Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-15, 17:19
  #1
Medlem
Micklo_no1s avatar
Hej hej...

Jag är en av två anställda på en liten enskild firma.

Jag funderar på att fråga min chef om det går att mot exempelvis löneavdrag eller något få leasa en bil på firman som jag ska använda privat, finns det någon sådan möljighet? Behöver inte vara en ny bil utan jag tänkte köpa en några år gammal Diesel pickupp eller liknande.

Vad finns det för allternativ och går det att göra så på något sett, måste ju lägga upp förslaget till min chef på ett bra sett så att inte han tar några "risker" eller förlorar på det.

Tacksam för svar!
Citera
2008-10-15, 22:17
  #2
Medlem
För det första så tror jag inte att du kan ta en ny leasing på en begagnad bil, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
För det andra så tar man en leasing på ett visst antal år, vilket då förutsätter att du ska jobba där i ex 3 år. Gör du inte det kostar det en hel del att lösa leasingen.
Tror att det är svårt att motivera din arbetsgivare, som är enskild firma, att leasa en bil till dig, såvida du inte behöver den i arbetet.
Citera
2008-10-15, 22:21
  #3
Medlem
Har för mig att det är grymt dyrt för företaget att låta en anställd köra firmabilen privat om man gör det helt lagligt.
Citera
2008-10-16, 19:58
  #4
Medlem
Micklo_no1s avatar
Om det står i bil annonsen att bilen är momsad går det inte att leasa den då? Fast den är begagnad alltså? Och sen kan man väl överta leasing från något företag som av någon anledning inte vill eller kan ha kvar den? Hörde någon som sa att företag kan erbjuda sina anställda en slags personal bil, för att te.x bli "attraktivare" som arbetsgivare... Skulle tippa på att det mest bara gäller större företag.
Citera
2008-10-16, 20:59
  #5
Medlem
Frågan är väl VARFÖR du vill leasa en bil och köra den privat??????????????

Tror du att du vinner på det ekonomiskt eller vad?
Citera
2008-10-16, 21:09
  #6
Medlem
Det skulle kosta en arbetsgivare en hel del att leasa en bil till dig som du ska köra privat, om det inte är nödvändigt att ha i arbetet. Räkna själv på leasingavgifter, service, vinter/sommardäck, slitage, värdeminskning etc.
Visst, om du har någon eftertraktad specialkompetens finns säkert företag som skulle göra så. I ditt fall skulle du alla gånger få gå ner skapligt i lön, och du skulle förmånsbeskattas för bilen. Om din arbetsgivare inte har erbjuit dig en så behöver du förmodligen ingen i arbetet, köp dig en egen bil istället!
Citera
2008-10-16, 21:47
  #7
Medlem
Går det att "hyra en bil på firman" när det gäller enskild firma? Enskild firma är ju ingen juridisk person i alla fall så det borde väl i så fall vara ägaren som hyr bilen som fysisk person?

Är inte speciellt insatt, hur funkar det? Firman kan väl i alla fall inte ingå avtal?
Citera
2008-10-16, 21:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Går det att "hyra en bil på firman" när det gäller enskild firma? Enskild firma är ju ingen juridisk person i alla fall så det borde väl i så fall vara ägaren som hyr bilen som fysisk person?

Är inte speciellt insatt, hur funkar det? Firman kan väl i alla fall inte ingå avtal?



Jag driver en enskild firma och leasar en bil på tre år, det går jättebra!
Men jag skulle aldrig göra det till en anställd om inte bil var en nödvändighet i arbetet.
Citera
2008-10-16, 22:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinn
Jag driver en enskild firma och leasar en bil på tre år, det går jättebra!
Men jag skulle aldrig göra det till en anställd om inte bil var en nödvändighet i arbetet.

Vart en tankevurpa där. Kom på vad jag missuppfattade själv, inte alltid så lätt.
Citera
2008-10-17, 15:03
  #10
Medlem
Nu är jag antagligen ute och cyklar igen, därför jag frågar, vill ha klarhet.

Enskild firma är som sagt ingen juridisk person. Kan alltså inte ingå avtal. Hur kan ni då hyra bilar "på firman"?



Kunde inte editera föregående inlägg förresten.
Citera
2008-10-17, 15:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinn
Jag driver en enskild firma och leasar en bil på tre år, det går jättebra!
Men jag skulle aldrig göra det till en anställd om inte bil var en nödvändighet i arbetet.

Kör du bilen privat då också eller?
Citera
2008-10-18, 13:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Kör du bilen privat då också eller?


Man kan visst ingå avtal, precis som du som privatperson kan göra.

Man måste föra körjournal såklart, de privata milen får du betala för, som det är nu tror jag det är bensinkostnaden per mil gånger 1,25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback