Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-15, 15:00
  #1
Medlem
hultmans avatar
Ponera att man blir anlitad som konsult på regelbunden basis åt ett stort företag. För varje dags arbete erhåller man en viss summa pengar, och svart lön är inte ett alternativ. Vilken bolagsform är mest fördelaktig?

Min första tanke var att sälja bilen, investera AB-pengarna i en ny bil och sedan ta ut lönen som aktieutdelning eller annan fördelaktig utbetalning av lön. Vilka restriktioner finns gällande löneutbetalningar?

Helst skulle företaget även ha en suppleant som mestadels är anställd för meritens skull.

Årsinkomsten är för övrigt mellan 500 och 1000tk.
Citera
2008-10-15, 16:35
  #2
Medlem
moderatswings avatar
Du kan ta ut högst två inkomstbasbelopp i utdelning utan att behöva ta ut någon lön i företaget. År 2007 låg två inkomstbasbelopp på 89.000 kronor vilket gör att du inte kan ta ut 500tusen-1miljon i vinst.

Lön beskattas som vanligt med egenavgifter, inkomstskatt och i ditt fall även statlig inkomstskatt. Nu vet jag inte riktigt hur mycket vinst du kommer kunna ta ut men reglerna är att ju mer lön man tar ut, desto mer vinst får man ta ut. Detta för att inte företagare ska skippa att ta lön helt och hållet och enbart ta ut pengar i form av aktieutdelning och på så viss slippa massvis med skatt och sociala avgifter.
Citera
2008-10-15, 17:01
  #3
Medlem
hultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Du kan ta ut högst två inkomstbasbelopp i utdelning utan att behöva ta ut någon lön i företaget. År 2007 låg två inkomstbasbelopp på 89.000 kronor vilket gör att du inte kan ta ut 500tusen-1miljon i vinst.

Lön beskattas som vanligt med egenavgifter, inkomstskatt och i ditt fall även statlig inkomstskatt. Nu vet jag inte riktigt hur mycket vinst du kommer kunna ta ut men reglerna är att ju mer lön man tar ut, desto mer vinst får man ta ut. Detta för att inte företagare ska skippa att ta lön helt och hållet och enbart ta ut pengar i form av aktieutdelning och på så viss slippa massvis med skatt och sociala avgifter.

Ok. Men på vilket sätt får jag mest pengar i fickan? Skulle gissa att inkomsten blir lite drygt 700tkr om året. Egentligen är det ju bara en arbetande person som fakturerar ett företag för uppgifter i deras regi.
Citera
2008-10-16, 16:39
  #4
Medlem
Smartswedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Ok. Men på vilket sätt får jag mest pengar i fickan? Skulle gissa att inkomsten blir lite drygt 700tkr om året. Egentligen är det ju bara en arbetande person som fakturerar ett företag för uppgifter i deras regi.

Arbetar du bara för det företaget så blir det problem. Skatteverket anser då du är likställd med anställd och inte som det är en uppdragsgivare till dig.

Annars är det en vettig idé med ett AB just för utdelningen ändå är förhållandevis lågbeskattad (utdelningen = 28% vinstskatt å sen 30% kapitalskatt). Dessa pengar hade annars betalts sociala avgifter på och sen statlig skatt.

Sen har företag en del andra fördelar. Skattefri milersättning för ditt företag anses vara där du bor och det är tjänsteresa till uppdragsgivaren. Dator, telefon etc på företaget.
Citera
2008-10-16, 18:21
  #5
Medlem
njetski-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartswede
Sen har företag en del andra fördelar. Skattefri milersättning för ditt företag anses vara där du bor och det är tjänsteresa till uppdragsgivaren.

Är det verkligen så att han kan dra av i sin redovisning för bilresor till/från uppdragsgivare där han jobbar mesta delen av sin tid? Jag tvivlar. Det är väl bara för enstaka kundbesök?
Citera
2008-10-17, 09:19
  #6
Medlem
Smartswedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njetski-
Är det verkligen så att han kan dra av i sin redovisning för bilresor till/från uppdragsgivare där han jobbar mesta delen av sin tid? Jag tvivlar. Det är väl bara för enstaka kundbesök?

Företaget har sin adress där han bor och således är han på jobbet redan när han vaknar. Alla resor till / från olika uppdrag räknas som tjänsteresor. Har inte hört något annat än det gäller men rätta mig gärna om jag har fel.

Skulle han ses som anställd pga bara en uppdragsgivare så betyder det mycket troligt att även resan dit inte klassas som tjänsteresa.
Citera
2008-10-17, 11:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartswede
Arbetar du bara för det företaget så blir det problem. Skatteverket anser då du är likställd med anställd och inte som det är en uppdragsgivare till dig.

Annars är det en vettig idé med ett AB just för utdelningen ändå är förhållandevis lågbeskattad (utdelningen = 28% vinstskatt å sen 30% kapitalskatt). Dessa pengar hade annars betalts sociala avgifter på och sen statlig skatt.

Sen har företag en del andra fördelar. Skattefri milersättning för ditt företag anses vara där du bor och det är tjänsteresa till uppdragsgivaren. Dator, telefon etc på företaget.

Hur noga är de med det fetstilta och vad kan man förvänta sig händer om de kollar upp det? En kompis har enskild firma och gör endast jobb åt en av de absolut största drakarna i branschen.
Citera
2008-10-17, 15:09
  #8
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartswede
Annars är det en vettig idé med ett AB just för utdelningen ändå är förhållandevis lågbeskattad (utdelningen = 28% vinstskatt å sen 30% kapitalskatt). Dessa pengar hade annars betalts sociala avgifter på och sen statlig skatt.

Han kan inte ta ut alla pengar i form av vinst. Han måste även ta ut lön som han måste betala egenavgifter, samt kommunal, landstings och statlig inkomstskatt.
Citera
2008-10-17, 16:41
  #9
Medlem
Smartswedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Han kan inte ta ut alla pengar i form av vinst. Han måste även ta ut lön som han måste betala egenavgifter, samt kommunal, landstings och statlig inkomstskatt.

Precis så ja. Finns begränsningar i utdelningen dock minst 89.000kr (skattade) kan han ta ut den vägen med vanlig kapitalbeskattning. Alltså betydligt lägre än om han tar ut det som såpass hög lön att han betalar statlig skatt på det.

Jorre.
Det som händer är det anses vara vanlig arbetsinkomst och beskattas på det viset. Sen ev. skattetillägg utöver det etc vet jag inte, hinner inte finna det just nu.
Citera
2008-10-19, 14:22
  #10
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartswede
Annars är det en vettig idé med ett AB just för utdelningen ändå är förhållandevis lågbeskattad (utdelningen = 28% vinstskatt å sen 30% kapitalskatt). Dessa pengar hade annars betalts sociala avgifter på och sen statlig skatt.


20% är skatten på utdelning från fåab (eller rättare sagt 2/3 *30%).

Jag skulle rekomendera AB om du kommer fakturera så pass mycket som du uppger. Förutom fördelarna med lågbeskattad utdelning (utdelningsmöjligheterna kommer att förbättras ytterligare dessutom) så ger även AB fördelen att du kan behålla vinsten inom bolaget och därmed ej behöver ta ut allting som lön det år du har intäkterna.

AB känns även, och upplevs av många, som mer seriöst i allmänhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback