tar upp matlagning, de redskap som används och visar maträtter som lätt kan lagas till?

/JimGoose
Citera
2008-10-17, 09:49
Medlem
Weniwes avatar
Hej, en heldel böcker att beställa med olika recept, vet inte vat man får tag på
matlagnings grunderna, men testa dig fram. Lycka till

http://www.bokus.com/se/books/genera...FQeO1QodIyQ7MA
Citera
2008-10-17, 09:50
Medlem
Snurrens avatar
Det finns inte vad jag vet, men det skulle nog vara välkommet. Varför inte tipsa några olika TV-kanaler? Kanske utbildningsradion (jag tror det heter så även för TV-verksamheten) skulle nappa.

Den elementäraste matlagningen finns nog i Gokväll (pensionärs-tv) där Maud Onner...någonting lagar mat med relativt få moment och ingredienser.
Citera
2008-10-17, 10:02
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weniwe
böcker
Böcker är för mig inte intressant då det försvinner så otroligt mycket i jämförelse med tv-program, har lite svårt för att läsa böcker vilket inte gör saken bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det finns inte vad jag vet
Jag hoppas innerligt att du har fel
Tror vi är rätt många som inte har matlagning "i blodet" men ändå vill försöka lära sig utan att brandkåren kommer på besök.
Citera
2008-10-17, 12:05
Medlem
dePauls avatar
Varför inte gå ett steg längre och delta i någon typ av kursverksamhet?

~Paul~
Citera
2008-10-17, 13:52
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Ett TVprogram för nybörjare är Akademat. Sen finns det en del matbloggar som är bra men lätta och utförliga recept. Ett tips är http://linneasskafferi.blogg.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in