Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-16, 01:41
  #1
Medlem
silberskys avatar
Hej

Jag är helt novis på allt vad företagande innebär. Tänkte börja berätta lite bakgrund och tankar sen vill jag gärna ha lite information.

Jag är i dagsläget anställd på ett företag på heltid med en rätt bra lön, men mycket vill ha mer. Utöver detta håller jag på mycket med musik och som de allra flesta vet så kostar det en hel del pengar att bygga upp en bra musikstudio. Eftersom jag inte har någon som helst koll på hur det är med eget företag har jag några frågor;

- Kan jag starta ett företag och sedan diskutera med min arbetsgivare att arbeta hos dom som "inhyrd personal" via mitt eget företag för att kunna fakturera dom en summa som är lika med det jag kostar att ha som anställd varje månad?

- Kan jag för dessa pengar ta ut en något mindre lön men köpa utrustning till min studio, som jag tänkt driva seriöst senare, fördelaktigt?

- Är jag helt ute och cyklar?

Är nyfiken på detta och jag säger det åter igen, jag har ingen koll på eget företagande och vad man kan "dra av" och inte så denna tråd kanske blir ett gott skratt
Citera
2008-10-16, 16:22
  #2
Medlem
Smartswedes avatar
Det är svårt driva företag om du bara har en uppdragsgivare då det då räknas som du är anställd. Iaf. om det varaktigt är på det viset och du inte arbetar för någon annan.

Ja du kan köpa musikutrustning etc. om du har målsättning och rimlig chans att tjäna pengar på det.

Ett vettigt alternativ är att du jobbar kvar som anställd och vid sidan av har en enskild firma som du köper musikutrustningen i.

Att se företagande som att du ska ut och cykla är nog inte fel. Se till att du har någon som kan cykla (redovisningsbyrå eller kunnig bekant) som sköter det eller lär dig.
Citera
2008-10-16, 18:03
  #3
Medlem
moderatswings avatar
Prylarna du köper måste ha någon relevans till din versamhet. Skatteverket måste även godkänna din verksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback