2008-10-15, 23:48
Medlem
Hur installerar man Nvidias drivrutiner i Ubuntu?
Blir inte klok på detta, hittar inga informativa länkar, och dom jag hittar funkar inte.
Citera
2008-10-16, 02:02
Medlem
alinds avatar
Jag råder inte dig att installera binära drivrutiner från nVidia. Ubuntus drivrutiner fungerar för de flesta. Du bör hitta dem under System -> Administration -> Hårdvarudrivrutiner.

Om du inte är nöjd med de inbyggda, eller du helt enkelt vill ha de senaste drivrutinerna kan du installera nVidias binära drivrutiner manuellt.

Dessa hittar du här:
http://www.nvidia.com/object/unix.html

Instruktioner finns här:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=72490

Innan du börjar måste du se till att ha metapaketet "build-essential" installerat. Du kan behöva header-filer till din kernel (se länken ovan)

I korthet:
-ladda hem drivrutinen och spara den i din användarmapp
-logga ut från din användare
-när du ser login-skärmen tryck Ctrl+Alt+F1 (detta tar dig till en icke-grafisk login)
-logga in med din vanliga användare
-kör "sudo /etc/init.d/gdm stop" (stänger av gdm)
-kör din nedladdade drivrutin med "sudo sh NVIDIA-Linux-x86-177.80.pkg1.run" och följ instruktionerna (ersätt givetvis namnet om du har en annan version). Om du blir tillfrågad om du vill installera opengl (på 64-bitars system) svara Ja. Om du blir tillfrågad om du vill uppdatera xorg.conf svara Ja.
-kör "sudo /etc/init.d/gdm start" (startar gdm igen och du borde se login-skärm)

Fick du fel när du körde nvidias installationsfil saknar du förmodligen någon av header-filerna (se länken längre upp)

Fungerar det när du gjorde såhär men slutade fungera när du startade om datorn behöver du förmodligen redigera filen "/etc/default/linux-restricted-modules-common" så att den innehåller följande:
Kod:
DISABLED_MODULES="nv nvidia_new"

Personligen tycker jag denna metod är besvärlig då du blir tvungen att installera om drivrutinen varje gång du uppgraderar kerneln.
Citera
2008-10-16, 02:46
Medlem
Hydroliciouss avatar
Jag har för mig att nVidia har one-click install för sina drivrutiner på deras hemsida om man sitter på Ubuntu. Hade inga problem med det när jag körde Ubuntu iaf. Sitter på ett 8800gts.
Citera
2008-10-16, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alind
Jag råder inte dig att installera binära drivrutiner från nVidia. Ubuntus drivrutiner fungerar för de flesta. Du bör hitta dem under System -> Administration -> Hårdvarudrivrutiner.

Om du inte är nöjd med de inbyggda, eller du helt enkelt vill ha de senaste drivrutinerna kan du installera nVidias binära drivrutiner manuellt.

Dessa hittar du här:
http://www.nvidia.com/object/unix.html

Instruktioner finns här:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=72490

Innan du börjar måste du se till att ha metapaketet "build-essential" installerat. Du kan behöva header-filer till din kernel (se länken ovan)

I korthet:
-ladda hem drivrutinen och spara den i din användarmapp
-logga ut från din användare
-när du ser login-skärmen tryck Ctrl+Alt+F1 (detta tar dig till en icke-grafisk login)
-logga in med din vanliga användare
-kör "sudo /etc/init.d/gdm stop" (stänger av gdm)
-kör din nedladdade drivrutin med "sudo sh NVIDIA-Linux-x86-177.80.pkg1.run" och följ instruktionerna (ersätt givetvis namnet om du har en annan version). Om du blir tillfrågad om du vill installera opengl (på 64-bitars system) svara Ja. Om du blir tillfrågad om du vill uppdatera xorg.conf svara Ja.
-kör "sudo /etc/init.d/gdm start" (startar gdm igen och du borde se login-skärm)

Fick du fel när du körde nvidias installationsfil saknar du förmodligen någon av header-filerna (se länken längre upp)

Fungerar det när du gjorde såhär men slutade fungera när du startade om datorn behöver du förmodligen redigera filen "/etc/default/linux-restricted-modules-common" så att den innehåller följande:
Kod:
DISABLED_MODULES="nv nvidia_new"

Personligen tycker jag denna metod är besvärlig då du blir tvungen att installera om drivrutinen varje gång du uppgraderar kerneln.

Grymt svar.
Gjorde som du sade, och installationen gick bra. Men efter att jag installerat NVIDIA-drivrutinerna (och den "kompilerat kerneln" vad nu det betyder) så möts jag av följande meddelande när jag startar operativsystemet igen: "Hittar inte grafikkort och drivrutiner".
Jag får då välja vilket grafikkort och vilken skärm jag har, men när jag kommer in i operativsystemet så får jag låg upplösning (som inte kan höjas).

Jag kan varken med Ubuntus inbyggda drivrutiner eller med NVIDIAS binära slå på skrivbordseffekter heller...

Vad göra?
Citera
2008-10-16, 13:23
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhe
Grymt svar.
Gjorde som du sade, och installationen gick bra. Men efter att jag installerat NVIDIA-drivrutinerna (och den "kompilerat kerneln" vad nu det betyder) så möts jag av följande meddelande när jag startar operativsystemet igen: "Hittar inte grafikkort och drivrutiner".
Jag får då välja vilket grafikkort och vilken skärm jag har, men när jag kommer in i operativsystemet så får jag låg upplösning (som inte kan höjas).

Jag kan varken med Ubuntus inbyggda drivrutiner eller med NVIDIAS binära slå på skrivbordseffekter heller...

Vad göra?

Japp, det låter som den inte laddar kernel-modulen. Testa att i ett terminalfönster skriva glxgears. Får du ingen bild blev drivrutinen inte installerad rätt.

Förutsatt att installationsprogrammet lyckades med att kompilera denna kan det vara att den inte laddas vid uppstart. Det kan bero på att ubuntus egna drivrutin/modul har företräde.

Om du inte kommer in i Ubuntu (med vettig upplösning) kan du från den vanliga linux-prompten (t.ex. ctrl+alt+f1) skriva sudo pico /etc/X11/xorg.conf

i denna filen leta efter raden som ser ut (ungefär) såhär:
Kod:
Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
	Driver	"nvidia"
	Option	"NoLogo"	"True"
EndSection

Ändra den fetmarkerade raden till
Kod:
Driver	"nv"
Ändra inget annat nu.
Tryck sedan Ctrl+O (sparar), Ctrl+X (avslutar).
Efter omstart bör du vara tillbaka på ruta 1, d.v.s. med ubuntu fungerande men utan hårdvaruacceleration.

Testade du det jag skrev om DISABLED_MODULES ? Var där problemet låg sist jag installerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in