Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-15, 04:23
  #1
Medlem
Har bestämt mig för att testa Ubuntu.
Jag vill dual-boota med Vista som alternativ också.

Skall jag installera Ubuntu eller Vista först?
Jag vill ha en delad partition (som går att skriva/läsa både ifrån Windows och Ubuntu), skapar jag den när jag installerar Ubuntu?
Citera
2008-10-15, 04:54
  #2
Medlem
alinds avatar
Installera vista först. Gärna på en egen partition. Sedan linux på egen partition. Därefter kan du lägga allt resterande på en stor gemensam partition, förslagsvis ntfs (som jag själv använder). Alternativt kan du använda ext3 på den stora men vista är krångligt med icke-signerade drivrutiner.

Vissa råder dig att dela upp linuxinstallationen på flera partitioner (t.ex. separat /home). Krångligare att sätta upp men smidigare om du t.ex. vill installera om linux och behålla alla inställningar och dokument.

Det sägs oftast att man ska ha en swap-partition också. Jag har personligen inte det och lider inte. Jag har satt upp en swap-fil istället (som i windows). Vill du köra Hibernation (suspend to disk) måste du oftast ha en swap-partition.

Som svar på din fråga; Ja du bör skapa den gemensamma partitionen då du installerar ubuntu då du vet hur mycket som är över. Välj någon lämplig mount-punkt vid installation så slipper du in i fstab senare.


Förslag:

| windows(ntfs) | linux(reiserfs/ext3) | gemensam(ntfs) | swap? |


Kuriosa:
Du vill ha operativsystemen tidigt på disken då den är snabbare här.
__________________
Senast redigerad av alind 2008-10-15 kl. 04:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback